اعتراض‌ اسرائیل به اظهارات مارک میلی درباره برنامه هسته‌ای ایران

مقام‌های اسرائیلی نگرانند که ممکن است دولت آمریکا در سیاست کلی خود در قبال برنامه هسته‌ای حکومت ایران تجدیدنظر کرده باشد

هم‌زمان با موضع‌گیری روز چهارشنبه هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، مبنی بر این که تل‌آویو قادر است حتی بدون همراهی و کمک‌ ایالات متحده مراکز هسته‌ای حکومت ایران را هدف قرار دهد، وب‌سایت آکسیوس گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد مقام‌های اسرائیلی از اظهارات اخیر مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست مجلس نمایندگان آمریکا ناراضی‌اند و از دولت بایدن پاسخ خواسته‌اند.

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس روز چهارشنبه پنجم آپریل، ۱۶ فروردین‌ماه، در گزارشی به‌نقل از چهار مقام دولتی اسرائيل نوشت: اظهارات و جمله‌بندی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جلسه استماع مجلس نمایندگان، درباره برنامه هسته‌ای حکومت ایران، مقام‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل را نگران کرده است.

به‌نوشته آکسیوس، نگرانی مقام‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی از گفته‌های هفته پیش مارک میلی در مجلس نمایندگان به‌اندازه‌ای جدی بود که آن‌ها معترض شده‌اند و از دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا توضیح خواسته‌اند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته پیش در نشست ويژه مجلس نمایندگان گفت: ایالات متحده اجازه نمی‌دهد حکومت ایران به «تسلیحات هسته‌ای میدانی» دست پیدا کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌کار بردن واژه «میدانی» در اظهارات مارک میلی موجب خشم مقام‌های اسرائیلی شده است. چرا که به زعم آن‌ها این تصور را ایجاد کرده است که ایالات متحده در سیاست کلی خود در قبال برنامه هسته‌ای حکومت ایران تجدیدنظر کرده است و موضعی محتاط و تحمل‌پذیر گرفته است.

با این همه، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته تاکید کرد حکومت ایران برای تهیه مواد لازم ساخت سلاح هسته‌ای تنها به دو هفته زمان نیاز دارد و بعد از آن هم می‌تواند در ظرف چند ماه، نخستین سلاح هسته‌ای خود را در اختیار داشته باشد.

به‌نوشته آکسیوس اضافه کردن قید «میدان» می‌‌‌تواند به این معنا باشد که دولت بایدن به حکومت ایران اجازه می‌دهد برنامه هسته‌ای خود را تا مرحله نهایی، یعنی سوار کردن کلاهک‌های هسته‌ای روی موشک ادامه دهد.

بیشتر از جهان