انتقاد شدید رئیس مجلس جمهوری آذربایجان از ایران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران به باکو درباره افتتاح سفارت در اسرائیل هشدار داده‌اند

رسانه‌های آذربایجانی از تشکیل کمیسیونی در مجلس ملی آن کشور برای تدوین بیانیه پاسخ به پارلمان ایران خبر دادند. 

فضائل ابراهیمی، معاون رئیس مجلس ملی آذربایجان، ریاست این کمیسیون شش نفره را در تدوین متن بیانیه بر عهده دارد. 

صاحبه غفاروا، رئیس مجلس آذربایجان، نیز از بیانیه مجلس شورای اسلامی در ایران انتقاد کرد و خواستار پایان «مداخله‌ در امور داخلی» کشورش شد. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران اخیرا، با صدور بیانیه‌ای نمایندگان پارلمان آذربایجان را به موضع‌گیری علیه اقدام دولت الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آن کشور، در افتتاح سفارتخانه در اسرائیل ترغیب کردند و هشدار دادند که این اقدام باکو تبعات منفی سیاسی زیادی برایشان خواهد داشت. 

صاحبه غفاروا گفت که آذربایجان کشوری مستقل است و ایجاد روابط با هر کشوری در حوزه مناسبات داخلی این کشور تعریف می‌شود. 

او گفت: «هیچ‌کس حق ندارد در حق حاکمیت آذربایجان مداخله کند. ما قویا اتهام‌های بی‌اساس پارلمان ایران علیه کشورمان را محکوم می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم تا به این تحریک‌ها علیه آذربایجان و اقدام‌هایی که به روابط دوجانبه لطمه می‌زند، پایان دهند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غفاروا با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از مسلمانان فلسطینی گفت: «ایران هرگز با ارمنستان که ۳۰ سال است سرزمین‌های آذربایجان را تصرف کرده، مخالفتی نکرده است. ایران که به طرق مختلف از ارمنستان حمایت می‌کند، امروز نگران افتتاح سفارت ما در اسرائیل است.»

بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران به باکو درباره افتتاح سفارت در اسرائیل هشدار داده و آذربایجان را به‌دلیل توسعه روابط دوجانبه با آن کشور تهدید کرده است. 

رسانه‌های آذربایجانی نوشته‌اند که باکو با هر دو طرف اسرائیل و فلسطینی‌ها در ارتباط است. 

جمهوری اسلامی می‌گوید آذربایجان که اکثریت جمعیت آن مسلمان شیعه‌اند، باید حامی فلسطینی‌ها باشد. آذرنیوز نوشته است که موضع‌گیری تهران به گونه‌ای است که واقعیت مسلمان بودن جمعیت آذربایجان را در درگیری‌های قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان نادیده می‌گیرد. این رسانه همچنین به افتتاح کنسولگری جدید جمهوری اسلامی در سال گذشته در ارمنستان و همچنین برگزاری مانورهای نظامی سپاه در مرز ایران و آذربایجان اشاره کرده است. 

 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، رفتارهای جمهوری آذربایجان را «در تعارض با اصول همسایگی» توصیف کرد. وب‌سایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی نوشت که کنعانی «در واکنش به برخی مواضع، اقدام‌ها و واکنش‌های تند، احساسی و غیرسازنده دولت جمهوری آذربایجان علیه معلمان و دیپلمات‌های ایرانی در باکو» روز جمعه گفت: «در حالی که بحران و آشوب سرتاسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین را فراگرفته… جمهوری اسلامی ایران تمرکز بر وحدت جهان اسلامی و مقابله با عادی‌سازی روابط با اسرائیل را یک ضرورت می‌داند.» 

چند روز پیش خبرگزاری‌های آذربایجان از بازداشت چهار نفر در ارتباط با حمله مسلحانه به فاضل مصطفی، یک نماینده مجلس آن کشور، خبر دادند که به دلیل مواضع ضدایرانی‌اش شهرت دارد. او هفته گذشته در نزدیکی منزلش هدف گلوله قرار گرفت و مجروح شد. 

باکو گفت که بازداشت‌شدگان با سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بودند. 

روابط تهران و باکو در ماه‌های گذشته پرتنش بوده است. در تازه‌ترین تحولات منطقه، باکو سه هفته پیش در اعتراض به ورود یک هواپیمای نظامی ایرانی به حریم هوایی جمهوری آذربایجان، سفیر جمهوری اسلامی ایران را فراخواند.

پیش از آن نیز، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای، با «ناپایدار» خواندن وضعیت ایران، به شهروندانش هشدار داد که از سفر به این کشور خودداری کنند. 

این بیانیه در پی حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران صادر شد. اوایل بهمن‌ ۱۴۰۱، فردی مسلح به کلاشنیکف با ورود به ساختمان سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، اورخان عسگروف، رئیس گروه حفاظت این سفارتخانه، را کشت. دو کارمند دیگر سفارت آذربایجان نیز در این حمله تیر خوردند و زخمی شدند. در پی این حادثه، حسین رحیمی از ریاست پلیس پایتخت ایران برکنار شد.

 الهام علی‌اف، رئیس‌‌جمهوری آذربایجان، این حمله‌ مسلحانه را «تروریستی» خواند و با اعلام نقش داشتن «نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران» در آن، تهران را متهم کرد که «خواهان تبرئه فرد مهاجم در دادگاه» است.

باکو قصد دارد با احداث کریدوری که از خاک استان سیونیک ارمنستان و نزدیکی مرز ایران خواهد گذاشت، بخش اصلی سرزمین خود را به منطقه خودمختار نخجوان وصل کند. اما ایران به‌شدت با چنین طرحی مخالف است.

تهران همچنین نگران استفاده ‌اسرائیل از خاک جمهوری آذربایجان برای عملیات علیه ایران است. با این حال، مختار محمداف، سفیر آذربایجان در اسرائیل، پیش‌تر تاکید کرده است که باکو به ارتش اسرائیل اجازه نخواهد داد از خاک جمهوری آذربایجان برای حمله به ایران استفاده کند.

جمهوری آذربایجان به تازگی سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد. دو کشور روابط راهبردی دارند و در زمینه‌هایی چون در امنیت، انرژی و گردشگردی همکاری دارند.