«پرچم سفید مال پشتون‌هاست»؛ واکنش به ترانه طالبان در‌مورد پنجشیر

شماری از مقام‌های سیاسی پشتون می‌گویند پرچم طالبان پرچم قوم پشتون نیست

طالبان پرچم خود را در ماه مارس ۲۰۲۲ بر فراز تپه بی‌بی مهرو در مرکز کابل به اهتزار درآوردند-AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

 یک ویدیو از رقص و پایکوبی اعضای طالبان در نخستین روز سال نو خورشیدی در توییتر منتشر شد که در آن به‌صورت گروهی و در حال اجرای «‌اتن» که یک رقص محلی است، می‌گویند‌: «پرچم سفید مال پشتون‌ها است. مقاومت مردم پنجشیر در حال نابود شدن است.» اعضای طالبان این ترانه را به زبان پشتو و در وصف سلطه این گروه بر افغانستان و به‌ویژه بر پنجشیر می‌خوانند.

اشاره طالبان در این ترانه به پرچم سفید این گروه است که اوایل سپتامبر ۲۰۲۱ و پس از یک هفته درگیری سنگین با نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان، آن را بر دروازه ورودی و مرکز استان پنجشیر به اهتزاز درآوردند.

پیش از این نیز ویدیوهای فراوانی از رقص و ترانه‌خوانی اعضای طالبان منتشر شده است، اما انتشار این ویدیو که در آن پرچم سفیدرنگ متعلق به پشتون‌ها اعلام می‌شود و از شکست جبهه مقاومت ملی خبر می‌دهد، واکنش‌هایی را برانگیخته است. این ترانه به زبان پشتو خوانده می‌شود و اعضای طالبان که در آن حضور دارند نیز پشتون‌تبار‌ند. شماری از فعالان سیاسی پشتون با انتشار پیام‌‎هایی آن را نکوهش کردند و گفتند پرچم طالبان پرچم همه پشتون‌ها نیست.

محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه دولت پیشین افغانستان، روز پنجشنبه ۲ فروردین، در رشته توییتی نوشت: «در این روزهای سال نو، ویدیوی نفرت‌انگیزی از یک منبع مبهم و مشکوک در صفحات اجتماعی به نشر رسید و باعث جریحه‌دار شدن احساسات تمام مردم افغانستان شد. در ویدیو افرادی ظاهر می‌شوند که سرود می‌خوانند و ظاهرا چیزی شبیه به آتن ملی [یک نوع رقص محلی] را انجام می‌دهند و با کمال قباحت به مردم با افتخار و بیرق ملی ما اهانت می‌کنند.»

حنیف اتمر در مورد متعلق دانستن پرچم سفید طالبان به پشتون‌ها، نوشت: «با صراحت و قاطعیت کامل اعلام می‌داریم که این افراد نه از پشتون‌های این کشور نمایندگی می‌کنند و نه به ارزش‌های افغانی پایبندی دارند. اجداد این خاک قربانی‌های زیادی دادند تا ملت یکپارچه و باهم برادر را در یک سرزمین مشترک به میراث بگذارند.»

وزیر خارجه دولت پیشین افغانستان در‌مورد پنجشیر که از محورهای مقاومت علیه طالبان است، نوشت: «در دهه‌های دشوار اخیر، مردم ما همچنان در هر گوشه‌ای از این سرزمین مخصوصا در پنجشیر شجاع و افتخارآفرین، بهترین فرزندان خود را برای حراست از عزت، آزادی، شکوه و عظمت این کشور قربانی داده‌اند.»

رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی در دولت پیشین افغانستان، نیز در توییتی از طالبان به‌عنوان «اقلیتی که نمادی از وحشت و جاهلیت هستند» یاد کرد و نوشت که دفاع از این گروه، دشمنی با علم، عقل و تمدن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نبیل در‌مورد سرود اعضای طالبان که برای اهتزاز پرچم این گروه به‌عنوان پرچم پشتون‌ها در پنجشیر خوانده شده است، نوشت: «پنجشیر قلب تپنده و نماد آزادی‌خواهی افغانستان است. یک اقلیت کوچک مدرسه حقانیه که به نام طالب به زور گلوله و معامله بر افغانستان مسلط  شدند، یک فاجعه بزرگ تاریخی و تمدنی است که تبعات و اثرات مخربی برجای گذاشته و جامعه ما را تهدید می‌کند.»

شماری دیگر از فعالان سیاسی و اجتماعی نیز اقدام طالبان را توهین‌آمیز خواندند و گفتند پرچم این گروه نمی‌تواند جایگزین پرچم ملی افغانستان شود.

عبدالقیوم رحیمی، استاندار پیشین هرات، نوشت: «پرچم سفید پرچم بردگی است نه پرچم افغان‌ها. پنجشیر هم قلب ما و خار چشم مزدورها است.»

پنجشیر در دهه ۹۰ میلادی و در جریان پنج سال سلطه طالبان بر افغانستان، محور مقاومت مسلحانه علیه این گروه بود. احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان که در آن زمان فرماندهی نیروهای ضد طالبان را بر عهده داشت، هزاران نفر را برای مبارزه با طالبان بسیج کرده بود، اما این نیروها در دور دوم سلطه طالبان بر افغانستان نتوانستند منسجم شوند.

احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، در آستانه فروپاشی دولت پیشین افغانستان، جبهه مقاومت ملی را در پنجشیر تاسیس کرد و تا هفتم سپتامبر در مرکز پنجشیر علیه طالبان ایستادگی کرد، اما مرکز پنجشیر به‌دلیل تهاجم گسترده طالبان، با تلفات سنگین نیروهای دو طرف درگیری به دست امارت اسلامی افتاد.

بیشتر از