روسیه می‌گوید در حال هماهنگ کردن نشست با مقام‌های ترکیه، سوریه و ایران است

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت نشستی که برای هفته گذشته برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق افتاده است

AFP استقبال میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، از بشار اسد

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز سه‌شنبه به خبرگزاری دولتی «ریا» روسیه گفت که مسکو در حال هماهنگی با سوریه، ایران و ترکیه بر سر برنامه دیدار معاونان وزیران خارجه است.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت نشستی که برای هفته گذشته برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق افتاده است.

با این حال، بوگدانوف در واکنش به این خبر گفت که «ما هنوز در مورد چیزی به توافق نرسیده‌ایم، بنابراین چیزی برای به تعویق انداختن وجود ندارد». او افزود که این نشست هرچه زودتر صورت بگیرد بهتر است، اما همکاران سوری، ترک و ایرانی ما برنامه‌های کاری و جدول زمانی خود را دارند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین افزود که هنوز تاریخ مشخصی برای این نشست تعیین نشده است، اما ما به هماهنگی‌ها ادامه خواهیم داد.

مسکو در ماه دسامبر گذشته میزبان مذاکرات غیرمنتظره‌ای بین وزیران دفاع سوریه و ترکیه بود و به گزارش رسانه‌ها در سفر اخیر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به مسکو یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوی بشار اسد با ولادیمیر پوتین، آشتی بین سوریه و ترکیه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاونان وزیران خارجه سوریه، ترکیه و روسیه و نیز مشاور ارشد همتای ایرانی‌ آنان، قرار بود چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۵ و ۱۶ مارس، در مسکو در مورد «تلاش‌های ضدتروریسم» در سوریه گفت‌وگو کنند، اما رسانه‌های دولتی سوریه هفته پیش نوشتند که برگزاری این نشست «هنوز در دست بررسی است».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، پیش از این گفته بود که در مذاکرات رهبران دو کشور، موضوع روابط سوریه و ترکیه بخشی از دستور کار مذاکرات است.

آنکارا و دمشق در دو سوی جنگ داخلی سوریه ظاهر شدند، زیرا آنکارا از گروه‌های مخالف مسلح که کنترل مناطقی را در شمال غربی سوریه در دست دارند، حمایت‌ می‌کند. دمشق به‌منظور عادی‌سازی روابط خود با آنکارا، خواستار خروج ترکیه از مناطق تحت کنترل این کشور در شمال سوریه شد.

از سوی دیگر، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در سفر اخیرش به مسکو با استقبال از گسترش حضور روسیه در خاک سوریه، پیشنهاد کرد حضور نظامی مسکو در این کشور دائمی شود.

رئیس‌جمهوری سوریه گفت: «حضور نظامی روسیه در هیچ کشوری نباید بر اساس مساله‌ای موقتی باشد. ما معتقدیم که اگر روسیه به گسترش پایگاه‌ها یا افزایش تعداد آن‌ها تمایل داشته باشد، این یک موضوع فنی یا لجستیکی است.»

بیشتر از جهان