ترامپ خطاب به رسانه‌ها: برای بررسی وضعیت وحشتناک ایران وارد عمل شوید

گویا دولت ترامپ قصد ندارد مانند دولت اوباما در برابر اعتراض‌های مردمی در ایران سکوت کند

دونالد ترامپ قبلا هم از اعتراض‌های مردمی در ایران حمایت کرده بود/CHIP SOMODEVILLA / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری خود در مورد اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه در ایران گفت که وضعیت وحشتناک ایران باید مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد. او همچنین گفت که این به زودی به یک رسوایی بزرگ در جهان تبدیل خواهد شد.

ترامپ روز چهارشنبه نیز در حاشیه اجلاس ناتو در لندن به خبرنگاران گفته بود که هزاران نفر احتمالا در ایران کشته‌ شده‌اند و رسانه‌های خارجی باید برای بررسی اوضاع به داخل ایران بروند.

ترامپ در جریان اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه نیز قطعی اینترنت و سرکوب خشن مردم از سوی نیروهای امنیتی را محکوم کرده بود.

به نظر می‌رسد مقامات دولت ترامپ تصمیم‌گرفته‌اند بر خلاف دولت اوباما که در مقابل اعتراض‌های ۸۸ در ایران سکوت کرد، رویکرد متفاوتی را در پیش‌ بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ در واشینگتن گفت که رژیم ایران اینترنت را قطع کرده بود و تظاهر کنندگان را می‌کشت. او در ادامه از رسانه‌ها خواست وارد عمل شوند،‌ چرا که به گفته او شرایط ایران خوب نیست و وضعیت وحشتناک است.

دیگر مقامات دولت ترامپ از جمله مایک پومپئو، وزیر امور خارجه و برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در سه هفته گذشته بارها از معترضان ایرانی حمایت کرده و اعلام کرده‌اند عاملان سرکوب مردم را شناسایی و تحریم می‌کنند.

ترامپ در حالی خواستار وارد عمل شدن رسانه‌ها شده که در جریان اعتراضات مردمی آبان‌ماه در ایران، رسانه‌های بین‌المللی به طور غافلگیرکننده‌ای سکوت کرده بودند و در گزارش‌های محدود خود از ایران نیز بیشتر به خبرهای رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی استناد می‌کردند.

البته این رویکرد در هفته گذشته متحول شد و روزنامه نیویورک‌تایمز برای نخستین بار آمار تکان دهنده‌ای از تعداد کشته‌های اعتراض‌های آبان‌ماه در ایران ارایه داد و گفت احتمالا بیش از ۴۵۰ نفر کشته شده‌اند. این روزنامه آمریکایی همچنین تعداد بازداشتی‌ها را ۷ هزار نفر و تعداد مجروحان را ۲ هزار نفر اعلام کرد.

اعتراض‌های مردمی در ایران در روز ۲۴ آبان و پس از افزایش سه برابری قیمت بنزین آغاز شد و به سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر ایران گسترس یافت. معترضان به وضعیت وخیم اقتصادی و سیاست‌های جمهوری اسلامی اعتراض داشتند و از همان روز نخست با سرکوب خشن نیروهای امنیتی با چراغ سبز رهبر جمهوری اسلامی مواجه شدند. عفو بین‌الملل در تازه‌ترین آمار به روز شده خود تعداد کشته‌شدگان این اعتراض‌ها را ۲۰۸ نفر اعلام کرده است. 

البته در مقابل موضع‌گیری‌های متعدد مقامات دولت ترامپ و شخص او در حمایت از معترضان ایرانی، اروپا موضع بسیار محتاطانه‌ای را اتخاذ کرده و با لحنی بسیار ملایم از غیرقابل توجیه بودن خشونت در قبال معترضان سخن گفته است.

مقامات تهران حمایت آمریکا را اعتراض‌های مردمی در ایران را محکوم کرده‌اند.

بیشتر از