بلینکن: به حمایت از مردم ایران برای مطالبه آزادی‌ ادامه می‌دهیم

وزیر خارجه آمریکا: گزارش حقوق بشر ۲۰۲۲ یادآور شجاعت فوق‌العاده بسیاری از فعالان، روزنامه‌نگاران، وکلا، مقامات دولتی و شهروندان عادی است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه در کنفرانسی خبری با هدف ارائه گزارش ۲۰۲۲ حقوق بشر ایالات متحده، گفت که جامعه بین‌المللی برای محکوم کردن و مقابله با سرکوب وحشیانه حکومت ایران با هم متحد شدند و ما به حمایت از حق مردم ایران برای مطالبه آزادی‌های اساسی‌شان ادامه خواهیم داد.

او گفت که گزارش حقوق بشر سال ۲۰۲۲ به‌وضوح نشان می‌دهد که در این سال شاهد عقب‌نشینی حقوق بشر، بسته شدن فضای مدنی و عدم احترام به کرامت انسانی در جهان بودیم.  

بلینکن گفت که این گزارش به تشریح سرکوب وحشتناک و مداوم رژیم ایران علیه مردم خود می‌پردازد. او افزود که در پی «مرگ» غم‌انگیز مهسا امینی، مقامات صدها معترضی که در تظاهرات مسالمت‌آمیز شرکت کرده بودند از جمله ده‌ها کودک را کشته و هزاران نفر را خودسرانه بازداشت کردند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده افزود که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی از شکنجه و خشونت جنسی علیه معترضان دستگیر شده استفاده می‌کنند، روزنامه‌نگاران و وکلا را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و آنها را بازداشت می‌کنند. همچنین آنها از محاکمه‌های ساختگی و اعدام‌‌های عجولانه برای ارعاب بیشتر مردم ایران استفاده می‌کنند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین گفت اینکه هر سال برای ارائه گزارش حقوق بشر پای این تریبون می‌آیم به این دلیل است که این گزارش، اهمیت حقوق بشر برای دیپلماسی آمریکا و رویکرد ما  به جهانی آزاد، باز، مرفه و امن را نشان می‌‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که گزارش حقوق بشر ۲۰۲۲ همچنین یادآور شجاعت فوق‌العاده بسیاری از فعالان، روزنامه‌نگاران، وکلا، مقامات دولتی و شهروندان عادی است که در برابر سوء‌استفاده‌ها ایستادگی می‌کنند و بسیاری این کار را با وجود خطرات بزرگی چون انتقام‌جویی، آزار و اذیت، بازداشت، شکنجه و حتی مرگ انجام می‌دهند.

بلینکن همچنین گفت که گزارش حقوق بشری سالانه ایالات متحده با نگاهی به نزدیک به ۲۰۰ کشور و منطقه، شرایط حقوق بشر در سراسر جهان را به صورت واقعی، عینی و دقیق بررسی می‌کند و مهمتر از همه اینکه استانداردهای یکسانی را برای همه چه متحدان و شرکای ما و چه کشورهایی که با آنها اختلاف داریم، اعمال می‌کند.

اوکراین؛ آتش‌بس بدون خروج نیروهای روسی، حمایت از پیروزی روسیه است

بلینکن همچنین به سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین به روسیه اشاره کرد و گفت که ما انتظار داریم که چین در این سفر برای تکرار درخواست‌ها از مسکو برای آتش‌بس بر اساس پیشنهاد صلح خود، استفاده کند. او افزود که عنصر اساسی هر طرحی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین و ایجاد صلحی عادلانه و پایدار باید حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین بر اساس منشور سازمان ملل متحد باشد.

بلینکن همچنین تاکید کرد که پیشنهاد چین شامل عناصری است که ما مدت‌هاست از آنها حمایت می‌کنیم از جمله تضمین ایمنی هسته‌ای، حل بحران انسانی و حفاظت از غیرنظامیان.

او گفت فراخوان برای آتش‌بسی که شامل خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین نمی‌شود، عملا از پیروزی روسیه حمایت می‌کند.

افغانستان:‌ تا سرکوب زنان ادامه دارد روابط با طالبان عادی نخواهد شد

وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین درباره وضعیت حقوق بشری افغانستان گفت که طالبان بی‌وقفه علیه زنان و دختران تبعیض و سرکوب اعمال می‌کند و تاکنون با صدور ۸۰ فرمان، آزادی رفت و آمد و حق تحصیل و کار زنان را محدود کرده‌اند. او گفت که فرماه ماه دسامبر طالبان مبنی بر ممنوعیت کار کارمندان زن سازمان‌های غیردولتی، زندگی ده‌ها میلیون افغان را که برای بقای خود به کمک‌های بشردوستانه وابسته‌اند، به خطر می‌اندازد.

بلینکن افزود که طالبان به دنبال عادی‌سازی روابط با کشورهای سراسر جهان است اما تا زمانی که آنها به پیشبرد احکام سرکوبگرانه علیه زنان ادامه دهند، این اتفاق نخواهد افتاد.

آنتونی بلینکن همچنین در این کنفرانس خبری درباره نقض حقوق بشر در برمه، چین، کوبا و اتیوپی سخن گفت. او درباره اتیوپی و سفر اخیر خود به این کشور گفت که همه طرف‌ها در اتیوپی مرتک جنایات جنگی شده‌اند. او افزود که ایالات متحده با تیوپی شراکت خواهد کرد زیرا این کشور در حال اجرای یک فرایند عدالت انتقالی معتبر را به نفع همه قربانیان و جوامع آسیب‌دیده است. ما در کنار اتیوپی خواهیم ایستاد زیرا اتیوپی صادقانه با سوءاستفاده‌ها در گذشته مواجه شده است و در قبال آسیب‌های وارده شده به شهروندان پاسخگوست و به سوی آینده‌ای با صلح پایدار حرکت می‌کند.

بیشتر از جهان