اجازه قدم زدن روی کف قرون وسطایی کلیسای محل تاج‌گذاری شاه چارلز صادر شد

بازدیدکنندگان برای اولین بار می‌توانند با جوراب، روی سنگفرش کوزماتی این کلیسا که از بزرگ‌ترین گنجینه‌های قرون وسطایی بریتانیا است قدم بزنند

«سنگفرش کوزماتی» از بزرگ‌ترین گنجینه‌های قرون وسطایی بریتانیا است-facebook/Westminster Abbey

بازدیدکنندگان برای اولین بار می‌توانند با جوراب بر کفپوش‌های تاریخی قرون وسطایی کلیسای وست مینستر، همان محلی که شاه چارلز روز ۶ مه آنجا تاج‌گذاری می‌کند، قدم بگذارند و از آن بازدید کنند.

وب‌سایت کلیسای وست مینستر روز جمعه ۲۴ مارس، ضمن انتشار برنامه‌های ویژه تاج‌گذاری که این کلیسا به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد، اعلام کرد که بازدیدکنندگان برای اولین بار می‌توانند در قالب تورهای کوچک، روی «سنگفرش کوزماتی» این کلیسا که از بزرگ‌ترین گنجینه‌های قرون وسطایی بریتانیا است، قدم بزنند.

سنگفرش کوزماتی (Cosmati pavement) یک کف موزاییکی پیچیده از مرمر، سنگ، شیشه و فلز است که مقابل محراب عالی قرار دارد و به سفارش هنری سوم ساخته و در سال ۱۲۶۸، برای زینت بخشیدن به صومعه او تکمیل شد. از آن زمان، تاج‌گذاری‌ حکمرانان بریتانیا در آنجا برگزار شده است.

تور بازدید از محل تاج‌گذاری در گروه‌های ۱۰ نفری از تاریخ ۱۵ مه تا ۲۹ ژوییه، با رزرو قبلی و هزینه ۱۵ پوندی برای هر نفر به علاوه ورودی کلیسا، در دسترس خواهد بود.

کفپوش موزاییکی کوزماتی نوع کمیابی از سنگفرش است که به نام خانواده ایتالیایی سازنده آن نام‌گذاری شده و از نظر جزئیات و پیچیدگی یکی از بهترین نمونه‌های باقی‌مانده آن در خارج از ایتالیا است. این سنگفرش از دهه ۱۸۷۰ تا سال ۲۰۱۰ که تحت یک برنامه دو ساله مرمت قرار گرفت، زیر فرش پنهان و از دید عموم پنهان بود. در بسیاری از تاج‌گذاری‌های قبلی از جمله تاج‌گذاری ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۵۳ و جورج ششم در سال ۱۹۳۷، نیز روی آن با فرش ویژه‌ای پوشانده شد.

در وب‌سایت کلیسای وست مینستر به نقل از اسکات کرادوک، رئیس بخش تجربه بازدیدکنندگان مجموعه، آمده است: تاج‌گذاری یک لحظه شاد و مهم برای ملت و کلیسا خواهد بود. ما امیدواریم که برنامه ویژه رویدادها و منابع دیجیتال ما به همه فرصت دهد در این جشن شرکت کنند.

کف این قسمت از کلیسا که به صورت معمول، به روی بازدید عمومی بسته است، حدود ۷.۵ مترمربع وسعت دارد و با سنگ‌های منبت‌کاری شده با رنگ‌بندی متنوع و طرحی از الگوهای به‌هم‌پیوسته، ساخته شده است.

به گفته ونسا سیمونی، سرپرست گروه مرمتگران کلیسای وست مینستر، هرچند کف این کلیسا برای زدودن جرم سالیان به مرمتی پیچیده‌ نیاز داشت، قسمت عمده کف سنگ اصلی است و علاوه بر مصالح ایتالیایی و محلی انگلیسی، سنگ‌هایی از مصر، یونان و ترکیه نیز در این بخش از کف کار شده‌اند. او در ادامه افزود بسیاری از قطعات سنگ و مرمر استفاده شده در آن از خرابه‌های رومی گرفته شده که صنعتگران ایتالیایی آن‌ها را به بریتانیا آوردند و دوباره استفاده کردند.

با این اوصاف تاج‌گذاری پادشاهان بریتانیایی در کلیسای وست مینستر قرن‌ها روی زمینی به قدمت امپراتوری روم و حتی قدیمی‌تر انجام شده است.

وب‌سایت این کلیسا تنها یک روز پس از اعلام برنامه بازدید از این بخش قرون وسطایی کلیسای وست مینستر، اعلام کرد که تمام بلیت‌ها به فروش رفته است. نمایشگاهی از قطعات مورداستفاده در تاج‌گذاری، چای عصرانه و برنامه‌های متعدد دیگر از جمله رویدادهایی‌اند که این کلیسای تاریخی برای بازدید عموم در روزهای پس از تاج‌گذاری در نظر گرفته است.

بیشتر از زندگی