منابع آگاه به رویترز خبر دادند: برقراری قریب‌الوقوع روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و سوریه

به گزارش رویترز این توافق در پی سفر یک مقام اطلاعاتی سوریه به عربستان سعودی انجام شده است

منابع مختلف در روز پنجشنبه خبر از بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت‌خانه‌های عربستان سعودی و جمهوری عربی سوریه در کشورهای همدیگر دادند.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از سه منبع آگاه منتشر کرد. شبکه عربی «العالم» که صداوسیمای جمهوری اسلامی آن را اداره می‌کند نیز این خبر را به نقل از رویترز منتشر کرد. منابع عربستان سعودی هنوز خبر را مخابره نکرده‌اند.

دو منبع نزدیک به حکومت بشار اسد در دمشق گفتند در‌پی توافق جمهوری اسلامی و عربستان سعودی برای بازگشایی سفارت‌ها، روند تماس‌ها بین ریاض و دمشق نیز شدت گرفته است و نهایتا توافق شده که پس از عید فطر روابط دو کشور از سر گرفته شود. عربستان سعودی از ۱۰ سال پیش روابطش را با حکومت اسد قطع کرده بود و در جریان جنگ داخلی این کشور از نیروهای مخالف پشتیبانی می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک دیپلمات در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز به رویترز گفت که این توافق نتیجه سفر یکی از مقام‌های عالی‌رتبه اطلاعاتی حکومت اسد به سوریه و مذاکراتش در آنجا بوده است. این دیپلمات گفت این مقام اطلاعاتی «چند روز» در ریاض مانده و توافق دو طرف «خیلی زود» به دست آمده است. یکی از منابع رویترز گفت این مقام، حسام لوقا، رئیس کمیته اطلاعات سوریه، بوده و در مذاکرات در‌باره امنیت مرز سوریه و اردن و مسئله قاچاق قرص‌های مخدر کاپتاگون هم صحبت شده است.

اداره روابط عمومی دولت عربستان سعودی، وزارت خارجه این کشور و دولت اسد هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند. هیچ‌یک از منابع رویترز نام خود را افشا نکردند.

عادی‌سازی روابط دولت اسد با عربستان سعودی راه سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب را هموار خواهد کرد؛ چیزی که وزیر خارجه سعودی‌ها هم قبلا وعده‌اش را داده بود. دمشق در چند سال گذشته به عادی‌سازی روابط خود با چند دولت عرب منطقه که سابقا از مخالفان آن بودند‌، ازجمله امارات متحده عربی و بحرین موفق شده است. سفارت بحرین در دمشق سال گذشته گشوده شد و اسد در چند روز اخیر به همراه همسرش سفری به امارات داشت. اما قطر که از جدی‌ترین مخالفان اسد بود هنوز چنین چیزی را نپذیرفته است.

آمریکا مخالف عادی‌سازی روابط متحدان خود در منطقه با اسد است و بر لزوم «راه‌حل سیاسی»‌ تاکید می‌کند. واشینگتن سال‌ها پیش، در زمان دولت باراک اوباما، خواهان کنار رفتن اسد شده بود.

بیشتر از جهان