رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان

رزمایش نظامی چین در واکنش به سفر تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان، به ایالات‌ متحده انجام می‌شود

وزارت دفاع تایوان ده‌ها جنگنده چینی را بر فراز تنگه تایوان شناسایی کرده است- AFP

چین رزمایش نظامی سه‌روزه خود در اطراف تایوان را آغاز کرد. وزارت دفاع تایوان می‌گوید ده‌ها جت‌ جنگی و کشتی جنگی چین را در آب‌های تنگه تایوان شناسایی کرده است.

فرماندهی جبهه شرقی ارتش چین این رزمایش را «هشداری جدی» در برابر «تبانی جدایی‌طلبان تایوان با نیروهای خارجی» توصیف کرد و آن را «اقدامی ضروری» برای دفاع از «حاکمیت ملی و تمامیت ارضی» خواند.

به گفته سرهنگ شی یی، این رزمایش که پکن از آن با نام «شمشیر تیز واحد» نام می‌برد، شامل گشت‌زنی‌ها و تمرین‌های آمادگی رزمی و «محل برگزاری آن اطراف تنگه تایوان در شمال، جنوب و شرق تایوان و در حریم هوایی چین» است.

وزارت دفاع تایوان پس از انتشار این خبر، اعلام کرده بود که در مجموع  ۴۲ جت جنگنده چینی بر فراز تنگه تایوان مشاهده شده‌اند. این وزراتخانه تصریح کرد که ۲۹ جنگنده و هشت کشتی جنگی چین را هم در حال عبور از خط میانی تنگه تایوان شناسایی کرده است. وزارت دفاع تایوان این اقدام‌ چین را «غیرمنطقی» خواند و آن را محکوم کرد.

رزمایش نظامی گسترده چین ساعاتی پس از بازگشت تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان، از ایالات متحده آغاز شد. او در این سفر با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیداری که خشم چین را برانگیخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پکن بارها درباره این سفر هشدار داده و تهدید کرده بود در صورت اجرای آن، «اقدامی قاطعانه‌» انجام خواهد داد.

چین در واکنش به این سفر، تحریم‌هایی را علیه دو سازمان آمریکایی میزبان تسای اینگ‌ون وضع کرد. وزارت خارجه چین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اندیشکده موسسه هادسون در واشنگتن و کتابخانه ریاست‌جمهوری رونالد ریگان در کالیفرنیا از هرگونه همکاری، مبادله یا معامله با موسسات و افراد در چین منع خواهند شد و چین دارایی‌های این دو نهاد را توقیف می‌کند.

بنا به ادعای مقام‌های پکن، این دو نهاد آمریکایی «بستری برای تسهیل فعالیت‌های جدایی‌طلبانه» تسای اینگ‌ون فراهم کرده‌اند؛ فعالیت‌هایی‌ که به ادعای چین، «تمامیت ارضی» این کشور را به خطر می‌اندازد.

در مقابل، وزارت خارجه تایوان می‌گوید این نخستین بار نیست که پکن با اعزام هواپیما و کشتی‌ جنگی به منطقه، «آرامش» تایوان را برهم می‌زند. بنا به ادعای تایوان، چین برای اجرای رزمایش نظامی خود سفر رئیس‌جمهوری تسای به آمریکا را «بهانه‌» کرد؛ اقدامی که به گفته وزارت خارجه تایوان، به صلح، ثبات و امنیت منطقه آسیب جدی می‌زند.

پکن برای جزیره ۲۴ میلیون نفری تایوان حاکمیت مستقلی قائل نیست و آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند. در مقابل، تسای ادعاهای حاکمیت پکن بر تایوان را به‌شدت رد می‌کند و می‌گوید بارها به چین پیشنهاد مذاکره داده، اما پکن به دلیل اینکه دولت او را جدایی‌طلب می‌داند، این پیشنهاد را رد کرده است. رئیس‌جمهوری تایوان همچنین می‌افزاید این مردم تایوان‌‌اند که باید آینده و سرنوشت خود را تعیین کنند.

بیشتر از جهان