فرمانده سنتکام درمورد حضور قدرتمند داعش در افغانستان هشدار داد

فرماندهان نظامی آمریکا تخمین زده‌اند که داعش در شش ماه آینده توانایی حمله به منافع آمریکا در بیرون از افغانستان را خواهد داشت

فرمانده سنتکام به مجلس نمایندگان آمریکا گفت که داعش در افغانستان در حال تقویت است - @GenErikKurilla/twitter

ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، روز پنجشنبه سوم فروردین (۲۳ مارس)، در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت که گروه داعش در افغانستان در حال حاضر نسبت به یک سال گذشته که اوایل به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بود، حضور قوی‌تر و گسترده‌تری دارد.

فرمانده سنتکام داعش را یک سازمان جهانی خواند و حضور این گروه را در کشورهای افغانستان، قزاقستان، پاکستان، هند و اندونزی تایید کرد. او گفت: «داعش دفتری به نام (الصدیق) دارد که به‌صورت عمومی عملکردهای این گروه را در کشورهای افغانستان، پاکستان، هند، اندونزی و قزاقستان، رهبری و مدیریت می‌کند.» او همچنین تاکید کرد که این دفتر با رهبر اصلی داعش، ارتباط تنگاتنگ دارد.

فرمانده سنتکام در حالی درباره حضور داعش در افغانستان هشدار داد که مبارزه با تروریسم و حمایت نکردن از گروه‌های تروریستی، از اجزای مهم توافقنامه صلح دوحه (میان طالبان و دولت آمریکا) شناخته می‌شود.

پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، دولت آمریکا اعلام کرد که تحرکات گروه‌های تروریستی در افغانستان و مبارزه با تروریسم در این کشور را از طریق سامانه‌های هوایی زیر نظر دارد. با این حال، در یک سال و هفت ماه گذشته پس از سلطه طالبان بر افغانستان، میزان حملات تروریستی گروه‌هایی نظیر داعش، نه‌تنها در افغانستان کاهش نیافته، بلکه سنگین‌تر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین سنتکام، در نشست استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت که مقابله با داعش و در کل تروریسم در افغانستان از طریق هوا، کار دشواری است و نتیجه ملموسی ندارد. او تاکید کرد: «تاکنون -در یک سال و هفت ماه گذشته- هیچ اتفاقی نیفتاده است که من را وادار کند عقیده‌ام را دراین‌باره تغییر بدهم.»

فرمانده کنونی سنتکام یک هفته پیش نیز در مجلس سنا اعلام کرده بود که تخمین‌های فرماندهان نظامی آمریکا نشان می‌دهند که داعش در شش ماه آینده می‌تواند به مراکز مورد حمایت آمریکا در بیرون از افغانستان حمله کند.

دفتر اطلاعات ملی آمریکا دو هفته پیش اعلام کرده بود که داعش قصد حمله به کشورهای غربی را دارد و در حال آمادگی برای این هدف است. با این حال، این مرکز یادآور‌ی کرد که شاخه داعش خراسان که در افغانستان فعالیت می‌کند، هدف حمله گروه طالبان است.

شاخه خراسان داعش در افغانستان یکی از چالش‌های اصلی برای طالبان در این کشور است. طالبان در یک سال و هفت ماه گذشته حملات متعددی را به مواضع داعش در نقاط مختلف افغانستان انجام داده‌اند. با این حال، حملات تروریستی پرتلفات داعش در افغانستان‌، نشان‌دهنده قدرت گرفتن این گروه و ضعف طالبان در مهار آن است.

بیشتر از جهان