زیر سایه جنگ اوکراین؛ در بلغارستان برای پنجمین بار طی دو سال اخیر، انتخابات برگزار می‌شود

برخی بلغارها که به سیاست‌های روسیه معترض‌اند، از نفوذ احزاب طرفدار مسکو در پارلمان آینده کشورشان هراس دارند

انتخابات پارلمانی بلغارستان، دوم آوریل ۲۰۲۳ ـ AFP

بلغارها در پنجمین انتخابات پارلمانی این کشور طی دو سال گذشته، پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند؛ اتفاقی که در میان اختلاف‌های عمیق بر سر جنگ در اوکراین، رکوردی در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

تهاجم روسیه به همسایه خود بحران سیاسی را که از سال ۲۰۲۰ تاکنون بلغارستان را فرا گرفته، عمیق‌تر کرده و به عقیده بسیاری از کارشناسان، شرایط حاضر در این کشور اکنون بدترین وضعیت بی‌ثباتی از زمان سقوط کمونیسم است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلغارستان با ۶.۵ میلیون نفر جمعیت، یکی از کشورهای فقیر حوزه بالکان است که از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو نیز محسوب می‌شود. با این حال، این کشور از نظر تاریخی و فرهنگی به روسیه نزدیک است.

بلغارستان سه سال پیش صحنه تظاهرات گسترده ضدفساد بود اما علی‌رغم امید معترضان به بهبود وضعیت، تظاهرات تنها به برگزاری یک رشته انتخابات منجر شد و انتظارات مخالفان برای دستیابی به شرایط بهتر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را برآورده نکرد.

بویکو بوریسوف، نخست‌وزیر محافظه‌کار بلغارستان، که با اتهام فساد مالی مواجه بود، در سال ۲۰۲۱ قدرتش را از دست داد. احزاب سیاسی این کشور از آن زمان، برای تشکیل ائتلاف‌های باثبات تلاش کرده‌اند اما این اتفاق به تشکیل پارلمان غیریکدست و مجموعه‌ای از دولت‌های موقت منجر شد.

حالا در آستانه برگزاری یک انتخابات دیگر، مردم بلغارستان بار دیگر نگران‌اند نتایج این رای‌گیری نیز مشابه انتخابات قبلی باشد. بسیاری از بلغارها که از قیمت‌های بسیار بالا، فقر و کمبود مراقبت‌های پزشکی در کشورشان ناراضی‌اند، معتقدند وقت آن رسیده است که سیاستمداران برای مقابله با مشکلات این کشور متحد شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروان سیمئونوف، تحلیلگر سیاسی، معتقد است مردم بلغارستان با حضور در انتخابات متعدد، برای پیدا شدن راه‌حل خطر جنگ و تورم فریاد می‌زنند. به اعتقاد او، با وجود خواست مردم بلغارستان برای تغییر شرایط از طریق مشارکت سیاسی، آن‌ها دیگر چندان به مبارزه با فساد امیدوار نیستند و بسیاری از معترضان سال ۲۰۲۰ ناامید شده‌اند؛ به ویژه به این دلیل که چهره‌های اصلی رای‌گیری روز یکشنبه شخصیت‌های حاضر در انتخابات پیشین‌اند.

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب بوریسوف با حزب اصلاح‌طلب به رهبری کریل پتکوف‌ــ که برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۲۲ نخست‌وزیر بودــ در رقابت نزدیک است؛ به طوری که هر دو نامزد انتخابات حدود ۲۵ درصد حمایت دارند.

برخی از مردم این کشور که به سیاست‌های روسیه معترض‌اند، از نفوذ احزاب طرفدار روسیه در پارلمان آینده بلغارستان هراس دارند.

با وجود مخالفت برخی از بلغارها با حمله نظامی روسیه به اوکراین، کارخانه‌های مهمات بلغارستان با ظرفیت کامل کار می‌کنند و ارسال مهمات برای صادرات به کی‌یف از طریق کشورهای ثالث انجام می‌شود.

برخی در بلغارستان هنوز به شرق نگاه می‌کنند و روسیه را کشوری می‌دانند که به پنج قرن حکومت عثمانی در سال ۱۸۷۸ پایان داد.

بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب ملی‌گرای افراطی وازراژدان که از جنگ کرملین دفاع می‌کند، حدود ۱۳ درصد آرا را به دست خواهد آورد که از ۱۰ درصدی که در آخرین انتخابات سراسری در ماه اکتبر به دست آورد، بیشتر است. حزب سوسیالیست بی‌اس‌پی، جانشین حزب کمونیست بلغارستان، نیز در کنار مسکو قرار گرفته و با ارسال سلاح به نیروهای اوکراینی مخالف است.

بیشتر از جهان