نیوزویک: گفتگوی امیرعبداللهیان و لاوروف در مورد همکاری نظامی بود

موسسه «مطالعات جنگ» می‌گوید احتمالا بخش‌هایی از گفتگوی روز چهارشنبه امیرعبداللهیان و لاوروف به موضوع استفاده روسیه از تسلیحات ساخت ایران مربوط می‌شد

تصویری از وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در جریان برگزاری نشست خبری مشترک در روز چهارشنبه، ۲۹ مارس، در مسکو -- YURI KOCHETKOV / POOL / AFP

مجله نیوزویک با انتشار گزارشی در روز پنجشنبه، ۳۰ مارس ۲۰۲۳، نوشت دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در پی آن است تا تسلیحات بیشتری از جمهوری اسلامی ایران دریافت کند، چون به باورش مقام‌های تهران به‌دنبال «تحکیم» روابط میان دو کشوراند. 

این مجله آمریکایی می‌نویسد پس از دیدار روز چهارشنبه وزیر خارجه حکومت ایران با همتای روس خود در مسکو، اتاق فکرِ «مطالعات جنگ»، مستقر در پایتخت ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد احتمالا بخش‌هایی از گفتگوی روز چهارشنبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی و روسیه با یکدیگر به موضوع استفاده روسیه از تسلیحات ساخت ایران مربوط می‌شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراین و متحدان غربی این کشور از ماه‌ها قبل تاکید می‌کنند که روسیه به‌منظور هدف قرار دادن شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین از هواپیماهای بدون‌سرنشین ساخت جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند؛ هرچند مقام‌های حکومت ایران مصرانه حضورشان در جنگ اوکراین را نفی می‌کنند و می‌گویند پهپادهای انتحاری مدنظر را مدت‌ها پیش از آغاز جنگ اوکراین به مسکو ارسال کرده‌اند. 

نیوزویک در گزارش روز پنجشنبه خود از قول کارشناس‌ها و ناظران روابط بین‌الملل نوشت جمهوری اسلامی به‌دنبال آن است تا در موقعیتی برابر با روسیه قرار بگیرد و از این‌رو احتمال دارد که برای دستیابی به این هدف ارسال تسلیحاتی نظامی به مسکو را افزایش دهد. 

به‌گزارش نیوزویک مرکز مقاومت ملی اوکراین، که به‌دست ارتش این کشور ایجاد شده است، پس از ملاقات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در روز چهارشنبه اعلام کرد تهران همچنان دارد محموله‌های حاوی پهپادهای انتحاری خود را به‌دست مسکو می‌رساند و این روند شتاب گرفته است. 

پیش از این وزارت دفاع بریتانیا نیز با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، ۲۷ مارس ۲۰۲۳، تاکید کرد روند ارسال پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی به روسیه ادامه دارد و تهران، به‌منظور پر کردن زرادخانه‌های روسیه، تولید هواپیماهای بدون‌سرنشین خود را به‌صورت منظم ادامه می‌دهد.

مرکز مقاومت ملی اوکراین همچنین مدعی شد که در حال حاضر شماری از اعضای گروه واگنر، شرکتی خصوصی که به دولت روسیه خدمات نظامی از جمله جنگجوی مزدور ارائه می‌دهد، دارند نحوه استفاده از پهپادهای شاهد – ۱۳۱ را فرا می‌گیرند؛ هرچند هنوز منابع مستقل و ناظران بین‌المللی، از جمله موسسه مطالعات جنگ، این ادعا را تایید نکرده‌اند.