مردان مسلح در نیجریه ۸۰ نفر از جمله کودکان را ربودند

باندهای مسلح در نیجریه معمولا از آدم‌ربایی به منظور باج‌گیری استفاده می‌کنند

تحویل بیش از ۵۰۰ اسلحه از سوی یکی از گروه‌های مسلح به دولت نیجریه، سوم دسامبر- ۲۰۱۹ ـ AFP

ساکنان منطقه‌ای در ایالت زامفارای نیجریه، روز شنبه گفتند که افراد مسلح دست‌کم ۸۰ نفر را که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند، ربودند.

باندهای مسلح در نیجریه که از آدم‌ربایی به منظور باج‌گیری استفاده می‌کنند، اغلب روستاهای دورافتاده را هدف قرار می‌دهند. زامفارا یکی از ایالت‌هایی است که بیشترین وقایع آدم‌ربایی در نیجریه را شاهد بوده است.

گروه‌ مردان مسلح در سال‌های اخیر به صدها اجتماع محلی در شمال غرب نیجریه حمله کرده‌اند، آن هم در شرایطی که شبه‌نظامیان اسلام‌گرا به حملات خود در شمال شرق این کشور ادامه می‌دهند.

سه تن از ساکنان زامفارا اعلام کردند که آخرین آدم‌ربایی گروه‌های مسلح در این منطقه، روز جمعه در روستای وانزاما رخ داده است.

موسی عثمان، که پسر ۱۴ ساله‌اش به نام ابراهیم در میان ربوده‌شدگان است، به رویترز گفت که کودکان و زنان روستا در حال پاکسازی زمین برای عملیات کشاورزی و همچنین جمع‌آوری هیزم بودند که از سوی افراد مسلح گروگان گرفته و ربوده شدند.

محمد شهو، سخنگوی پلیس زامفارا نیز این حادثه را تایید کرد اما تعداد افراد ربوده شده را اعلام نکرد. او گفت که پلیس با نیروهای امنیتی و افراد محلی برای نجات قربانیان تلاش می‌کند.

هارونا نوما، یکی دیگر از ساکنان روستای وانزاما، گفت که برخی از دستگیرشدگان اهل دو روستای کوچری و دانووری هستند که برای پاکسازی زمین و کشاورزی به این روستا آمده بودند. یکی دیگر از شهروندان این روستای دورافتاده نیجریه که دخترش ربوده شده است، اعلام کرد بیشتر کودکانی که دستگیر شده‌اند بین ۱۲ تا ۱۷ سال سن دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ساکنان، انگیزه این حمله هنوز مشخص نیست و افراد مسلح هنوز تقاضای باج نکرده‌اند یا درخواست‌های دیگری از سوی آنها اعلام نشده است.

آدم‌ربایان در نیجریه معمولا در صورت پرداخت نشدن باج، قربانیان خود را برای ماه‌ها نگه می‌دارند. گروه‌های مسلح همچنین از روستاییان می‌خواهند هزینه‌هایی را به آنها بپردازند تا اجازه داشته باشند به کشاورزی و برداشت محصول ادامه دهند.

ارتش نیجریه پیشتر کمپ‌هایی را که از سوی گروه‌های مسلح استفاده می‌شد بمباران کرده است، اما حملات آدم‌ربایان به افراد روستایی همچنان ادامه دارد.

تنها در یک نمونه از آدم‌ربایی‌های رخ داده در زامفاریا، در سال ۱۳۹۹ (فوریه ۲۰۲۱) افراد مسلح ناشناس ۳۱۷ دختر دانش‌آموز مدرسه‌ای را ربودند. این دومین مورد از ربودن دختران مدرسه‌ای در آن کشور آفریقایی ظرف کمتر از یک هفته بود. پیش از آن نیز یکی از بزرگترین موارد آدم‌ربایی از مدارس، در آوریل سال ۲۰۱۴ رخ داد که گروه اسلامگرای افراطی بوکوحرام ۲۷۶ دانش‌آموز دختر را از مدرسه‌ای در نیجریه ربود.

در فروردین ۱۴۰۰ (آوریل ۲۰۲۱) نیز پس از حمله افراد مسلح به زندانی در نیجریه بیش از ۱۸۰۰ زندانی فرار کردند. در آن زمان مقامات نیجریه گروه جدایی‌طلب موسوم به «ساکنان بومی بیافرا» (آی‌‌.پی.‌او.‌بی) را مسئول این حمله دانستند، اما سخنگوی این گروه ارتباط با این حمله را رد کرد.

خشونت‌های جمعی تنها یکی از چالش‌های امنیتی متعدد پیش روی بولا تینوبو، رئیس‌جمهوری کنونی نیجریه است که در انتخابات جنجالی ماه فوریه پیروز شد. نیجریه در حال حاضر با بحران مالی عمیق، کمبود ارز داخلی و خارجی، کمبود بنزین و ناامنی گسترده مواجه است و تینوبو متعهد شده تعداد نیروهای امنیتی را افزایش دهد، تولید نفت خام را سه برابر کند، بدهی خارجی را کاهش دهد و دسترسی شهروندان به منابع مالی را آسان‌تر کند.

بیشتر از جهان