نفتکش بلژیکی متهم به حمل غیرقانونی نفت جمهوری اسلامی ایران

آیا یک کشتی بلژیکی در تنگه ملاکا نفت ایرانی را از یک کشتی ویتنامی تحویل گرفت؟‌

 ابرتانکر ایرانی، گریس ۱ـ  JORGE GUERRERO / AFP

یک گروه مخالف جمهوری اسلامی ایران در آمریکا، یک نفتکش  بلژیکی را متهم کرده است که با نقض تحریم‌های آمریکا، نفت خام ایران را در یکی از شاهراه‌های مهم دریایی قاره آسیا حمل می‌کند. گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»،‌ معروف به «یوآنی»، انگشت اتهام را به سوی شرکت ترابری «یوروناو» گرفته که بلژیکی است، اما در بازار سهام نیویورک هم حضور دارد. این شرکت مستقر در آنتورپ، چهارشنبه گفت: «هر وقت لازم باشد، اقدام مناسب خواهیم کرد.»

خبرگزاری اسوشیتدپرس با تحلیل داده‌های کشتی‌ها و عکس‌های ماهواره‌ای، گفت که کشتی نفتکش «اوشنیا» که متعلق به «یوروناو» است و با پرچم بلژیک تردد می‌کند، کنار نفتکش  «ابیس» بوده است که با پرچم ویتنام حرکت می‌کند. در نتیجه، احتمال می‌رود که نفت از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل شده باشد. یوآنی به یوروناو هشدار داده و گفته است که باور دارد کشتی «ابیس» در اواخر فوریه، نفت خام ایران را تحویل گرفته بود. این دو کشتی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در تنگه ملاکا، آبراهی بین اندونزی و مالزی از که مهم‌ترین شاهراه‌های دریایی جهان به‌شمار می‌رود، نزدیک یکدیگر مشاهده شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود تحریم‌های آمریکا،‌ حکومت ایران در چند سال گذشته توانسته است همچنان به صادرات گسترده نفت خود ادامه دهد. دولت وقت آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ، پنج سال پیش از برجام خارج شد تا تحریم‌های نفتی علیه ایران دوباره برقرار شوند. جمهوری اسلامی ایران اینک از یک سو غنی‌سازی اورانیوم را در سطحی بی‌سابقه انجام می‌دهد، و از سوی دیگر، همچنان هم نفتش را می‌فروشد و هم پهپادهای مسلح به روسیه می‌دهد تا به جنگ این کشور علیه اوکراین یاری برساند. 

برایان گالاگر، سخنگوی یوروناو، به اسوشیتدپرس گفت که این شرکت بلژیکی «تمامی اقدام‌ها را با رعایت پروتکل‌های مناسب انجام داده است تا مطمئن شود که از تمامی مقررات موجود تبعیت می‌کند». او افزود که «اوشنیا» کار ذخیره را انجام می‌دهد و باری که از ابیس تحویل گرفته است، قرار بوده به طرف سومی داده شود و مستقیما به یوروناو مربوط نبوده است. گالاگر گفت، اگر ثابت شود که این بار، نفت ایرانی بوده، یوروناو آن‌ را به طرف سوم باز می‌گرداند. 

مدیر کشتی «ابیس» هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است. این کشتی تحت مدیریت شرکت ترابری «پتروویتنام» مستقر در شهر هو شی مین ویتنام، فعالیت می‌کند.

بیشتر از جهان