بایدن در نشست جهانی دموکراسی:‌ دموکراسی‌ها قوی‌تر می‌شوند

رئیس‌ جمهوری آمریکا کشورهایی همچون آنگولا،‌ کرواسی و جمهوری دومینیکن را به دلیل بهبود نهادها ستود

جو بايدن، رئيس جمهوری آمريکا در کنار آنتونی بلينکن _ CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، چهارشنبه، ۲۹ مارس (۹ فروردین)، در سخنانی در «نشست دموکراسی» که به میزبانی دولتش برگزار می‌شود، تقویت دموکراسی‌ها در سراسر دنیا را ستود و گفت که جهان در «نطقه عطف» قرار دارد. بایدن گفت: «امروز می‌توانیم با غرور بگوییم که دموکراسی‌های جهان دارند قوی‌تر می‌شوند، نه ضعیف‌تر.» او گفت، جهان دارد «موج را برمی‌گرداند» و به سوی آزادی حرکت می‌کند. 

این دومین «نشست دموکراسی» است که با میزبانی دولت بایدن برگزار می‌شود و مشخصا نگاهی به روسیه و چین، دو ابرقدرت غیردموکراتیک جهان، دارد.

بایدن سخنان خود را از کاخ سفید ایراد کرد. ۱۲۱ رهبر جهان در نشست دموکراسی امسال حضور دارند، اما این نشست عموما مجازی برگزار می‌شود. بایدن در سخنانش رسما اختصاص ۶۹۰ میلیون دلار بودجه جدید را  برای «پشتیبانی از دموکراسی در سراسر جهان» اعلام کرد. 

بایدن گفت: «باور دارم که این چالش تعیین‌کننده زمان ما است و امروز می‌توانیم با غرور بگوییم که دموکراسی‌ها در سراسر جهان قوی‌تر می‌شوند، نه ضعیف‌تر. حکومت‌های خودکامه در سراسر جهان ضعیف‌تر می‌شوند، نه قوی‌تر.»

رئیس‌ جمهوری آمریکا افزود: «به لطف تعهد رهبرانی که امروز گرد آمده‌اند و پایداری مردم در تمام مناطق جهان که خواهان احترام به حقوق خود و شنیدن صدای خودند، نشانه‌های واقعی برگشتن موج را مشاهده می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن مشخصا به برخی گام‌های مثبت جهانی اشاره کرد: تلاش‌های آنگولا برای تشکیل قوه قضائیه مستقل،‌ برنامه‌های جمهوری دومینیکن و کرواسی برای مقابله با فساد، و البته رای منفی شهروندان آمریکا در انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور به نامزدهای برخودار از حمایت دونالد ترامپ که منکر نتیجه قانونی انتخابات ۲۰۲۰ بودند.

نهاد «خانه آزادی» که در آمریکا مستقر است و در مورد وضعیت جهانی دموکراسی پژوهش می‌کند، در آخرین گزارش سالیانه خود تاکید کرد که دموکراسی در سال ۲۰۲۲ عقبگرد داشته است، اما نقاط روشنایی و امید در چند ناحیه به چشم می‌خورد. 

بایدن گفت: «به نقطه‌عطفی در تاریخ رسیده‌ایم. تصمیم‌هایی که امروز می‌گیریم، بر مسیر جهان در چند دهه آینده تاثیر خواهند گذاشت. وظیفه ما ادامه پیشرفت است تا آغاز به حرکت در مسیر نادرست نکنیم. باید پیشرفت را حفظ کنیم.»

بیشتر از جهان