هشدار درباره نابودی یکی از عجایب طبیعی جهان

در سال ۲۰۱۹ حجم آب این جاذبه محبوب گردشگری نصف شده است

رئیس جمهور زامبیا هشدار داد که آبشار ویکتوریا ممکن است روزی خشک شود -Zinyange AUNTONY / AFP

رئیس جمهوری زامبیا هشدار داد که آبشار ویکتوریا، از عجایب طبیعی جهان، ممکن است روزی خشک شود، مگر آن که برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی اقدام فوری انجام گیرد.

ادگار لونگو گفت، خشکسالی باعث کاهش سطح آب این آبشار (که در مرز کشورهای زامبیا و زیمباوه قرار دارد) به کم‌ترین میزان خود در ۲۵ سال اخیر شده است.

هر دو کشور برای تأمین برق به انرژی برقابی نیروگاه‌های سد کاریبا وابسته‌اند که بر روی رودخانه زامبزی در بالادست این آبشار احداث شده است،  و هر دو کشور همواره با مشکل قطعی برق مواجه‌ بوده‌اند.

این آبشار در فصل خشک معمولا بی‌آب می‌شود، اما مسئولان می‌گویند که امسال کاهش سطح آب آبشار بی‌سابقه بوده است.

وزارت محیط زیست، اقلیم و گردشگری  زیمبابوه اعلام کرده است که متوسط حجم آب آبشار در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

آقای لونگو در مصاحبه با شبکه اسکار نیوز در لوساکا، پایتخت زامبیا، گفت: «آیا می‌خواهیم رود زامبزی را بدون آبشار عظیم ویکتوریا به دست آیندگان بسپاریم؟ آیا می‌خواهیم آفریقا و نسل بعد دیگر اثری از این آبشار عظیم نبینند؟ این را می‌خواهیم؟ می‌توانیم همین الآن سعی‌مان را بکنیم و دست به اقداماتی بزنیم.»

در ماه اکتبر، رئیس جمهوری زامبیا عکسی از این آبشار در توییتر منتشر کرد که در آن، از نمای صخره‌ای آبشار، فقط باریکه‌ای آب به پایین می‌ریخت. این آبشار معروف، دیواره‌ای لایه‌لایه‌ به عرض یک کیلومتر است که آب از آن به پایین می‌ریزد و سالانه صدها هزار گردشگر به دیدنش می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لونگو نوشت: «این عکس‌های آبشار ویکتوریا آشکارا اثرات تغییرات اقلیمی را بر محیط زیست و زندگی‌مان به ما یادآوری می‌کنند. قطعاً تغییرات اقلیمی بیشترین تأثیر را بر کشورهای در حال توسعه مانند زامبیا می‌گذارد و کمترین تحمل را هم در مقابل عواقب این اثرات، همین کشورها دارند.»

الیشا مویو، پژوهشگر ارشد تغییرات اقلیمی در وزارت محیط زیست زامبیا، گفت، «احتمال جدی» از بین رفتن کامل این آبشار در میان است.

او ماه گذشته در مصاحبه با برنامه هاردتاک بی بی سی گفت: «این نگرانی جدی است. ممکن است تا یک سال دیگر اثری از آبشار باقی نماند و دیگر آبی نداشته باشد.»

او افزود، خشک شدن این آبشار به معنی از بین رفتن «برگ برنده گردشگری» زیمبابوه است و بر زندگی حیواناتی که حیاتشان به آب رود زامبزی وابسته است، نیز اثر می‌گذارد.

خشکسالی در جنوب آفریقا بر کشت غلات نیز اثر گذاشته است و میلیون‌ها نفر را با مشکل کمبود غذا مواجه کرده است.

مِتولی نِکوبه، وزیر اقتصاد زیمباوه، گفت که در ماه اکتبر آب پشت سد کاریبا بسیار کم بود، «آنقدر کم که ممکن است مجبور شویم تولید برق را کاملاً متوقف کنیم.»

او افزود، امسال اقتصاد کشور به علت کمبود آب و برق تا ۶.۵ درصد افت کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان