بریتانیا: انبارهای روسیه احتمالا از پهپادهای ایرانی خالی شده است 

بریتانیا اعلام کرد به‌پرواز درنیاوردن پهپادهای ساخت ایران در روزهای اخیر احتمالا نشان می‌دهد که موجودی فعلی روسیه کاهش یافته است

روسیه با پهپادهای ساخت ایران به مواضع غیرنظامی اوکراین حمله می‌کند- Yasuyoshi CHIBA/ AFP

وزارت دفاع بریتانیا طی آخرین به‌روزرسانی اطلاعاتی خود اعلام کرد که از حدود نیمه ماه فوریه به بعد، هیچ گزارشی مبنی‌بر استفاده روسیه از پهپادهای انتحاری ساخت ایران برای حمله به اوکراین دریافت نشده است. 

به گزارش وزارت دفاع بریتانیا، نیروهای اوکراینی دست‌کم ۲۴ پهپاد انتحاری از نوع شاهد-۱۳۶ ساخت ایران را از اواخر ماه ژانویه تا اوایل فوریه سرنگون کرده‌اند. 

بنابر اعلام این وزارتخانه به‌پرواز درنیاوردن پهپادهای ساخت ایران «احتمالا نشان می‌دهد که موجودی فعلی روسیه کاهش یافته است». 

وزارت دفاع بریتانیا همچنین اعلام کرد که روسیه ممکن است به‌دنبال تامین مجدد موجودی زرادخانه پهپادی خود باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع بریتانیا افزود: «اگرچه این تسلیحات سابقه خوبی در انهدام اهداف مورد نظر خود ندارند، اما روسیه احتمالا از آن‌ها به‌عنوان طعمه‌ای مفید استفاده می‌کند که می‌توانند تمرکز پدافند هوایی اوکراین را از موشک‌های موثرتر کروز روسیه منحرف کنند.»

روسیه از اوایل پاییز گذشته از پهپادهای انتحاری ساخت ایران برای حمله علیه مواضع غیرنظامی در اوکراین استفاده کرده و به تاسیسات و زیرساخت‌های تامین انرژی در این کشور آسیب رسانده است. 

روزنامه بریتانیایی گاردین به‌تازگی گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران در ماه نوامبر و اندکی پس از سفر یک هیئت روسی به تهران، دست‌کم ۱۸ پهپاد جنگی دوربرد مهاجر-۶ را به روسیه قاچاق کرده است. 

در پنجم فوریه نیز روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشته بود که مسکو و تهران در حال برنامه‌ریزی برای ساخت کارخانه‌ای در روسیه‌اند که می‌تواند بیش از شش‌هزار پهپاد رزمی طراحی‌شده در ایران را تولید کند. 

در ماه نوامبر، ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایی را علیه شرکت‌ها و افرادی که در تولید و انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه دست دارند، اعمال کرد. اتحادیه اروپا و کانادا نیز جمهوری اسلامی ایران را به‌دلیل عرضه پهپادهای انتحاری به مسکو تحریم کرده‌اند.