گزارش‌های ضد‌ونقیض اوکراین و روسیه از انفجار قطار حامل موشک‌های روسی

سخنگوی فرماندهی عملیات جنوب اوکراین، این حمله را هشدار و پیام روشنی به نیروهای نظامی روسیه توصیف کرد که باید از شبه‌جزیره کریمه خارج شوند

 ولاديمير پوتين در کریمه_ HANDOUT / Russian Presidential Press Office / AFP

مقام‌های نظامی و دولتی اوکراین و روسیه، هر یک روایت‌های کاملا متفاوتی از انفجار شامگاه دوشنبه در یک قطار حامل موشک‌های کروز روسیه در شبه‌جزیره کریمه ارائه دادند. شبه‌جزیره کریمه از سال ۲۰۱۴ در اشغال نیروی‌های نظامی روسیه قرار دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ۲۱ مارس (اول فروردین‌ماه) به‌نقل از یک مقام نظامی اوکراین نوشت: کی‌یف عامل حمله به قطار حامل موشک‌های کروز «کالیبر» در  در نزدیکی شهر ژانکوی، در شمال کریمه، است.

برد عملیاتی این موشک‌ها بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر در خشکی برآورد شده است.

ناتالیا هومنیوک، سخنگوی فرماندهی عملیات جنوب اوکراین، این حمله را هشدار و پیام روشنی به نیروهای نظامی روسیه توصیف کرد که باید از شبه‌جزیره کریمه خارج شوند.

آژانس اطلاعات نظامی اوکراین روز دوشنبه بدون این که مسئولیت حمله به قطار حامل موشک‌های کروز روسیه را بپذیرد مدعی شد چندین موشک کروز روسی هدف قرار گرفت و نابود شدند.

بر اساس گزارش‌ها، موشک‌های کروز برای زیردریایی‌های روسی در آب‌های دریای سیاه حمل می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در برابر، مقام‌های دولتی و نظامی روسیه روز سه‌شنبه ضمن رد تمامی این گزارش‌ها اعلام کردند به‌دنبال حملات پهپادی اوکراین به یک مرکز غیرنظامی در منطقه تنها یک غیرنظامی مجروح شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از یک مقام نظامی روسیه در کریمه نوشت نیروهای اوکراینی قصد داشتند قطار حامل موشک‌های روسیه را هدف قرار دهد، اما در عمل به یک منطقه مسکونی حمله کردند و یک غیرنظامی به‌طور سطحی مجروح شد.

درگیری‌ها در مناطق مختلف اوکراین نیز همچنان ادامه دارد. به گفته مقام‌های نظامی اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم سه غیرنظامی این کشور کشته و ۱۰ تن از نیروهای مسلح اوکراینی مجروح شدند.

بیشتر از جهان