نظرسنجی رسانه منسوب به نیروی قدس: عملکرد دولت رئیسی «افتضاح» است

در این نظرسنجی، ۶۳ درصد به آخرین گزینه یعنی «افتضاح» رای دادند

شصت و سه درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی یک کانال تلگرامی منسوب به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملکرد دولت و مجلس در سال ۱۴۰۱ را «افتضاح» دانستند.

سایت خبر آنلاین در گزارشی به بررسی نتایج نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ پرداخته که نشان‌دهنده نارضایتی شرکت‌کنندگان از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی و نمایندگان مجلس است.

آنچه در این گزارش بیش از همه مورد توجه قرار گرفته، نظرسنجی کانال تلگرامی «سپاه قدس» با ۲۱۳ هزار عضو و منسوب به نیروی قدس سپاه است که از شرکت‌کنندگان در خصوص عملکرد دولت و مجلس در سال ۱۴۰۱ نظرسنجی کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده از مجموع پنج هزار و ۲۴۳ شرکت‌کننده در این نظرسنجی، پنج درصد به گزینه «بسیار راضی» ۸ درصد گزینه «قابل‌قبول» ۱۴ درصد «متوسط» ۱۰ درصد «بد» و ۶۳ درصد به آخرین گزینه یعنی «افتضاح» رأی دادند.

نکته مهم در خصوص این نظرسنجی این است که شرکت‌کنندگان عضو کانال تلگرامی منسوب به نیروی قدس هستند که به نظر باید کاربرانی باشند که همسویی بیشتری با حاکمیت دارند.

از دیگر نظرسنجی‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته، نظرسنجی انتخاب کارآمدترین و ناکارآمدترین مدیران دولتی و اجرایی است که در صفحات رسانه خبر فوری قرار داده شده و به نظر به‌خاطر نگرانی از آرای ضعیفی که می‌توانست به ابراهیم رئیسی اختصاص یابد، نام نفر اول دولت در میان افراد فهرست قرار نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان کارآمدترین مدیران دولت امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه موفق‌ترین مدیر دولتی شناخته که بی‌شک نتیجه اعلام توافق عربستان و جمهوری اسلامی است. در میان ناکارآمدترین مدیران اجرایی نیز مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال با ۲۸ درصد آرا و فاطمی امین وزیر صمت با ۲۰.۵ درصد رتبه‌های اول و دوم را در اختیار دارند.

در غیاب نام ابراهیم رئیسی، میان گزینه‌های نظرسنجی‌های مختلف، نظرسنجی مردادماه مؤسسه استاسیس که در آن ابراهیم رئیسی در پایان سال اول ریاست‌جمهوری‌اش با کاهش محبوبیت ۲۸ درصدی به‌عنوان یکی از ضعیف‌ترین رؤسای جمهوری تاریخ نظام، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. برای درک میزان سقوط محبوبیت رئیسی میان حامیان جمهوری اسلامی باید یادآور شد حسن روحانی در پایان سال اول ریاست‌جمهوری‌اش در نظرسنجی مشابهی محبوبیتی ۶۰ درصدی را از شرکت‌کنندگان دریافت کرده بود.

میزان سقوط محبوبیت ابراهیم رئیسی در میان حامیان خود نیز به حدی است که یکی از کانال‌های حامی وی در انتخابات اواسط اسفندماه اقدام به نظرسنجی از کاربران در خصوص دوباره رای دادن به ابراهیم رییسی کرده است که به دلیل آمار منفی بالا در کمتر از یک روز نظرسنجی از روی این کانال تلگرامی حذف شد.

از جمله نظرسنجی‌های پرحاشیه روزهای پایانی سال نظرسنجی توییتری بهادری جهرمی سخنگوی دولت از کاربران بود که به جای پرسش در خصوص میزان رضایت مردم از عملکرد دولت خواستار آن شده بود مردم بگویند دولت کدام برنامه را در سال ۱۴۰۲ را مورد توجه قرار دهد.

پیام کاربران و بازنشر این نظرسنجی اما نشان دهنده آن بود که اکثریت مخاطبان سخنگوی دولت به جای پاسخ به پرسش طرح شده به بیان عملکرد ضعیف دولت ابراهیم رییسی انتقاد داشتند.

بر اساس نظرسنجی دیگری که در کانال رسانه خبرفوری منتشر شده است، بیشتر کاربران توافق عربستان و جمهوری اسلامی را اتفاق خوشایند سال دانسته‌اند که نشان می‌دهد همانند چند سال اخیر تحولات حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی دغدغه اصلی مردم ایران است.

سال ۱۴۰۰ نیز رسانه‌های مختلفی در نظرسنجی‌های خود عملکرد چهره سیاسی سال را به پرسش گذاشته بودند که جواد ظریف به دلیل انتشار مصاحبه جنجالی و افشاگری علیه کارشکنی‌های سپاه پاسداران در مذاکرات برجام مورد توجه قرار گرفت.

طبق نظر کارشناسان باتوجه‌به حوادث یک سال گذشته در ایران و توافق دولت، مجلس و قوه قضائیه با همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و حمایت رهبر جمهوری اسلامی برای نادیده‌گرفتن مطالبات مردم و سرکوب و کشتار بی‌سابقه معترضان و از سوی دیگر عملکرد بسیار ضعیف اقتصادی دولت سیزدهم، نه‌تنها ابراهیم رئیسی که مشروعیت جمهوری اسلامی نزد مردم ایران نیز به شکل بی‌سابقه‌ای سقوط کرده است.