زمین‌لرزه در افغانستان بخش‌هایی از پاکستان و هند را هم لرزاند

مرکز زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا بزرگای این زمین‌لرزه را ۶.۵ ارزیابی کرده است

سه‌شنبه‌شب، اول فرودین‌ماه (۲۱ مارس)، زمین‌لرزه‌ای شدید بخش‌هایی از افغانستان، پاکستان و هند را لرزاند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که این زمین‌لرزه شدید دست‌کم ۳۰ ثانیه ادامه داشته است.

مرکز زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا بزرگای این زمین‌لرزه را ۶.۵ ارزیابی کرده و مرکز آن را رشته‌کوه‌های هندوکش در شمال‌شرقی افغانستان دانسته است.

هنوز میزان تلفات و خسارات این زمین‌لرزه مشخص نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که این زمین‌لرزه شدید بوده است و برخی از آن‌ها مجبور شده‌اند که خانه‌هایشان را ترک کنند.

سمیرا، یکی از ساکنان شهر کابل، به ایندیپندنت فارسی گفت که با وقوع زمین‌لرزه خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و اینک در خیابان به‌سر می‌برند. او افزود: «شیشه‌های خانه ما شکست و مجبور شدیم از آپارتمان بیرون برویم. من خیلی می‌ترسم که اگر دوباره به خانه بروم، زمین‌لرزه تکرار شود.»

منابع مردمی از استان پنجشیر افغانستان نیز به ایندیپندنت فارسی گفتند که شماری از خانه‌های مسکونی در آن‌جا تخریب شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در حساب کاربری توییتر خود نوشت که وزارت بهداشت به تمامی مسئولان محلی دستور آماده‌باش داده است. او افزود که تاکنون تلفاتی از این زمین‌لرزه به ثبت نرسیده است.

افغانستان از کشورهایی است که همواره در معرض تهدید زمین‌لرزه قرار دارد، درحالی‌که بیشتر ساختمان‌های مسکونی در این کشور مقاومت لازم دربرابر زمین‌لرزه را ندارند و احتمال فروریختن آن‌ها زیاد است.

در رسانه‌های اجتماعی ویدیویی از منطقه سرینگار کمشیر منتشر شده است که نشان می‌دهد ساکنان آن منطقه نیز به‌دلیل وحشت ناشی‌از این زمین‌لرزه، خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند.

در ۲۲ ژوئن سال گذشته نیز زمین‌لرزه‌ای در استان پکتیکا واقع‌در شرق افغانستان رخ داد و در این زمین‌لرزه بیش از یک‌هزار نفر کشته و شمار زیادی هم زخمی شدند؛ این زمین‌لرزه یکی از پرتلفات‌ترین زمین‌لرزه‌های سال‌های اخیر در افغانستان بوده است.

بیشتر از جهان