فرانسه دارای بزرگ‌ترین جمعیت یهودیان در اروپا است

افراد ناشناس روی بیش از ۱۰۰ گور متعلق به یهودیان «صلیب شکسته» کشیدند

گورستان یهودیان در وستهوفن، ۴ دسامبر ۲۰۱۹- PATRICK HERTZOG / AFP

روز سه شنبه در شهر وستهوفن در نزدیکی استراسبورگ  و همچنین روستای نزدیک آن به نام شافهوز-سور-زورن، افرادی با افشانه رنگ، روی سنگ قبرها نقاشی‌های ضدیهودی کشیدند.

فرانسه دارای بزرگ‌ترین جمعیت یهودیان در اروپا است (حدود ۵۵۰ هزار نفر) و حملات ضدیهودی در آن رواج دارد، چنان که تنها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰۰ حمله از این نوع انجام گرفت.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در واکنش به این حملات در توییتر نوشت: «یهودیان خود فرانسه و سازنده آن هستند.»

او افزود: «حمله‌کنندگان که حتی از گورها هم نمی‌گذرند، لیاقت فرانسه‌ای‌ را که در ذهن ما است، ندارند.»

کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه، نیز روز چهارشنبه از وستهوفن دیدار کرد و گفت، دولت فرانسه اداره ملی مبارزه با جرایم نفرت‌ورزی تشکیل خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کاستانر که در کنار رهبران یهودی سخن می‌گفت، کشیدن نقاشی‌های مذکور روی قبرها را محکوم کرد و آن‌ها را نشانه‌های حضور «نفرت در قلمرو ملی ما» خواند.

او گفت: «باید به حق آزادی عقیده احترام بگذاریم.»

این نقاشی‌ها تازه‌ترین اقدام یهودستیزانه در منطقه باس-راین است. اوایل امسال هم سیاست‌مداران تمام طیف‌های سیاسی در راه‌‌پیمایی‌های ضد یهودستیزی شرکت کرده بودند. آنان افزایش چنین حملاتی را محکوم کردند که به نظر برخی از کارشناسان، ناشی از تحریک‌های وعاظ اسلام‌گرا است. برخی نیز چنین حملاتی را ناشی از اوج‌گیری صهیونیسم‌ستیزی و مخالفت با موجودیت اسرائیل به عنوان میهن یهودیان می‌دانند.

این در حالی است که نمایندگان مجلس سُفلای فرانسه عصر روز سه شنبه با سرمشق‌گیری از تعریف یهودستیزی که گروه ائتلاف بین‌المللی بزرگداشت هولوکاست (آیهرا) ارائه کرده است، قطعنامه‌ای را تصویب کردند که الزام حقوقی ندارد.

در تعریفی که آیهرا ارائه داده است و رهنمودی بین‌المللی است، به صهیونیسم‌ستیزی اشاره نشده است، بلکه انکار حق خودمختاری یهودیان را یهودستیزی نامیده‌اند.

کنگره جهانی یهود ضمن تجلیل از این اقدام، اعلام کرد: «مدت‌های مدیدی بود که افراد بسیار زیادی  بهانه می‌آوردند که انتقاد وسواس‌گونه آن‌ها از اسرائیل، جدا از احساسات مثبت‌شان نسبت به یهودیان است. اکنون دیگر آن دوره به پایان رسیده است.»

بحث بر سر این قطعنامه در حزب حاکم «جمهوری به پیش» ماکرون شکاف ایجاد کرده است و برخی از مخالفان می‌گویند که این قطعنامه، مانع انتقاد مردم از دولت اسرائیل خواهد شد.

© The Independent