طالبان: برگزاری نوروز ممنوع است

طالبان اعلام کردند هر کس فرهنگ کفر را بین مردم ترویج کند، خود نیز از جمع آنان است و با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد

جنگجویان طالبان در زیارتگاه کارته سخی کابل در  نخستین نوروز پس از تسلط دوباره شان بر افغانستان، 21 مارس 2022 - AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، با انتشار اطلاعیه‌ای به مناسبت فرارسیدن نوروز نوشت «دین اسلام تجلیل از نوروز را ممنوع قرار داده» و بهترین زمان خوشحالی برای «مسلمانان، دو عید است».

محتسبان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در اکثر استان‌های افغانستان، از جمله دایکندی، از مردم خواسته‌اند که از گرامیداشت نوروز خودداری کنند. 

در اطلاعیه وزارت امر به معروف طالبان آمده است که محتسبان امر به معروف طالبان در دایکندی با نمازگزاران ۳۵ مسجد دیدار کرده و خطاب به آنان گفته‌اند فرزندانشان را «مطابق ارزش‌های اسلامی آموزش و پرورش دهند» و «در مقابل افکار غربی، خوارج و منحرفین مبارزه کنند».

اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در شهرستان گیتی در استان دایکندی نیز در اطلاعیه‌ای، تجلیل‌ نوروز را «رسم و رواج بیگانه و غیراسلامی» خواند. در این اطلاعیه آمده است: «هر کس که فرهنگ کفر را بین مردم ترویج کند، خود نیز از جمع آنان است و با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لغو مراسم «جهنده بالا»

مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در بلخ، استانی که پیش از این مهد و مرکز جشن‌های نوروزی افغانستان شناخته می‌شد، گفت هنوز در مورد برگزاری مراسم «جهنده بالا» و جشن نوروز در مزارشریف هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

در آستانه فرارسیدن سال نو خورشیدی، ذبیح‌الله آریایی، مسئول بخش فرهنگی و هنری ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در بلخ، یکشنبه، ۲۸ اسفند (۱۹ مارس)، به رسانه‌ها گفت تاکنون هیچ تصمیمی در مورد مراسم «جهنده بالا» و نوروز گرفته نشده است.

آریایی تاکید کرد تعدادی مهمان از نقاط دیگر به مزار شریف آمدند، اما معلوم نیست برای برنامه‌های نوروز آمده‌اند یا بازدید مکان‌های باستانی ولایت بلخ.

طالبان در ماه‌های نخست تسلط خود بر کشور، تقویم رسمی افغانستان را از هجری شمسی به هجری قمری تبدیل کرد و مناسبت‌های باستانی و فرهنگی مانند نوروز را از این تقویم حذف کردند.