«برای جلوگیری از آشوب‌های ناشی از گرسنگی به میلیاردها دلار نیاز داریم»

مدیر نهاد وابسته به سازمان ملل هشدار داد که جهان شاهد امواج مهاجرت‌های گسترده، بی‌ثباتی کشورها و میلیون‌ها گرسنه در ماه‌های آینده خواهد بود

سخنرانی دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا (WFP) در جلسه افتتاحیه مجمع صلح پاریس، در کاخ برونگنیارت پاریس، در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲- STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

دیوید بیزلی، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل روز جمعه ۳۱ مارس هشدار داد که  اگر میلیاردها دلار کمک بیشتر برای تامین غذای میلیون‌ها انسان گرسنه در دسترس نباشد، در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده جهان با مهاجرت‌های گسترده، کشورهای بی‌ثبات، و کودکان و بزرگسالان گرسنه مواجه خواهد بود.

دیوید بیزلی از افزایش کمک‌های ایالات متحده و آلمان در سال گذشته ستایش کرد و از چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ثروتمندان و سایر کشورها خواست که «به سرعت گام بردارند».

او گفت که برای تامین غذای گرسنگان در مقیاس جهانی به حدود ۲۳ میلیارد دلار نیاز است. سال گذشته میلادی برنامه غذای سازمان ملل توانست حدود ۱۴ میلیارد دلار کمک جهانی جذب کند. این کمک‌ها صرف رساندن غذا به ۱۲۸ میلیون نفر در ۱۲۰ کشور جهان شد.

بیزلی گفت که او توانست سال گذشته ایالات متحده و آلمان را متقاعد کند که به ترتیب بودجه خود را از حدود ۳٫۵ میلیارد دلار به ۷٫۴ میلیارد دلار و از ۳۵۰ میلیون دلار چند سال پیش به ۱٫۷ میلیارد دلار افزایش دهند، اما او فکر نمی‌کند آنها در سال ۲۰۲۳ هم در این حد به سازمان ملل کمک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر برنامه غذای سازمان ملل با زبانی نرم از چین هم انتقاد کرد و گفت که چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال گذشته فقط ۱۱ میلیون دلار به برنامه جهانی غذا کمک کرد.

بیزلی چین را به دلیل موفقیتش در کاهش قابل توجه گرسنگی و فقر در کشورش تحسین کرد، اما گفت که این کشور در سال گذشته کمتر از یک سنت برای هر نفر در مقایسه با ایالات متحده، اقتصاد پیشرو جهان، که حدود ۲۲ دلار به ازای هر نفر می‌پردازد، کمک کرده است.

او گفت که چین باید «در دنیای چندجانبه مشارکت کند» و کمکی که جهان به آن نیاز دارد را دریغ نکند.  چرا که «آن‌ها یک تعهد اخلاقی برای انجام این کار دارند.»

بیزلی گفت که آنها «یک کار باورنکردنی برای رفع فقر و گرسنگی مردمشان انجام داده‌اند و «اکنون ما به کمک آنها در سایر نقاط جهان نیاز داریم»، به ویژه در کشورهای فقیرتر از جمله آفریقا.

مدبر برنامه جهانی غذا گفت که با افزایش قیمت نفت و فزونی یافتن درآمد صادرکنندگان نفت، کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز می‌توانند کارهای بیشتری انجام دهند، به ویژه کشورهای مسلمانی که با کشورهای شرق آفریقا، صحرای آفریقا و سایر نقاط خاورمیانه روابطی دارند. او ابراز امیدواری کرد که کشورهای نفتی خاورمیانه کمک‌هایشان را افزایش دهند.