«بگذارید دختران افغان بیاموزند»؛ واکنش‌ها به بسته‌ ماندن مدارس دخترانه در افغانستان

شماری از نهادهای حقوق‌بشری با استفاده از هشتگ «بگذارید_دختران_افغان_بیاموزند»، از طالبان خواستند این مدارس را باز کنند

 دختران دانش‌آموز در یک کلاس کارگاه نقاشی در هرات‌ــ MOHSEN KARIMI / AFP

هم‌زمان با به صدا درآمدن زنگ بازگشایی مدارس در افغانستان، واکنش‌ها به بسته‌ماندن درهای مدارس به روی دختران در این کشور افزایش یافت و شماری از نهادهای حقوق‌ بشری با استفاده از هشتگ «بگذارید_دختران_افغان_بیاموزند»، از طالبان خواستند مدارس دخترانه را باز کنند.

نهاد زنان سازمان ملل متحد در افغانستان در توییتر با درج این هشتگ به زبان انگلیسی (#LetAfghanGirlsLearn) نوشت که با آغاز سال تحصیلی جدید، دختران افغان برای دومین سال پیاپی از حق ابتدایی خود برای تحصیل محروم شده‌اند. این نهاد تاکید کرد این اقدام رویاها و امیدهای میلیون‌ها دختر در افغانستان را از بین می‌برد و افغانستان را با فقر بیشتر روبرو می‌کند.

وزارت خارجه‌ آلمان نیز در توییت‌هایی به زبان انگلیسی و فارسی، ضمن درج هشتگ یادشده، از طالبان خواست محدودیت تحصیل برای دختران را هرچه سریع‌تر لغو کنند. در توییت وزارت خارجه آلمان آمده است: «مدارس در افغانستان برای سال تحصیلی جدید باز شدند اما درهای آن‌ها به روی دختران کلاس هفتم و بالاتر بسته ماند. طالبان با ممانعت از دسترسی دختران به تحصیلات متوسطه، آینده کشور خود را ویران می‌کنند. ما از طالبان می‌خواهیم که #بگذارید_دختران_افغان_بیاموزند.»

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز در بیانیه تازه خود، از باز نشدن درهای مدارس به روی دختران افغان در سال جدید تحصیلی ابراز ناامیدی کرد. این نهاد روز سه‌شنبه اول فروردین، اعلام کرد که دختران در افغانستان از سه سال پیش به دلیل همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های طالبان از تحصیل باز ماندند و این «محرومیت ناروا» به روان دختران دانش‌آموز صدمه جدی وارد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه یونیسف آمده است: «این عمیقا ناامیدکننده است که حاکمان در افغانستان مانع از تحصیل دختران در مقطع متوسطه شده‌اند. این تصمیم ناروا امیدها و رویاهای بیش از یک میلیون دختر را نابود کرد و به نقطه عطف تلخ دیگری در نقض پیوسته حقوق زنان در این کشور تبدیل شد.»

در همین حال، فران ایکوزیا، مسئول بخش افغانستان یونیسف، به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی در افغانستان گفت که از حضور نداشتن دختران افغان در مدارس جدا نگران است. او اضافه کرد: «ما از بازگشت میلیون‌ها پسر و دختر به کلاس‌های درس در دبستان‌ها خوشحالیم؛ با این حال، از اینکه نمی‌بینیم دختران نوجوان نیز به کلاس‌های درس بازگردند، عمیقا ناامیدیم.»

رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان، با نشر عکس کاردستی یکی از دختران افغان، ابراز امیدواری کرد که زنان در افغانستان و ایران در سال نو خورشیدی به پیروزی برسند.

پیش از این تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، هانا نیومن، نماینده پارلمان اروپا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، و شماری از رهبران سازمان‌های جهانی به مناسبت نوروز و آغاز سال تحصیلی جدید به بسته‌ ماندن مدارس دخترانه در افغانستان واکنش نشان داده بودند.