دادگاه استرالیا سرباز متهم به قتل غیرنظامی افغان را با قید وثیقه آزاد کرد

سربازی که نشان شجاعت ارتش استرالیا را دارد، به قتل یک غیرنظامی در استان ارزگان افغانستان متهم شده است

سربازان استرالیایی درحال صحبت با غیرنظامیان افغان در جنوب افغانستان (سال ۲۰۰۹)- STU DOOD/AUSTRALIAN DEPARTMENT OF DEFENCE/AFP

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادگاه سیدنی تصمیم گرفته است یک سرباز استرالیایی را که در سال ۲۰۱۲ به قتل عمد یک غیرنظامی افغان در استان ارزگان افغانستان متهم شده بود، با قید وثیقه از زندان آزاد کند. قاضی دادگاه دلیل این تصمیم را نگرانی از امنیت جانی این سرباز به‌دلیل روبه‌رو شدن با افراط‌گرایان مسلمان در داخل زندان، عنوان کرده است. 

اولیور شولز، سرباز ۴۱ ساله استرالیایی، در سال ۲۰۲۰ پس از انتشار ویدیویی ازسوی شرکت رادیو و تلویزیون استرالیا، در نیوساوت‌ولز استرالیا دستگیر شده بود و تا هفته گذشته در بازداشت به سر می‌برد. 

ویدیویی که شرکت رادیو و تلویزیون استرالیا منتشر کرده است، فیلمی بود که با دوربین کلاه‌ایمنی ثبت شده بود و نشان می‌داد اولیور شولز در یک مزرعه گندم در افغانستان سه‌بار به‌سمت مردی با لباس غیرنظامی شلیک می‌کند. این اتفاق مربوط به سال ۲۰۱۲ بود. پدر مقتول بعدا به نیروهای دفاعی استرالیا شکایت کرده و مدعی شده بود که گلوله به سر پسرش شلیک شده است.

اولیور شولز، یکی از ۱۹ سرباز نیروهای ویژه استرالیایی فعلی و سابق است که تحقیقات مربوط به جنایات جنگی نشان داد به‌دلیل رفتار غیرقانونی در افغانستان ممکن است با اتهام‌هایی روبه‌رو شوند.

شولز یکی از سربازان نخبه نیروهای هوایی استرالیا است که به‌دلیل خدماتش در افغانستان لوح تقدیر شجاعت دریافت کرد. او اولین عضو سابق یا در حال خدمت نیروهای دفاعی استرالیا است که طبق قوانین داخلی با اتهام جنایت جنگی و ارتکاب به قتل روبه‌رو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وکیل این سرباز استرالیایی، فیلیپ بولتن، روز دوشنبه، ۲۷ مارس (هفتم فروردین‌ماه) در دادگاه محلی داونینگ مرکز سیدنی ضمن درخواست صدور قرار وثیقه، استدلال کرد که فرد متهم با خطرات جدی برای امنیت شخصی خود ازجانب افراط‌گرایان مسلمان در داخل زندان مواجه است و باید از سایر زندانیان جدا شود. او گفت: «این مرد در هر جایی که قرار است در زندان نگهداری شود، احتمالاً با افرادی در زندان که با طالبان یا سایر اسلام‌گراها همدردی می‌کنند، روبه‌رو خواهد شد.»

 جنیفر اتکینسون، قاضی دادگاه، ضمن موافقت با این درخواست، اعلام کرد که ممکن است متهم در پشت میله‌های زندان با خطراتی جدی مواجه شود و  «کارکنان اصلاح و تربیت نمی‌توانند ۲۴ ساعت شبانه‌روز برای نظارت بر او در دسترس باشند».

شولز در یک زندان با امنیت بالا در گولبرن، واقع‌در ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی سیدنی، نگهداری می‌شد. بیشتر کسانی که از منطقه نیوساوت‌ولز به اعمال تروریستی متهم و محکوم شده‌اند، در گولبرن نگهداری می‌شوند.

استرالیا طی بیست سال گذشته ۳۹هزار سرباز و پرسنل نظامی به افغانستان فرستاد که از این میان، ۴۱ تن آنان در داخل افغانستان کشته شدند. یک گزارش نظامی که در سال ۲۰۲۰ پس از تحقیقات چهارساله منتشر شد، شواهدی ارائه کرد که براساس آن‌ها، نیروهای استرالیایی به‌طور غیرقانونی ۳۹ زندانی، کشاورز و غیرنظامی افغان را کشته‌اند.

همچنین مواردی مشابه در رابطه با قتل عمد یا از سر بی پروایی نیروهای نظامی بریتانیایی، آمریکایی و نیروهای دیگر کشورهای عضو ناتو در افغانستان نیز ثبت شده است. در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ خورشیدی، سازمان خیریه اقدام علیه خشونت در بریتانیا، گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد از سال ۲۰۰۷ به این‌سو، حدود ۱۳۵ کودک درنتیجه عملیات نظامی ارتش بریتانیا در افغانستان کشته شده‌اند. این در حالی بود که گزارش ارتش بریتانیا، تنها پرداخت غرامت به خانواده‌های ۶۲ قربانی در افغانستان را تایید می‌کرد.

در همین حال، گزارش‌هایی نیز از نقش ارتش ایالات متحده آمریکا در کشتار غیرنظامیان در افغانستان وجود دارد. در آخرین مورد که سرخط خبرها شد، نیروهای آمریکایی با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین، در نخستین روزهای سقوط افغانستان به‌دست طالبان، خانه یک فرد غیرنظامی را در کابل بمباران کردند و ده عضو یک خانوادهِ ازجمله هفت کودک، را کشتند. نیروهای نظامی آمریکا بعدها تایید کردند که در شناسایی افراد دچار اشتباه شده و یکی از افراد مقتول را به ظن همکاری با داعش هدف حمله قرار داده بودند.

بیشتر از جهان