خامنه‌ای با دفاع تمام‌قد از حجاب اجباری، مخالفت با حجاب را «حرام شرعی و سیاسی» خواند

علی خامنه‌ای درباره برخورد با زنان «بی‌حجاب» گفت: دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده‌، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد شویم

تاکید خامنه‌ای بر اجرای حجاب اجباری، هفت ماه پس از آن انجام شد که از شهریور سال ۱۴۰۱ و در پی کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست گشت ارشاد، گسترده‌ترین اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته و بسیاری از زنان رعایت حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند- Public media

هم‌زمان با اوج‌گیری برخورد‌های خشونت‌آمیز با زنان به‌دلیل سرباز زدن از حجاب اجباری، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن دفاع از اعمال حجاب اجباری در ایران، تاکید کرد که «حجاب محدودیت شرعی و قانونی است» و «کشف حجاب هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است».

خامنه‌ای روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه، در دیدار با «سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام، جمعی از مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف، و نمایندگان مجلس شورای اسلامی»، بر اجرای حجاب اجباری در ایران تاکید کرد و گفت: «در مسئله‌ پوشش، حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است. کشف حجاب حرام شرعی است، حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است.»

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را؛ اگر بدانند، که پشت این کاری که این‌ها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعا نمی‌کنند.»

خامنه‌ای گفت: «من می‌دانم. خیلی از این‌ها کسانی هستند که اهل دین‌اند، اهل تضرع‌اند، اهل ماه رمضان‌اند، اهل گریه و دعا هستند؛ توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است.»

در ادامه این سخنرانی، رهبر جمهوری اسلامی از «جاسوس‌های دشمن، دستگاه‌های جاسوسی دشمن» به‌عنوان دست‌های پشت کشف حجاب زنان ایرانی نام برد و گفت که زنان «اگر بدانند حتما نمی‌کنند».

در حالی که در چند هفته گذشته، نیروهای انتظامی، نیروهای امر به معروف و نهی از منکر و همچنین نیروهای بسیج و دیگر نیروهای وابسته به حکومت بر شدت برخوردهای خشونت‌بار به‌دلیل «کشف حجاب» و سرباز زن از حجاب اجباری افزوده‌اند، علی خامنه‌ای به طور تلویحی از این برخوردها حمایت کرد و گفت: «این مسئله قطعا حل خواهد شد.»

خامنه‌ای همچنین با اشاره به اقدام روح‌الله خمینی به اجباری کردن حجاب در در اولین هفته‌های پس از به قدرت رسیدنش، گفت که خمینی «مسئله حجاب را الزاما و قاطعا بیان کرد و جزو کارهای اوائل او این بود و حالا هم حل خواهد شد.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین بر ورود «با نقشه» به برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری، گفت: «همه توجه داشته باشند دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. بدون برنامه و این‌ها، کارهای بی‌قاعده نباید انجام بگیرد؛ با برنامه، مسئولین برنامه داشته باشند و دارند» و باید «این کار دنبال بشود».

در بخش دیگری از سخنرانی روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه خامنه‌ای در دیدار با مقام‌های حکومتی، او از «اقتصاد» به‌عنوان «اولین مسئله کشور» نام برد و با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲ را سال «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری کرده است، گفت: «ما شعارها را شعارهای اقتصادی قرار دادیم، این به معنای بی‌اعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی و این‌ها نیست. آن‌ها هم به جای خود مهم است، اما یک اقتصاد نابسامان بر روی فرهنگ جامعه هم اثر می‌گذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای با پذیرش اینکه اقتصاد ایران با «تورم بالا در چند سال پی‌درپی» مواجه بوده است، افزود: «این خیلی چیز مهمی است. سال‌های متعدد، پشت سر هم، تورم بالا. این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر می‌گذارد. توزیع درآمدهای کشور را ناموزون می‌کند، یک عده‌ای محروم می‌مانند یک عده‌ای هم حالا از طرق مختلفی جیب‌هایشان پر می‌شود» و «از هر دو طرف ایجاد فساد خواهد شد».

او تاکید کرد که از همه ظرفیت‌های موجود از جمله «منابع طبیعی، موقعیت جغرافیایی، زیرساخت‌های اقتصادی، کارخانجات، دستگاه‍‌ها» و همچنین از «عناصر مجرب و کسانی که کارآزموده‌اند، کار کرده‌اند، می‌شناسند، بلدند» از همه‌ این‌ها باید برای کنترل تورم استفاده شود.

در حالی که بسیاری از اقتصاددانان در ایران تاکید دارند که بحران اقتصادی در کشور به طور مستقیم تحت تاثیر حکمرانی غلط و به‌ویژه مشکلات جمهوری اسلامی در سیاست خارجی است، علی خامنه‌ای در اظهارات روز سه‌شنبه خود به مقام‌های دولت و مجلس شورای اسلامی گفت: «از ارتباطات خارجی استفاده کنیم. ارتباطات خارجی، ارتباط خارجی فقط ارتباط با آمریکا و با چهار کشور اروپایی که نیست. دنیا دویست و خرده‌ای کشور هستند. این‌ها هرکدام یک ظرفیتی‌اند. از این ارتباطات خارجی می‌شود استفاده کرد.»

در حالی که قیمت دلار در ایران فقط در چند ماه گذشته بیش از دو برابر شده است، علی خامنه‌ای آن را «قیمت دلار تلگرامی» و «قیمت‌های جعلی دلار» خواند و گفت: «ما تعدادی شرکت‌های بزرگ داریم، شرکت بزرگ، پر درآمد با مواد اولیه‌ داخلی، اما این شرکت‌ها هم قیمت محصول خودشان را با دلار تلگرامی، همین دلارهای جعلی، این قیمت‌های جعلی دلار که هدایت می‌شود از طرف دشمن، با آن تطبیق می‌کند.»

خامنه‌ای خطاب به این شرکت‌های دولتی گفت: «چرا شما به دلار حاکمیت می‌دهید؟ چرا برای ریال رقیب را تقویت می‌کنید؟ یکی از وظایف عمده‌ ما این است که ما رقیب ریال را تقویت نکنیم در داخل»، در حالی که «در بخش‌های مختلف اقتصاد ما یکی از گرفتاری‌های کشور ما مسئله‌ آویزان شدن به دلار است.»

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره ضمنی به اقدام‌های روسیه در قبال تحریم‌هایی که پس از حمله به اوکراین با آن مواجه شد، گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی هم باید همان روش‌ها را به کار گیرند.

خامنه‌ای گفت: «بعضی از کشورها خودشان را از دلار جدا کردند و معاملاتشان را از طریق دیگری، حتی از سوئیفت این‌ها را خارج کرده بودند، این‌ها ارتباطاتشان را با سوئیفت هم قطع کردند، آن‌ها قطع کرده بودند، این‌ها هم قطع کردند، وضعشان بهتر شد.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین «مبارزه با فساد» و «ثبات در سیاست‌های پولی و تصمیم‌های اقتصادی» را از الزام‌های عملی شدن کنترل تورم و بحران اقتصادی خواند، اما هم‌زمان گفت که دولت و مجلس باید از مدیران و سرمایه‌گذارانی که «در دوران جنگ سخت اقتصادی این چند ساله توانستند کار کنند و بایستند»، باید از آن‌ها کمک گرفته شود و از آن‌ها حمایت شود.

بخشی از سخنان روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین علی خامنه‌ای به‌ویژه بخش‌های مرتبط با تورم و اقتصاد در «پیام» او برای سال نو و سخنرانی اول فروردین ماه او در مشهد نیز بیان شده بود.

تاکید علی خامنه‌ای بر اجرای حجاب اجباری و چهار بار تکرار پیاپی او بر اینکه «کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی» است، به صراحت دستوری به دیگر رده‌های حکومتی برای تشدید برخورد با زنان و شدت عمل برای اعمال حداکثری حجاب اجباری است.

این در حالی است که به‌دنبال کشته شدن مهسا امینی در شهریور سال ۱۴۰۱، حین بازداشت به دست گشت ارشاد، گسترده‌ترین اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی در ایران با شعار «زن، زندگی، آزادی» شکل گرفت و بسیاری از زنان هم به طور کامل حجاب اجباری را کنار گذاشتند.

با این حال، دستگاه‌های حکومتی از اسفند ماه بر شدت برخورد با زنان افزوده‌اند و هر چند با مقاومت زنان مواجه شده‌اند، اما آن‌ها با بازداشت‌ها‌، پلمب‌های گسترده و برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان در صدد ایجاد ارعاب عمومی و تقویت روحیه ماشین سرکوب جمهوری اسلامی‌اند.

اظهارات روز سه‌شنبه خامنه‌ای ضمن تایید اینکه اقدام‌های خشنونت‌آمیز علیه زنان در بالاترین سطوح حکومتی سازماندهی و اجرا می‌شود، در عمل فرمانی به نیروهای حکومتی برای تشدید برخورد‌های خشونت‌آمیز با زنان است.