یک کوه‌یخ به بزرگی لندن کشتیرانی و حیات وحش را تهدید می‌کند

پژوهشگران در حال حاضر در حال ردیابی دو کوه‌یخ‌اند؛ یکی به اندازه لندن و دیگری به اندازه کورن‌وال

تصویری از کوه‌یخ در قطب جنوب - Canva

دانشمندان از اینکه یک کوه‌یخ به اندازه لندن بزرگ در آینده نزدیک به کشتیرانی، ماهیگیری و حیات وحش ضربه بزند، در هراس‌اند.

پژوهشگران در حال حاضر در حال ردیابی دو کوه‌یخ بزرگ‌اند؛ یکی به نام ای۸۱ (A81)ــ که به اندازه لندن بزرگ است‌ــ و دیگری ای۷۶ای (A76a) که حتی از آن هم بزرگ‌تر است. دومی، به اندازه کورن‌وال (Cornwall)، به دلیل شکل آن به میز اتو تشبیه شده است.

کوه‌یخ ای۷۶ای بلند و نازک است و بیش از سه هزار کیلومترمربع وسعت دارد و یک گروه پژوهشی روی کشتی تحقیقاتی رویال دیسکاوری آن را ردیابی می‌کند. یکی از اقیانوس‌شناسان زیست‌شناس با بررسی آن در حال عبور از دریای ودل قطب جنوب به سمت اقیانوس اطلس جنوبی، چنین به خاطر می‌آورد که وقتی در مسیر بازگشت به خانه بودند، «۲۴ ساعت» طول کشید تا از کنار آن عبور کنند.

پروفسور گراینت تارلینگ به بی‌بی‌سی نیوز گفت: «هنگامی که به خانه می‌رفتیم، درست سر راه ما قرار داشت. از این رو ۲۴ ساعت طول کشید تا آن را دور بزنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ما بعضی جاها کاملا نزدیک شدیم و دید بسیار خوبی به آن داشتیم. ما با استفاده از لوله‌های غیرآلوده ویژه زیر کشتی از اطراف این کوه آب جمع‌ کردیم، بنابراین برای مطالعه نمونه‌های زیادی داریم.»

منشا کوه‌یخ ای۷۶ای ازسکوی یخی فیلچنر ران است که مه ۲۰۲۱ در جنوب موقعیت فعلی خود شروع به حرکت کرد. در حال حاضر به سمت شمال و تحت تاثیر جریان‌ها و بادها به سمت فالکلند و جورجیای جنوبی در حرکت است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که ممکن است در آب‌های کم‌عمق فلات قاره مستقر شود.

همچنین ممکن است که این کوه‌یخ در مجموعه‌ای از جزایر مجاور معروف به شاگ راکس (Shag Rocks) گیر کند که هر کدام از این سناریوها می‌تواند برای حیات وحش محلی و مردم به یک اندازه ویران‌کننده باشد.

کوه‌‌یخ‌ها می‌توانند روی خود غلت بزنند و لایه‌های برف خود را از دست بدهند؛ به‌ویژه زمانی که از توده‌های بزرگ‌تر به دریا می‌افتند که باعث می‌شود کمتر در دیدرس کشتی‌ها باشند.

با این حال، گشت بین‌المللی یخ در سال ۱۹۱۴، به دنبال از دست دادن تایتانیک آر‌ام‌اس (RMS Titanic) در آوریل ۱۹۱۲، تاسیس شد و وظیفه ردیابی کوه‌‌یخ‌ها ‌را بر عهده داشت. گزارش‌ها دو بار در روز به کشتی‌ها ارسال و از مکان آن‌ها نقشه‌های کامپیوتری مستمری ثبت می‌شود.

همان‌طور که دکتر مارک بلچیر، مدیر شیلات و محیط زیست دولت جنوب جورجیا و جزایر ساندویچ جنوبی، توضیح می‌دهد این می‌تواند روی کوه‌ یخ‌های کوچک‌تر در این منطقه تاثیر بگذارد.

«اگرچه فصل گردشگری رو به پایان است، شیلات ما در ماه‌های زمستان فعالیت می‌کند، از این رو ممکن است بر عملکرد آن‌ها تاثیر بگذارد.»

پروفسور بلچیر به بی‌بی‌سی نیوز گفت: «احتمال دارد این [کوه‌یخ] برای بخشی از حیات وحش ما مشکلات محلی ایجاد کند، اما اگر در زمستان شکسته شود، یعنی زمانی که بیشتر حیوانات می‌توانند در فواصل دورتر به جست‌وجوی غذا بپردازند و مجبور نیستند به خشکی بازگردند تا به بچه‌هایشان غذا بدهند‌ـ‌ــ یا کاملا از جزیره دور شده‌اند، این مشکل کمتر خواهد بود.»

ای۸۱ در ماه ژانویه از ردیف یخی برانت (Brunt) جدا شد. با در نظر نگرفتن پیش‌بینی‌های دانشمندان، انتظار می‌رفت که این کوه‌یخ چندین سال پیش شکسته شود.

بر اساس نظرسنجی قطب جنوب بریتانیا کوه‌یخ ای۸۱ که به‌ اندازه لندن است، با بحران تغییرات اقلیمی ارتباطی ندارد. دومین تود‌ه‌ای که طی دو سال از سکوی یخی برانت جدا شد، «دقیق‌ترین سکوی یخی کنترل‌شده روی زمین» توصیف شده است.

وزن کوه‌یخ‌های بزرگ ممکن است تا یک تریلیون تن برسد و ای۲۳ای (A23a) در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترین کوه‌یخ جهان در صدر جدول قرار دارد. مساحت آن چهار هزار کیلومترمربع است و در سال ۱۹۸۶ از قفسه یخی فلیچنر ران سرچشمه گرفت. اکنون یک «جزیره یخی» به حساب می‌آید و در جنوب مرکزی دریای ودل قرار گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان