اعتراف صداوسیما به کشتن مردم و انکار حسن روحانی

رهبر ایران می‌گوید قبل از دلجویی از خانواده‌های جان‌باختگان باید سوابق آن‌ها بررسی شود

هم‌زمان با انتشار اطلاعات جدید از آمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری آبان 98 در رسانه‌های مستقل خارج کشور، بخش‌های گوناگون جمهوری اسلامی نیز در حال زمینه‌چینی برای اعلام رقم غیرواقعی کشته‌شده‌ها و انتشار روایات ساختگی هستند.

در نخستین رویداد، روز گذشته صداوسیمای جمهوری اسلامی با پخش یک برنامه امنیتی با عنوان «تأملی ‌بر پروژه کشته‌سازی حوادث‌اخیر در رسانه‌های معاند»، کشته شدن تعدادی از مردم در سرکوب اعتراضات توسط نیروهای امنیتی را پذیرفت. این فیلم هشت دقیقه‌ای که روز گذشته به دفعات در بخش‌های مختلف خبری تلویزیون ایران پخش شد، کشته‌شده‌ها را عمدتا «اغتشاش‌گر و اشرار» خواند که در مقابله نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. در این برنامه گفته می‌شود که برخی از مردم عادی نیز در جریان این اعتراضات کشته شده‌اند.

نکته جالب توجه در این مستند امنیتی آن است که شلیک نیروهای امنیتی به مردم در شهرهای شیراز، سیرجان، بهبهان، ماهشهر، شهریار، ملارد، شهر قدس، کرج و خرمشهر را تایید می‌کند. پیش‌تر صداوسیمای ایران و دیگر مقامات رسمی جمهوری اسلامی، منکر تیراندازی نیروهای امنیتی به مردم معترض شده و کشته شدن افراد را نتیجه «تیراندازی‌های مشکوک در میان خود معترضان» عنوان کرده بودند. علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه، هفته گذشته اعلام کرده‌بود که افراد کشته‌شده از پشت تیر خورده‌اند و این نشان می‌دهد که عامل تیراندازی‌ها، نه نیروهای امنیتی که خود مردم بوده‌اند.

ماجرای سرکوب ماهشهر و تلاش ناکام حکومت ایران برای سرپوش گذاشتن بر روی آن، بخش دیگری از این مستند تلویزیونی بود. در این برنامه برخلاف روایت‌های قبلی، شلیک به معترضان در نیزارهای ماهشهر از سوی فرمانده انتظامی و فرماندار این شهر تایید می‌شود. شهرهای بهبهان و ماهشهر در استان خوزستان در جریان اعتراضات آبان 98 با خونین‌ترین سرکوب دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی مواجه شدند. انتشار گسترده اخبار درباره این دو شهر در رسانه های خارج کشور و مستندسازی روایت شاهدان عینی سبب شد تلاش‌ حکومت ایران برای پنهان کردن این جنایت و یا ایجاد تردید درباره ابعاد آن با شکست مواجه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این فیلم گفته می‌شود که مردم معترض در این شهرها قصد گروگانگیری، تخریب مخازن بزرگ سوخت و تصرف پتروشیمی‌ها را داشته‌اند. این در حالی است که در روزهای گذشته فیلم‌ها و روایات مستندی در رسانه‌های خارج کشور و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که دروغ بودن این ادعا را ثابت می‌کند. در بسیاری از ویدیوهای ارسالی شهروندان به این رسانه‌ها، شلیک نیروهای امنیتی به مردم غیرمسلح و معترض از زوایای گوناگون نشان داده می‌شود.

علاوه بر ماهشهر، که در روزهای گذشته شواهد بسیاری مبنی بر کشتار مردم عادی توسط نیروهای سپاه در آن منتشر شده‌است، کشتار انجام‌شده در شهرک صدرای شیراز نیز نمونه دیگری از این موضوع است. در مستند امنیتی تلویزیون ایران گفته می‌شود که در شهرک صدرا، معترضان، مردم را به گروگان گرفته بودند و به همین دلیل نیروهای امنیتی به آن‌ها شلیک کرده‌اند. این در حالی است که در شهرک صدرای شیراز، نیروهای امنیتی برای فراری دادن امام‌جمعه این شهرک با هلیکوپتر به داخل جمعیت می‌روند و به مردم شلیک می‌کنند.

روحانی: نیروهای امنیتی نکشته‌اند!

درحالی که صداوسیمای ایران، کشته‌شدن افراد را درجریان مقابله نیروهای امنیتی در دست‌کم 9 شهر ایران پذیرفته است، حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، صبح روز چهارشنبه در همایشی در تهران اعلام کرد که «برخی توسط گلوله‌هایی کشته شدند که البته توسط پزشکی قانونی می‌توان مشخص کرد که این گلوله‌ها از آن دسته‌ای نبوده که در اختیار نیروهای نظامی قرار دارد و گلوله‌های شکاری و یا دیگر گلوله‌ها بوده است.»

حسن روحانی در این سخنرانی گفته از ابتدای سال 98 این اتفاقات را پیش‌بینی می‌کرده و درباره آن با «برخی دوستان» هم صحبت کرده است. او مدعی شده که اعتراضات آبان 98 از دو سال پیش برنامه‌ریزی شده بود و قرار بود این اتفاق در دی‌ماه و نزدیک به انتخابات مجلس رخ دهد. روحانی گفته است افزایش قیمت بنزین سبب شد تا «اربابان خارج کشور» به معترضان اعلام کنند که به جای دی‌ماه، در آبان‌ماه دست به شورش بزنند. رییس‌ جمهوری ایران اعلام کرده که اعترافات این افراد به زودی از تلویزیون ایران پخش خواهد شد: «افرادی به صورت سازمان یافته در این حوادث حضور پیدا کرده‌اند و اعترافات آنها در آینده پخش خواهد شد و برنامه‌ریزی‌شان برای این اقدامات بیش از 2 سال بوده است. آنها سال گذشته و امسال در مقاطع مختلف می‌خواستند این اقدامات را به انجام برسانند و برای امسال برنامه‌ریزی‌شان برای اواخر دی‌ماه و ایام نزدیک به انتخابات بود، اما وقتی که این طرح اعلام شد، اربابان آنها از خارج از کشور به آنها گفتند که الان موقعیت خوبی به وجود آمده است و آنها را به خیابان‌ها کشاندند.»

با وجود این حسن روحانی گفته برخی از کشته شده‌ها افراد بیگناهی بوده‌اند که برای دفاع از محل کسب و خانه‌شان کشته‌شده‌اند و می‌توان این افراد را «شهید» خواند.

رهبر جمهوری اسلامی نیز صبح امروز در پاسخ به گزارش شورای امنیت ملی، کشته شده‌های اعتراضات آبان 98 را تفکیک کرده و گفت: « شهروندان عادی که بدون داشتن هیچ‌گونه نقشی در اعتراضات و اغتشاش‌های اخیر و در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند، در حکم شهید محسوب شده و خانواده‌های آنان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند‌.»

آیت‌الله خامنه‌ای بدون اینکه به نقش نیروهای نظامی و امنیتی در این کشتار بپردازد و یا از محاکمه آن‌ها سخن بگوید صرفا بر خانواده جان‌باختگان متمرکز شده و از مقامات امنیتی خواسته که با این خانواده‌ها «با رأفت اسلامی» برخورد شود.

در روزهای گذشته اخبار متعددی از آزار و اذیت خانواده‌های افراد دستگیر و کشته شده در اعتراضات منتشر شده بود. رهبر جمهوری اسلامی در این پاسخ حتی وعده برخورد با مسببان بدرفتاری و آزاررسانی به خانواده افراد کشته‌شده هم نداده است.

همچنین، در متن خبری که دبیرخانه شورای امنیت ملی در مورد این گزارش و پاسخ رهبر ایران به رسانه‌های داخلی ارائه کرده، این موضوع پذیرفته شده است که برخی از افراد «در درگیری با نیروهای حافظ امنیت» کشته‌شده‌اند. نیروهای حافظ امنیت، لقبی است که نظام جمهوری اسلامی به نیروهای نظامی و امنیتی شرکت‌کننده در سرکوب اعتراضات آبان‌ماه داده‌اند.

رهبر ایران در این پاسخ از مقامات جمهوری اسلامی خواسته تا از خانواده افرادی که بی‌گناه کشته‌شده‌اند نیز دلجویی شود. البته رهبر ایران گفته که قبل از دلجویی، «وضعیت و سوابق این خانواده‌ها» بررسی شود.

بیشتر از