نجات سه زن ایزدی پس از سال‌ها اسارت در چنگ داعش

نجات این سه زن امید به آزادی زنان ایزدی دیگر اسیر داعش را افزایش داده است

زنان ایزدی در راهپیمایی در محکومیت تجاوز داعش به تپه‌های سنجار، ۳ آگوست ۲۰۱۸/Delil SOULEIMAN / AFP

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که یک دختر ۱۷ ساله ایزدی توسط نیروهای امنیتی عراق در یک مخفیگاه صحرایی در نزدیکی شهر رمادی که توسط  افراد داعش استفاده می‌شد، پیدا شده است. دو دختر دیگر ایزدی، یکی ۱۶ ساله و دیگری ۲۰ ساله نیز در دو نقطه جداگانه در سوریه پیدا شدند.

نجات این سه دختر، این امیدواری را به وجود آورده است که زنان ایزدی دیگری نیز که همچنان در قلمرو پیشین داعش در اسارت هستند، ردیابی شوند.

این سه دختر از سال ۲۰۱۴، هنگامی که افراد داعش دست به کشتار ایزدی‌ها در محل اسکانشان، سنجار، در شمال عراق زدند، در اسارت این گروه بوده‌اند.

داعش هزاران نفر از ایزدی‌ها را به قتل رساند و بیش از ۶ هزار زن و کودک را به بردگی گرفت و رسما تجاوز جنسی و برده‌گیری علیه ایزدی‌ها را مجاز اعلام کرد.

پس از این رویداد، سازمان ملل متحد حمله علیه سنجار و برده‌گیری را جنایت علیه بشریت خواند. 

در آخرین روزهای حیات خلافت داعش در اوایل سال جاری، گروه‌هایی از ایزدیان در میان تعداد کثیر زنان و کودکانی یافت شدند که از قلمرو داعش خارج می‌شدند.

به رغم این، رهبران جامعه ایزدیان بارها با اشاره به این که هنوز حدود ۳۰۰۰ زن ایزدی مفقودالاثر هستند، خواستار تلاش بیشتری برای اطلاع از سرنوشت آن‌ها شده‌اند. برخی معتقدند که تعداد کثیری از زنان ایزدی همچنان در اسارتند و از فرار یا اطلاع‌رسانی به مقامات، وحشت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند قلمرو تحت اشغال داعش به‌طور کامل از چنگ آن‌ها درآورده شده است، اما این گروه همچنان هم برای عراق و هم سوریه، خطر محسوب می‌شود. داعش در حال حاضر به یک سازمان شورشی زیرزمینی تبدیل شده است که در واحد‌های کوچک در هردو کشور، آماده حمله است.

به گزارش «رودا»، تلویزیون کردهای مقیم بریتانیا، دختر ایزدی‌ای که در نزدیکی رمادی یافت شد، هنگام ربوده شدن توسط داعش از روستایش «کوُچوُ» در سنجار،  فقط ۱۲ سال داشته است. مقامات محلی می‌گویند که او به زودی به خانواده‌اش در سنجار ملحق خواهد شد.

یکی دیگر از این دختران ایزدی در اردوگاه اسرای الهول در سوریه پیدا شده است که محل نگاهداری هزاران تن از افراد خانواده افراد داعش است. سومین زن، در شهر منبیج پیدا شده است.

به گزارش رادیوی محلی «ارتا»، این دو دختر هم اکنون به خانواده‌هاشان در سنجار پیوسته‌اند.

جامعه ایزدی مرتبا شکایت کرده است که اقدامات کافی برای ردیابی و نجات هزاران زن ایزدی که به بردگی گرفته شده‌اند، انجام نمی‌شود.

در اوایل سال جاری، پری ابراهیم، بنیانگذار «بنیاد ایزدی آزاد» به ایندیپندنت گفت:«ظالمانه است که از سال ۲۰۱۴، هزاران زن و دختر ایزدی مفقودالاثرند، اما این امر در الویت یا در محدوده گفت‌وگوهای ائتلاف بین‌المللی و جامعه جهانی قرار ندارد.

او افزود: «ما درک می‌کنیم که در شرایط جنگ هستیم و به همین دلیل، شاید ردیابی و نجات این زنان دشوار باشد. ما این را درک می‌کنیم، اما فکر می‌کنیم که این امر باید مهم و لازم تلقی شود».

© The Independent