سال جدید هم رسید، نه از عیدی خبری شد و نه از حقوق معوقه

کارگران معدن آق‌دربند اعلام کردند که پنج ماه حقوق و عیدی خود را دریافت نکرده‌اند

تصویری از کارگری در معدن آق‌دربند سرخس - خبرگزاری موج 

سال ۱۴۰۲ در حالی آغاز شد که کارگران، معلمان و بازنشستگان بسیاری کماکان حقوق‌های عقب‌افتاده خود را از دولت و کارفرمایان دریافت نکرده‌اند. در یکی از آخرین موارد اعلام شد که کارگران معدن آق‌دربند سرخس پنج ماه حقوق و عیدی خود را دریافت نکرده‌اند.

معدن آق‌دربند یکی از قدیمی‌ترین معادن شمال شرق ایران است. احسان سهرابی، فعال کارگری، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا می‌گوید: «کسی به فکر کارگران زحمتکش معدن آق‌دربند نیست؛ کارگرانی که در سخت‌ترین شرایط کار کرده‌اند، اما حقوق نگرفته‌اند. آیا مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی یا معاون روابط کار ایشان، اگر دو ماه حقوق نگیرند، شرایط را تحمل می‌کنند؟ این کارگران زحمتکش پا به اعماق زمین می‌گذارند و با کمترین امکانات، ارزش ‌افزوده برای سهامداران تولید می‌کنند، اما صدای این ۱۱۳ نفر رسمی و قراردادی را هیچ‌کس از اعماق زمین نمی‌شنود.»

معدن زغال‌سنگ آق‌دربند با مساحت ۴۰ کیلومترمربع دارای ذخیره اکتشافی بسیار زیادی است. به گزارش سایت اخبار معدن، ۵۱ درصد سهام معدن آق‌دربند متعلق به آستان قدس رضوی و بقیه سهام متعلق به سهامداران خصوصی است. پیش از این نیز بارها پرداخت حقوق کارگران این معدن به تعویق ‌افتاده بود.

احسان سهرابی با انتقاد از مسئولان جمهوری اسلامی گفت: «مدیران اداره کار استان آیا به این کارگران اعماق زمین سر زده‌اند؟ متاسفانه صدایی که از کارگران معدن شنیده می‌شود، ریزش تونل و فوت و اخبار حادثه آن‌هاست که به‌اندازه نصف روز در رسانه‌ها جلوه می‌کند و بعد به‌سرعت پاک می‌شود.»

به گفته سهرابی، طرح طبقه‌بندی مشاغل این معدن، بسیار فرسوده است، زیرا ۳۳ سال از عمر آن می‌گذرد و ضرایب ریالی آن برای آن زمان عادلانه و مناسب بوده است و امروز دیگر ارزشی ندارد. او در ادامه به مشکل مسکن این کارگران اشاره کرد و گفت: «خانه‌های سازمانی کارگران این معدن بیش از ۷۰ سال قدمت دارد، کارگران خودشان این خانه‌ها را بازسازی کرده‌اند، با این حال شرایط زیستی آن‌ها بسیار بغرنج است، برای تزریق یک آمپول ساده باید کیلومترها دورتر بروند، ابتدایی‌ترین خدمات درمانی در معدن و خانه‌های سازمانی آن وجود ندارد.»

سهرابی اضافه می‌کند: «مردان زحمتکش معدن آق‌دربند سرخس با چهره‌هایی سیاه از گرد زغال، تجسم واضح تلاش جانکاه برای نان حلال هستند، کارگرانی که با کمترین دستمزد، منابع معدنی ارزشمند را از کیلومترها زیر زمین استخراج می‌کنند. این کارگران لایق بیشترین توجهات هستند، اما متاسفانه تا امروز همه حمایت‌ها و حل مشکلات فقط روی کاغذ بوده و اقدام موثری در جهت حل دغدغه‌های این قشر صورت نگرفته است و این کارگران همچنان ماه‌ها حقوق معوقه دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معلمان نیز کماکان با دریافت نشدن کامل حقوق اسفندماه، اجرای سلیقه‌ای رتبه‌بندی و پرداخت نشدن اضافه‌کاری شش‌ماهه خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این موارد به‌اضافه سنوات خدمت، ارزشیابی سالانه و ساعات ضمن خدمت و پرداخت معوقات مرتبط به آن طبق قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، برخورداری معلمان از پرداختی‌ها و خدمات رفاهی همچون سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی و تصویب و اعمال فوق‌العاده خاص و فوق‌العاده ویژه برای فرهنگیان طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، ازجمله خواسته‌های معلمان در بیانیه‌هایشان بوده است.

اما پرداخت نشدن حقوق اسفندماه معلمان با حواشی بسیاری همراه شده است. شایعاتی در‌مورد احتمال اخراج وزیر آموزش و پرورش از دولت یا استیضاح او در مجلس یا اخراج دو تن از مدیران این وزارتخانه، به‌دلیل اعتراضات معلمان شنیده می‌شود.

کارگران شهرداری زاهدان نیز بخشی از معوقات سال گذشته خود را هنوز دریافت نکرده‌اند. کمپین فعالین بلوچ با اعلام این خبر نوشته است که کارگران شهرداری زاهدان ماه‌ها معوقات خود را دریافت نکرده‌اند. یکی از کارگران این شهرداری گفته است: «مسئولین علی‌الحساب حقوق سال گذشته را پرداخت کردند، اما همچنان هر یک از ما چند ماه دستمزد معوقه داریم که انتظار می‌رفت قبل از تعطیلات سال نو واریز شود.»

این کارگر همچنین با اشاره به این‌که سفره‌های کارگران شهرداری زاهدان خالی است و دیگر توان مخارج خانواده را ندارند، افزود: «شهرداری مرتب مشکلات مالی و ساخت‌وساز را بهانه می‌کند، در حالی که هر یک از ما در نوبت‌های کاری خود به‌طور طولانی‌مدت کار می‌کنیم و مشکلات شهرداری مربوط به ما نمی‌شود.»

این در حالی است که حامد آرامش، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان‌و‌بلوچستان، در اواخر فروردین‌ماه ۱۴۰۱ گفته بود شهرداری‌های این استان معوقات حقوق و دستمزد کارگران خود را قبل از سال نو پرداخت خواهند کرد.

بازنشستگان تامین اجتماعی نیز کماکان حقوق معوقه خود را از دولت دریافت نکرده‌اند. همین اتفاق باعث شده است که بازنشستگان از اولین روزهای سال جدید اعتراضاتی برگزار کنند. بازنشستگان که از حق تامین اجتماعی به لحاظ رفع نیازهای اقتصادی، درمانی و معیشتی محروم‌اند، با برگزاری تجمع خواستار در نظر گرفتن تسهیلات بیمه تکمیلی، پرداخت مطالبات معوقه و افزایش میزان حقوق بازنشستگی مطابق تورم جاری در کشور‌ند.

حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر، درخصوص پرداخت نشدن معوقات بازنشستگان گفت: «عدم پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ مربوط به ۹۰۰ هزار الی یک میلیون نفر از بازنشستگان، متقاعد نکردن وزارت اقتصاد و دارایی پیرامون عدم عرضه عمومی سهام بانک رفاه کارگران در بازار سرمایه و مشخص نشدن میزان افزایش دستمزد کارگران نیز ازجمله مطالبات برجای مانده جامعه کارگری در سال ۱۴۰۱ است که ما به‌عنوان یک تشکل کارگری تلاش حداکثری خود را جهت تحقق آن‌ها بکار گرفته‌ایم.»

کارگران شهرداری لالی در استان خوزستان نیز چندین ماه حقوق و حق بیمه خود را دریافت نکرده‌اند. این کارگران که بیشتر آن‌ها در بخش‌های خدماتی و فضای سبز مشغول کارند، از شهریور معوقات مزدی طلبکارند، به همین دلیل از مسئولان درخواست کردند حداقل بخشی از مطالبات عقب‌افتاده آن‌ها را بپردازند.

این کارگران اعلام کردند مسئولان استانی از وضعیت معیشتی و بی‌پولی کارگران شهرداری لالی باخبرند، اما پیگیری صورت نمی‌گیرد، اخیرا نیز اعتباراتی از وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها به شهرداری لالی با اولویت پرداخت حقوق‌های عقب‌افتاده کارگران اختصاص یافته و جدا از حقوق چندین ماه، حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی واریز نشده است.