افغان‌های مهاجر در بریتانیا در خطر بی‌خانمانی قرار گرفته‌اند

دولت بریتانیا تصمیم دارد افغان‌ها را از هتل به سایر اقامتگاه‌ها منتقل کند

بر اساس براوردهای وزارت کشور بریتانیا، هزینه اقامت افغان‌ها در هتل‌ها سالانه ۳۵ میلیون پوند است-TOLGA AKMEN / AFP

افغان‌هایی که بعد از اوت ۲۰۲۱ به بریتانیا انتقال یافتند، در خطر بی‌خانمانی قرار گرفته‌اند. اکثر این مهاجران که با کمک دولت بریتانیا به این کشور منتقل شده‌اند، به دلیل کمبود مسکن در هتل‌ها اسکان یافتند اما حالا دولت بریتانیا می‌گوید توان تامین هزینه سنگین اقامت این افراد در هتل‌ها را ندارد.

به گزارش روزنامه گاردین، وزارت کشور بریتانیا در نظر دارد این مهاجران را از هتل‌ها خارج کند و در خانه‌هایی که در پیش‌بینی کرده است، اسکان دهد. این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد مهاجرانی که بر اساس دو طرح تخلیه و اسکان مجدد به این کشور منتقل و موقتا در هتل‌ها اسکان داده شدند، پس از ۱۸ ماه حضور در هتل‌ها، برای اقامت در خانه‌های دائمی حمایت بیشتری خواهند داشت. با این حال دولت بریتانیا می‌گوید به هر مهاجر برای اقامت در یک منطقه فقط یک پیشنهاد داده می‌شود.

جانی مرسر، وزیر کهنه‌سربازان بریتانیایی، در مجلس نمایندگان این کشور گفت که هر مهاجری که پیشنهاد اول برای اقامت در یک منطقه را رد کند، دیگر پیشنهادی نخواهد گرفت. او همچنین گفت که برای این مهاجران یک مهلت زمانی مشخص در نظر گرفته خواهد شد و به همین دلیل، سازمان‌های حقوق بشری و حامی مهاجران می‌گویند بر اساس این طرح، ممکن است برخی مهاجران افغان بی‌خانمان شوند. 

انور سلیمان، رئیس اجرایی شورای پناهندگان، می‌گوید: «ما از بسیاری موارد این طرح‌ عمیقا نگران‌ایم. به‌ویژه خطری که می‌تواند به بی‌سرپناه شدن افرادی که از چنگ طالبان فرار کرده‌اند منجر شود و آن‌ها را در خیابان‌های انگلستان سرگردان کند.»

او اضافه کرد: «با کسانی که به آن‌ها وعده استقبال گرم در بریتانیا داده شد، نباید به این شیوه رفتار کرد. درست است که هتل‌ها مکان مناسبی برای زندگی پناهجویان نیستند اما اینکه هزاران افغان ماه‌ها آنجا ماندند هم نتیجه سوءمدیریت دولت و ناکامی آن در همکاری با شوراهای محلی و سایر سازمان‌ها برای یافتن مسکن مناسب است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس براوردهای وزارت کشور بریتانیا، هزینه حضور افغان‌ها در هتل‌ها سالانه ۳۵ میلیون پوند است که از نظر دولت بسیار سنگین است و حالا دولت می‌خواهد این پول را به منظور تهیه مسکن برای مهاجران ساکن هتل‌ها صرف کند. با این حال، به گفته جانی مرسر، هیچ مهاجری با پیشنهاد دومی در مورد محل اقامت روبرو نخواهد شد. این به معنای آن است که مهاجران افغان علی‌رغم نزدیک به دو سال اقامت در شهرهای مختلف انگلستان و پیدا کردن زمینه‌های شغلی و آموزشی برای خانواده‌هایشان، باید بر اساس صلاحدید دولت به هر منطقه‌ای که وزارت کشور تعیین کرد، بروند.

مرسر می‌گوید این پیشنهادی سخاوتمندانه از سوی دولت است و در ازای آن، از خانواده‌های مهاجران انتظار دارند به خودشان کمک کنند و در حالی که دولت به مسئولیت‌های مهم خود در قبال مهاجران عمل می‌کند، آن‌ها هم از فرصت‌هایی که تحت این طرح‌ها ارائه می‌شود، استفاده کنند و در جامعه بریتانیا ادغام شوند. 

با این حال این پیشنهاد که دولت آن را سخاوتمندانه می‌نامد، چیزی نیست که افغان‌های مهاجر منتظرش بودند. اکثر این مهاجران در این حدود دو سال، خود را با محیط تازه وفق داده‌اند و فرزندانشان در همین مناطقی که زندگی می‌کنند، به مدرسه می‌روند. کسانی هم که در سن کارند، توانسته‌اند برای خود شغلی پیدا کنند. تعدادی هم به کلاس‌ها و کالج‌های آموزش زبان راه یافته‌اند و حالا با این طرح، اکثر آنان مجبورند محلی را که در آن جا افتاده‌اند رها کنند و به محل دیگری که دولت در نظر گرفته است، بروند. 

شوراها و انجمن‌های مختلف افغان‌ها در بریتانیا به این طرح شکایت دارند. آنان می‌گویند این طرح افغان‌ها تازه‌رسیده به این کشور را بی‌خانمان می‌کند. پیمانه اسد، یکی از اعضای شورای کارگری افغان‌الاصل‌ها که در دو سال گذشته با پناهندگان همکاری داشته است، می‌گوید: «بدون هیچ طرح مناسبی برای اسکان افغان‌ها آن‌ها پول مالیات‌دهندگان را در هتل‌ها هدر داده‌اند، زندگی پناهجویان افغان را در هاله‌ای از ابهام نگه داشته‌اند و به سلامت روانی افرادی که کنار سربازان بریتانیایی در افغانستان ایستاده‌اند، آسیب‌های بی‌شماری وارد کرده‌اند و حالا این خانواده‌های افغان را در کشوری که به آن آورده شده‌اند، نه از سر انتخاب، بلکه از سر ناچاری، به وادی بی‌خانمانی پرتاب می‌کنند.»

او تاکید می‌کند که مقصر حضور مهاجران افغان در هتل‌ها دولت است نه مردم و این افراد نباید سرگردان شوند. 

با این حال به نظر می‌رسد دولت بریتانیا تصمیمش را گرفته است. در حال حاضر حدود ۹ هزار مهاجر افغان در انگلستان در هتل‌هایی زندگی می‌کنند که اکثر آن‌ها در لندن واقع است. این مهاجران خود را با شرایط لندن وفق داده‌اند و حالا حاضر نیستند که به شهرها و مناطق دیگر کوچ کنند اما دولت بریتانیا می‌گوید چنانچه این افراد پیشنهاد داده‌شده را رد کنند، دولت نه پیشنهاد دیگری به آن‌ها خواهد داد و نه هزینه اقامتشان در هتل‌ها را می‌پردازد.