گزارش وزارت خارجه آمریکا: طالبان در سال ۲۰۲۲ در قتل‌های هدفمند و تلافی‌جویانه دست داشتند

برخورد طالبان با زنان در سال ۲۰۲۲ «سرکوبگرانه، تبعیض‌آمیز و بی‌رحمانه» بوده است

بر اساس یافته‌های این گزارش، طالبان در افغانستان رفتارهای غیر انسانی و قتل‌های خودسرانه انجام داده‌اند- Wakil KOHSAR / AFP

وزارت خارجه آمریکا در گزارش تازه خود، اعلام کرد که طالبان در سال ۲۰۲۲ به روش‌های مختلف حقوق بشر را نقض کرده و در قتل‌های هدفمند و تلافی‌جویانه دست داشته‌اند.

این وزارتخانه روز دوشنبه (۲۰مارس) در گزارش سالانه حقوق بشری خود، برخوردهای طالبان با زنان در افغانستان را «سرکوبگرانه، تبعیض‌آمیز و بی‌رحمانه» توصیف کرد. این گزارش با اشاره به وضع محدودیت برای تحصیل زنان تصریح کرد: «هیچ کشور دیگری در جهان زنان را از تحصیل که یک حق انسانی شناخته‌شده و بین‌المللی است، باز نمی‌دارد.»

گزارش وزارت خارجه‌ آمریکا تاکید می‌کند که طالبان با صدور فرمان‌هایی، زنان را از ادامه کار در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی محروم کرده‌اند؛ اقدامی که موجب شد میلیون‌ها افغان که برای بقای خود به کمک‌های بشردوستانه متکی‌اند، با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

در این گزارش آمده است: «کشوری که نیمی از جمعیتش را از جامعه و اقتصاد کنار گذاشته است، هرگز نمی‌تواند صلح و رفاه به دست‌ بیاورد.»

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش، شرایط نامساعد نگهداری زندانیان، بازداشت‌های خودسرانه، دخالت در حریم خصوصی، مجازات اعضای خانواده بابت تخلف‌های احتمالی یکی از بستگان، استخدام و استفاده غیرقانونی از کودکان به عنوان سرباز، ایجاد محدودیت‌های جدی برای آزادی بیان و اعمال خشونت بر خبرنگاران و نیز دخالت طالبان در آزادی‌های اجتماعی را از دیگر موارد نقض حقوق بشر در افغانستان برشمرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش حقوق بشر وزارت خارجه‌ آمریکا آمده است که بی‌توجهی گسترده به حاکمیت قانون و معافیت رسمی مسئولان نقض حقوق بشر از مجازات، رویکردی رایج در حاکمیت طالبان است.

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید طالبان پس از آنکه در اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند، قوانین جاری در دوران جمهوریت را رسما لغو نکردند اما از طریق صدور برخی فرمان‌ها، به برخوردهایی روی آوردند که با قوانین دوران جمهوریت و کنوانسیون‌های بین‌المللی در تضاد است. در این گزارش، همچنین اشاره شده که طالبان برای اجرای این فرمان‌ها به خشونت متوسل می‌شوند و از قدرت خود سوءاستفاده می‌کنند.

بر اساس یافته‌های این گزارش، طالبان اقدام‌های «غیرانسانی» انجام داده‌اند که قتل‌های خودسرانه از جمله قتل‌های هدفمند، ناپدید کردن‌های اجباری، شکنجه یا رفتار ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز از آن جمله‌اند. علاوه بر آن، به بازداشت‌های خودسرانه از جمله دستگیری مخالفان سیاسی و بازداشت اعضای خانواده‌ به جای فرد متهم و مجازات آنان اشاره و به شرایط زندان‌های طالبان که زندگی محبوسان را تهدید‌ می‌کند و نیز نقض غیرقانونی حریم خصوصی افراد هم پرداخته شده است.

وزارت خارجه‌ آمریکا در این گزارش می‌افزاید که طالبان در درگیری‌ها هم جرائمی چون کشتار غیر‌نظامیان،‌ ربودن افراد و شکنجه متهمان مرتکب شده‌اند و در عین حال از کودکان هم سربازگیری می‌کنند.

بر اساس این گزارش، طالبان برای آزادی بیان و رسانه‌ها نیز محدودیت‌های شدیدی وضع کرده‌اند؛ از جمله دستگیری خبرنگاران، اعمال خشونت‌ علیه کارمندان رسانه‌ها، سانسور مطبوعات و اینترنت. علاوه بر آن، مانع گردهمایی‌های مسالمت‌آمیز می‌شوند و آزادی‌های مذهبی را نیز به‌شدت محدود کرده‌اند.

بیشتر از جهان