مرمت صندلی ۷۰۰ ساله برای تاج‌گذاری شاه چارلز

این صندلی از سال ۱۰۶۶، محل جلوس ۳۹ پادشاه بوده است

لندن در حالی برای تاج‌گذاری شاه چارلز در ماه مه ۲۰۲۳ آماده می‌شود که یک صندلی ۷۰۰ ساله در کلیسای وست‌مینستر این شهر در حال بازسازی و آماده‌سازی برای این رویداد مهم است.

تاج و تخت باستانی که به عنوان صندلی تاج‌گذاری شناخته می‌شود، قرن‌ها است که یکی از ارکان اصلی تاج‌گذاری پادشاهان بریتانیایی‌ها است؛ از جمله هنری هشتم، چارلز اول، ملکه ویکتوریا و ملکه الیزابت دوم.

کلیسای وست‌مینستر، جایی که قرار است مراسم آنجا برگزار شود، این صندلی را «یکی از گرانبهاترین و مشهورترین مبلمان جهان» توصیف می‌کند و می‌گوید با توجه به قدمتش، در وضعیت قابل‌توجهی‌ قرار دارد.

طبق اطلاعات وب‌سایت وست‌مینستر ابی، این صندلی از جنس چوب بلوط، از سال ۱۰۶۶ محل جلوس ۳۹ پادشاه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادوارد اول این صندلی تقریبا دو متری را به منظور قرار دادن سنگ اسکان‌ــ به عنوان سنگ سرنوشت نیز شناخته می‌شودــ  که در سال ۱۲۹۶ به همراه تاج و عصای اسکاتلندی تصرف کرده بود، سفارش داد. این سنگ قرن‌ها جایگاه تاج‌گذاری پادشاهان اسکاتلند بود و اکنون در اسکاتلند نگهداری می‌شود اما دوباره با صندلی تاج‌گذاری بریتانیا پیوند خورده است.

این صندلی تاج‌گذاری در اصل با ورق طلا پوشانده شده و با شیشه‌های رنگی و نیز طرح‌هایی از پرندگان، شاخ و برگ درختان و یک پادشاه که نقاش چیره‌دست ادوارد اول کشیده بود، تزیین شده بود.

به گزارش خبرگزاری پی‌آ مدیا بریتانیا، کریستا بلسلی، محافظ نقاشی‌های صومعه، سطح صندلی را با اسفنج‌ و پنبه تمیز می‌کند تا جرم آن را بزداید. او همچنین در حال تثبیت لایه‌های باقی‌مانده از تذهیب‌ روی صندلی و پایه‌های آن است که در قرن هجدهم بازسازی شدند.

بلسلی در مصاحبه‌ای به پی‌آ گفت که کار کردن روی صندلی تاج‌گذاری یک امتیاز واقعی است. او در ادامه افزود که این برای تاریخ بریتانیا و سلطنت بسیار مهم و محافظت و کار کردن روی چیزی در راستای عملکرد اصلی آن، واقعا منحصربه‌فرد است.

به گفته کلیسا، این صندلی علی‌رغم اهمیت آن، در طول عمرش آسیب‌هایی دیده و در پشت آن یادگاری‌هایی نوشته شده است که قدمت آن‌ها به قرن ۱۸ و ۱۹ باز می‌گردد و احتمالا کار دانش‌آموزان و بازدیدکنندگان محلی است. یکی از این نوشته‌ها که روی صندلی حکاکی شده، این است: «پی.ابوت ۵ تا ۶ ژوییه ۱۸۰۰ روی این صندلی خوابید.»

خسارت دیگری که به صندلی وارد شده، شکستگی کوچکی در گوشه آن است که در سال ۱۹۱۴ در اثر انفجار یک بمب ایجاد شد و به نظر می‌رسد کار طرفداران حق رای زنان باشد.

بلسلی به خبرگزاری پی‌آ گفت که علاوه بر این موارد، جزئیات نادیده‌گرفته‌شده جدیدی در دکوراسیون صندلی کشف کرده است. او می‌گوید در مناطقی از پارچه‌کشی می‌توان آثاری از یک چهره دید که ممکن است متعلق به یکی از پادشاهان یا یک قدیس باشد، اما در حال حاضر قابل تشخیص نیست و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

بلسلی که چهار ماه است روی این صندلی کار می‌کند، به خبرگزاری پی‌آ می‌گوید که ساختار این تخت لایه‌ای و پیچیده‌ است و خطر پوسته شدن طلاکاری روی آن وجود دارد.

طبق بیانیه کلیسا، اگرچه مرمت صندلی کاملا نامرئی خواهد بود، لایه‌های تزیینی تاریخی را نه برای تاج‌گذاری، بلکه برای قرن‌های آینده حفظ خواهد کرد.

این تخت تنها قطعه باستانی مراسم تاج‌گذاری شاه چارلز سوم نخواهد بود. در طول تاج‌گذاری، شاه با روغن مقدس در یک قاشق تاج‌گذاری نقره‌ای طلایی متعلق به قرن دوازدهم تدهین خواهد شد.

بیشتر از زندگی