گسترش تروریسم و بحران اقتصادی؛ «عمران‌خان مسئول است»

عمران‌خان ۲۰۱۸ به نخست‌وزیری رسید، اما آوریل ۲۰۲۲ از مجلس پاکستان رای‌‌اعتماد نگرفت و برکنار شد

وزیر امور خارجه پاکستان عمران‌خان را مسئول گسترس تروریسم و بحران اقتصادی دانست. سخنرانی در نشست ژنو ماه ژانویه 2021-Fabrice COFFRINI / AFP

 

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، چهارشنبه، ۲۹ مارس (۹ فروردین)، عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور و رهبر حزب تحریک انصاف، را مسئول گسترش تروریسم و بحران اقتصادی کنونی دانست. 

به گزارش اکسپرس تریبون، زرداری هنگام سخنرانی در مجلس ملی پاکستان با انتقاد شدید از سیاست‌های عمران‌خان، گفت: «مایه تاسف است که تروریسم که با فدارکاری ارتش، پلیس و مردم پاکستان ریشه‌کن شده بود، تحت رهبری عمران‌خان احیا شد.»

او عمران‌خان را متهم کرد که به هزاران تروریست و افراط‌گرای دینی ساکن افغانستان اجازه داده است به مناطق قبایلی پاکستان برگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که ساکنان ایالت خیبرپختونخوا برای مبارزه با تروریسم فداکاری‌ای ‌بی‌بدیل کرده بودند، اما اینک با مشکل تروریسم مواجه‌اند. 

از سوی دیگر، عمران‌خان نیز اواسط فوریه سال ‌جاری، دولت کنونی و نیروهای نظامی پاکستان را به «سهل‌انگاری» در راستای مبارزه با گروه «تحریک طالبان پاکستان» متهم، و تاکید کرد که تنها راه مقابله با تروریسم، متقاعد کردن طالبان افغانستان به همکاری مشترک با پاکستان است.

عمران‌خان ۲۰۱۸ به نخست‌وزیری رسید، اما آوریل ۲۰۲۲ از مجلس پاکستان رای‌‌اعتماد نگرفت و برکنار شد.

وزیر خارجه پاکستان در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم اصلاحات مالی در پاکستان تاکید ورزید تا زمینه برای عبور از بحران مالی کنونی فراهم شود. 

اسلام‌آباد تاکنون نتوانسته است وام کافی برای برون‌رفت از بحران اقتصادی کنونی دریافت کند و طی ماه‌های اخیر، ارزش روپیه پاکستان در مقابل ارزهای خارجی با افت چشمگیر مواجه شده است. 

با بحران شدید مالی، صادرات پاکستان نیز افت کرده و قیمت موادغذایی افزایش یافته است. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، برای مقابله با بحران اقتصادی، اقدام‌های ریاضتی را در دستور‌کار قرار داده است تا هزینه‌های دولت را کاهش دهد.او می‌کوشد در چارچوب این برنامه، سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد روپیه پاکستان، معادل ۷۶۶ میلیون دلار، در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی شود.

دولت پاکستان به ‌دلیل بحران اقتصادی، بودجه کافی برای مبارزه با بنیادگرایی و تروریسم در اختیار ندارد. 

این در حالی است که با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، فعالیت «تحریک طالبان پاکستان» («تی‌تی‌پی») و «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» در ایالت بلوچستان پاکستان نیز افزایش یافته است.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان فعالیت مسلحانه دارد و خواهان جدایی ایالت بلوچستان از خاک پاکستان است، و تحریک طالبان پاکستان نیز قصد دارد  «امارت اسلامی» شبیه به حکومت طالبان افغانستان، در پاکستان برقرار کند. این گروه سال ۲۰۰۷ از اتحاد چندین گروه جهادی تاسیس شد و مسئولیت چندین حمله خونین را در پاکستان بر عهده گرفته است. 

پاکستان از حکومت طالبان خواسته است که در راستای مبارزه با «تی‌تی‌پی» همکاری کند. اواخر سال گذشته میلادی هیاتی از استخبارات طالبان به اسلام‌آباد رفت و با مقام‌های پاکستانی در مورد این گروه گفت‌وگو کرد. دولت پاکستان و طالبان به ‌دلیل حساسیت این موضوع، جزئیات این گفت‌وگوها را علنی نکردند.

بیشتر از جهان