واکنش‌ها به بسته ماندن مدارس دختران در افغانستان؛ کامالا هریس ابراز تاسف کرد

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت هرگز از دفاع از حقوق زنان دست بر نمی‌دارد

معاون جو بایدن: ما هرگز از دفاع از حقوق زنان و دختران در سراسر جهان دست بر نمی‌داریم-MIAMI BEACH, UNITED STATES

با گذشت یک سال از بسته شدن مدارس دختران از کلاس ششم تا دوازدهم در افغانستان، هنوز تصمیم نهایی طالبان در این مورد روشن نیست. با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس پسران، بسته ماندن مدارس دختران واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.

کامالا هریس، معاون جو بایدن، روز جمعه ۴ فروردین (۲۴ مارس)، در توییتی نوشت: «من به‌دلیل یک‌سالگی ممنوعیت حضور دختران در مدارس متوسطه در افغانستان و ممنوعیت تحصیل در دانشگاه برای زنان افغان بسیار متاسفم.»

معاون جو بایدن افزود: «ما هرگز از دفاع از حقوق زنان و دختران در سراسر جهان دست بر نمی‌داریم.»

در همین حال، رینا امیری، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، با بازنشر ویدیوهایی از دختران دانش‌آموز در افغانستان نوشت که «رویاهای دختران افغان درهم شکسته شدند».

امیری در ادامه افزود که دختران دانش‌آموز در افغانستان، یک‌ سال قبل با گریه از مدارس به خانه‌های خود رانده شدند. او افزود: «با وجود وعده‌های زیاد طالبان، درهای این مکاتب همچنان بسته است.»

رینا امیری خواستار شنیده شدن صدای دختران افغان شد تا حق آموزش و اشتغال زنان و دختران افغان بازگردد.

پس از آنکه طالبان در پی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، قدرت را در این کشور در دست گرفتند، محدودیت‌های فراوانی علیه کار، تحصیل، سفر و حضور زنان در اجتماع وضع کردند. تاکنون که نزدیک به ۱۹ ماه از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، حدود ۳۰ فرمان محدودکننده از طرف وزارت امر به معروف و نهی از منکر، وزارت تحصیلات، وزارت اقتصاد و رهبر این گروه علیه زنان صادر شده‌ است.

در دولت پیشین افغانستان، زنان ضمن حضور در همه ادارات دولتی و خصوصی، در بخش تجارت، کارآفرینی، نهادهای قضایی، امنیتی و دفاعی و همچنین نیروهای هوایی حضور داشتند. در چند دور انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان، زنان نیز به‌عنوان نامزدهای انتخاباتی و همچنین معاونان نامزدها حضور داشتند. طالبان ضمن اینکه هرگونه حضور زنان در اجتماع را منع کردند، نهادهای حامی حقوق زنان از جمله وزارت زنان و کمیسیون حقوق بشر در این کشور را نیز منحل کردند.

در دسامبر سال گذشته، طالبان با صدور دو فرمان، زنان را از اشتغال در سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی و همچنین تحصیل در دانشگاه‌ها منع کردند. با وجود واکنش‌های گسترده بین‌المللی به این فرمان‌ها، رهبری طالبان همچنان بر تداوم این محدودیت‌ها تاکید می‌کند.

تاکنون سخنگویان طالبان بارها مدعی شده‌اند که روی طرح بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان کار می‌کنند، اما تاکنون از نهایی شدن این طرح و واقعی بودن ادعای سخنگویان این گروه اطلاعاتی در دسترس نبوده است.