رئیس‌جمهوری سابق تایوان با وعده صلح وارد چین شد

سفر ما یینگ جئو به چین اولین حضور رئيس‌جمهوری فعلی یا سابق تایوان در بیش از ۷۰ سال گذشته محسوب می‌شود

رئیس‌جمهوری سابق تایوان پیش از سفر به چین در روز ۲۷ مارس ۲۰۲۳ به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد ـ AFP

ما یینگ جئو، رئیس‌جمهوری سابق تایوان، روز دوشنبه وارد چین شد و اظهار امیدواری کرد که صلح و روابط میان دو منطقه را بهبود دهد. او اولین مقامی است که در جایگاه رئیس‌جمهوری فعلی یا سابق تایوان پس از انقلاب کمونیستی سال ۱۹۴۹ به سرزمین اصلی چین سفر می‌کند.

به گزارش رویترز، دفتر ما یینگ جئو اعلام کرد مقام‌هایی از جمله معاون دفتر امور تایوان چین از او در فرودگاه پودونگ شانگهای استقبال کردند.

حزب حاکم تایپه به رهبری تسای اینگ ون از سفر رئیس‌جمهوری سابق تایوان به چین انتقاد کرده است. با این حال این سیاستمدار ۷۳ ساله پیش از خروج از فرودگاه بین‌المللی اصلی تایوان در تائویوان، به خبرنگاران گفت که «بسیار خوشحال است» به سفری می‌رود که در آن، ضمن گفت‌وگو با دانشجویان برای بهبود رابطه، به مزار اجدادش در چین هم ادای احترام می‌کند.

ما یینگ جئو که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ رئیس‌جمهوری تایوان بود، این سفر را در زمان تشدید تنش‌ها بین پکن و تایپه انجام می‌دهد. چین در سیاست‌های اخیر خود فشار نظامی و سیاسی برای ترغیب تایوان به پذیرش حاکمیت چین را شدت بخشیده است. این کشور تایوان را که یک دموکراسی خودمختار است و در سال ۱۹۴۹ از خاک چین جدا شد، بخشی از قلمرو خود می‌داند و بارها تهدید کرده است که تایوان فکر استقلال را هم نکند.

رئیس‌جمهوری سابق تایوان درباره دلایل سفرش به چین گفت:‌ «در این سفر، دانشجویان دانشگاه تایوان را برای تبادل نظر به سرزمین اصلی می‌برم، به این امید که از طریق تعامل جوانان، فضای کنونی بین تنگه‌ای را بهبود دهم و صلح به دست آید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به اینکه هندوراس روز یکشنبه اتحاد خود با تایپه را پایان داد و به پکن پیوست، حزب حاکم تایوان از سفر ما یینگ جئو در این شرایط ویژه انتقاد کرد و آن را نامناسب دانست.  پس از قطع رابطه هندوراس، تایوان اکنون تنها با ۱۳ کشور، عمدتا کشورهای فقیر و در حال توسعه در آمریکای مرکزی، کارائیب و اقیانوس آرام روابط دیپلماتیک رسمی دارد.

ما یینگ جئو یکی از اعضای ارشد حزب اپوزیسیون اصلی تایوان به نام کومینتانگ (KMT) است که از روابط نزدیک با چین طرفداری می‌کنند. رئیس‌جمهوری سابق تایوان و حزب او می‌گویند با توجه به تنش‌ها در سراسر این تنگه، اکنون بیش از هر زمان دیگری به روابط مسالمت‌آمیز با چین نیاز است.

ما یینگ جئو اواخر سال ۲۰۱۵ کمی قبل از انتخاب تسای به عنوان رئیس‌جمهوری جدید تایوان، شی جین‌پینگ، رهبر چین، را در سنگاپور ملاقات کرد.

این مقام سیاسی اکنون در شرایطی به چین سفر کرده که پکن درخواست‌های مکرر تسای برای مذاکره را رد کرده و می‌گوید که او یک جدایی‌طلب است. رئیس‌جمهوری فعلی تایوان تاکید دارد که فقط مردم این جزیره می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند و هیچ فشار خارجی برای پیوستن به چین را نمی‌پذیرد.

 دفتر رئیس‌جمهوری سابق تایوان پیش از سفر او به چین اعلام کرد که ما یینگ جئو قرار نیست با هیچ یک از مقام‌های ارشد چینی ملاقات کند اما اگر چنین ملاقاتی ترتیب داده شود، به خواست میزبان احترام می‌گذارد.

بیشتر از جهان