رئیسی دستور رسیدگی داد، معلمان تا آخرین روز سال حقوق نگرفتند

سازمان برنامه‌وبودجه می‌گوید آموزش‌وپرورش بیشتر از سقف بودجه می‌خواهد، پول نداریم

تجمع اعتراضی معلمان در جلفا، سه‌شنبه ۱۶ اسفند-شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان

در حالی‌ که کمتر از یک روز تا آغاز سال جدید خورشیدی زمان باقی است، شمار زیادی از فرهنگیان همچنان حقوق ماه اسفند خود را دریافت نکرده‌اند. برخی نمایندگان مجلس وعده داده‌اند که حقوق معلمان تا عصر دوشنبه ۲۹ اسفند، پرداخت می‌شود اما وزارت آموزش‌ و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای، آب پاکی را روی دست فرهنگیان ریخت و اعلام کرد که این ماه هم معوقات رتبه‌بندی پرداخت نمی‌شود و حقوق اسفندماه «علی‌الحساب» پرداخت خواهد شد.

وزارت آموزش‌ و پرورش در این اطلاعیه، سازمان برنامه‌وبودجه را مسئول اجرا نشدن قانون رتبه‌بندی دانست و ضمن عذرخواهی از معلمان نوشت: «توقع و انتظار این بود که سازمان‌های پشتیبان و تامین‌کننده منابع در اجرای این قانون همراهی به‌مراتب بهتری با نظام تعلیم و تربیت می‌داشتند.»

در سوی دیگر ماجرا، سازمان برنامه‌وبودجه قرار دارد که می‌گوید درخواست وزارت آموزش‌ و پرورش بالاتر از سقف بودجه ۱۴۰۱ است و خزانه نمی‌تواند اقدام کند.

این خبر را علی احمدی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه‌وبودجه، اعلام کرد و درباره علت تاخیر در پرداخت حقوق اسفند معلمان به خبرگزاری تسنیم گفت که آموزش‌ و پرورش هنوز لیست را بارگذاری نکرده است. او در ادامه افزود که پول در خزانه وجود دارد اما برای مبالغ بالاتر، طبق قانون نمی‌توان کاری کرد.

معاون سازمان برنامه‌وبودجه درباره پرداخت معوقات رتبه‌بندی معلمان گفت که اگر مشکل قانونی حل شود، می‌توانند رتبه‌بندی معوقه‌ها را پرداخت کنند.

معاون سازمان برنامه‌وبودجه در حالی پرداخت معوقات رتبه‌بندی را به «حل شدن مشکلات قانونی» مشروط کرد که ابراهیم رئیسی، روز یکشنبه ۲۸ اسفند، در آخرین جلسه هیئت دولت، به وزارت آموزش‌ و پرورش دستور داد قانون رتبه‌بندی معلمان را «با دقت تمام» اجرا کند.

با این حال چنین به نظر می‌آید که دستور ابراهیم رئیسی نزد زیردستانش در دولت سیزدهم هم خریداری ندارد؛ زیرا نه‌تنها قانون رتبه‌بندی اجرا نشد که حقوق اسفند معلمان را هم تا ظهر دوشنبه پرداخت نکردند.

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده ارومیه در مجلس، در توییتی افشا کرد که تاخیر در پرداخت حقوق معلمان به دلیل «کارشکنی» سازمان برنامه‌وبودجه است. او همچنین خبر داد که حقوق معلمان در آخرین روز اسفند پرداخت می‌شود اما فعلا خبری از پرداخت سایر مطالبات فرهنگیان نیست.

نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز صبح دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، «از به نتیجه رسیدن پیگیری‌های مستمر اعضای این کمیسیون و احتمال واریز حقوق فرهنگیان در بعدازظهر دوشنبه خبر داد. منتها این نماینده مجلس هم گفت که حقوق اسفند معلمان به‌صورت «علی‌الحساب» واریز می‌شود.

پژمان‌فر پرداخت نشدن مطالبات فرهنگیان در سال ۱۴۰۱ را هم تلویحا تایید کرد اما وعده داد که پیگیری‌های کمیسیون اصل ۹۰ تا پرداخت کامل مطالبات حقوق فرهنگیان ادامه می‌یابد.

در خبری دیگر، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، با انتقاد از پرداخت نشدن حقوق معلمان در آخرین روز سال، از یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش، خواست روز دوشنبه به هیئت دولت برود که یا حقوق فرهنگیان را بگیرد یا استعفایش را تقدیم رئیس‌جمهور کند.

او همچنین گفت: «دولت وعده داده بود که در بحث رتبه‌بندی هم معوقات و هم رتبه‌بندی سال ۱۴۰۱ معلمان را پرداخت کند اما متاسفانه علی‌رغم اینکه همه دستگاه‌ها تا الان حقوق کارکنان خود را داده‌اند، حقوق معلمان هنوز پرداخت نشده است».

به گفته کوچکی‌نژاد، این رفتار و عملکرد دولت رتبه‌بندی را به کام فرهنگیان تلخ و آنان را عصبی کرد. او همچنین تاکید کرد که دولت در مسیری متضاد با شعار‌ها و حرف‌هایش حرکت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان صبح دوشنبه در بیانیه‌ای، به حاکمیت هشدار داد: «در صورت براورده نشدن مطالبات حداقلی، خیابان همچنان میعادگاه معلمان خواهد بود و خود را برای اردیبهشت ۱۴۰۲ مهیا خواهیم کرد.»

در این بیانیه که به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ منتشر شد، آمده است: «با توجه به اجرای ناقص و سلیقه‌ای قانون رتبه‌بندی، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تورم شدید و خط فقر اعلام‌شده، همچنان حق اعتراض را برای خود قائل‌ایم و کوتاه نخواهیم آمد.»

فرهنگیان شاغل و بازنشسته همچنین با انتقاد از محروم کردن برخی فعالان صنفی از مزایای رتبه‌بندی، بر اجرای صحیح قانون و بازنگری بر این «تصمیم تنگ‌‎نظرانه» تاکید کردند و هشدار دادند که زندان، اخراج، انفصال، تبعید و گشودن پرونده‌های قضایی برای فعالان صنفی معلمان لحظه‌ای شک و تردید در اذهان معلمان ایجاد نمی‌کند و مطالبه‌گری آنان ادامه خواهد داشت.