علی شمخانی در بغداد سند «همکاری‌های مشترک امنیتی» را امضا کرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران خواستار جلوگیری از فعالیت احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق شد

دیدار علی شمخانی با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق روز یکشنبه ۲۸ اسفند در فرودگاه بغداد – IRAQI PRIME MINISTER MEDIA OFFICE / AFP

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران، در راس هیاتی شامل رئیس کل بانک مرکزی، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه و دستیار وزیر خارجه در امور کشورهای حوزه خلیج فارس، یکشنبه، ۲۸ اسفند (۱۹ مارس)، وارد بغداد، پایتخت عراق، شد.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، شمخانی در فرودگاه بغداد با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، دیدار کرد و سند «همکاری‌های مشترک امنیتی» را به امضا رساند. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند درباره این سند چندین ماه گفت‌وگو و تبادل‌نظر شده است. تهران در این سند خواستار جلوگیری از فعالیت احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق است.

شمخانی در این دیدار، سند امضاشده میان تهران و بغداد را «تضمین‌کننده  ثبات و بهبود شرایط امنیتی در مرزهای دو کشور» خواند. او در ادامه افزود اجرای دقیق مفاد این توافقنامه، «تهدیدات تروریستی» و «ناامنی‌های مرزی» را کاهش می‌دهد و زمینه توسعه روابط دو کشور را بیش از پیش فراهم می‌کند. قاسم الاعرجی نیز در این دیدار اظهار کرد که بغداد به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهد داد از خاک عراق برای ایجاد ناامنی در ایران استفاده کند.

این سند در شرایطی امضا می‌شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها اردوگاه‌های احزاب کرد و حتی اردوگاه غیرنظامیان را در اقلیم کردستان عراق، هدف حمله‌های موشکی و پهپادی قرار داده است.

پس از حمله گسترده موشکی و پهپادی ۳۰ آبان ۱۴۰۱ به مقر احزاب کرد در اقلیم کردستان عراق، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را «جنایتکار جنگی» خواند و اعلام کرد که در حمله‌های موشکی و پهپادی انجام‌گرفته، اردوگاه غیرنظامیان حزب دموکرات و بیمارستان داخل آن هدف حمله موشکی قرار گرفته‌ است.

گروه‌های کرد ایرانی که از زمان انقلاب ۱۳۵۷ با نظام جمهوری اسلامی در ایران مخالف بودند، در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ پایگاه‌های خود را به عراق منتقل کردند. جمهوری اسلامی ایران مدعی است این گروه‌ها در قاچاق اسلحه از مرزها و برانگیختن اعتراضات داخل ایران نقش دارند و با این ادعا، حمله به آن‌ها را توجیه می‌کند. با این حال، کشورهای غربی کشتار غیرنظامیان را در چنین حمله‌هایی، محکوم می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی شمخانی،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز یکشنبه همچنین با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، دیدار و گفت‌وگو کرد و خواستار مقابله با «تهدیدهای نظامی و جاسوسی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق» علیه ایران شد. السودانی نیز تاکید کرد «دولت عراق به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد از خاک این کشور برای خدشه دار کردن امنیت ایران استفاده کند».

دولت محمد شیاع السودانی را احزاب و گروه‌های شبه‌‌نظامی نزدیک به تهران حمایت می‌کنند. سودانی پیش‌تر حمله‌های تهران به اقلیم کردستان عراق را «نقض حاکمیت عراق» دانسته و خواسته بود از عراق همچون میدانی به‌منظور «تسویه‌حساب» استفاده نشود. با این حال، جمهوری اسلامی ایران مقاصد خود را روشن کرده است: اگر گروه‌های مخالف خلع‌سلاح نشوند، سپاه پاسداران حمله‌های هوایی بیشتری انجام خواهد داد.

علی شمخانی در این سفر با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان، و فائق زیدان، رئیس قوه قضائیه عراق، نیز دیدار کرد.

علی شمخانی پیش‌تر، و در ۱۹ اسفند، با همتای سعودی‌اش توافقنامه احیای روابط میان تهران و ریاض را با میانجیگری چین امضا کرد، آن‌ هم در شرایطی که حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر امور خارجه ایران، برای ابراز همدردی با زلزله‌زدگان ترکیه به این کشور سفر کرده بود و در جریان جزئیات این توافقنامه قرار نداشت. شمخانی سپس روز پنجشنبه، ۲۵ اسفند، راهی امارات متحده عربی شد تا به گفته خودش «همکاری و همگرایی» را جایگزین «خصومت» کند.

سفرهای پی‌در‌پی علی شمخانی که در جایگاه نماینده حکومت ایران، مدیریت مذاکره با کشورهای همسایه را برعهده گرفته است، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه امیرعبداللهیان از روند مذاکرات کنار گذاشته شده است را تقویت کرد. با این حال، امیرعبداللهیان جمعه، ۲۶ اسفند، در توییتی به این موضوع واکنش نشان داد و با تکذیب بروز هر گونه اختلاف، نوشت سفر شمخانی به امارات و عراق در «چارچوب مناسبات امنیتی موجود انجام می‌شود و در سیاست خارجی هماهنگی وجود دارد».