نگرانی فروشگاه‌های لوکس لندن از رفتن خریداران به سراغ فروشگاه‌های اروپا

به‌نظر می‌رسد این شهر درحال ازدست‌دادن جاذبه خود به‌عنوان مقصد خرید باشد، زیرا گردشگران به‌دلیل معافیت‌های مالیاتی راه خود را به سمت پاریس و میلان‌ کج می‌کنند

شماری از مارک‌های لوکس دارند در فروشگاه‌هایشان در شانزلیزه پاریس بیشتر از فروشگاه‌هایشان در لندن سرمایه‌گذاری می‌کنند- Tolga Akmen/AFP

خرده‌فروشی‌های لوکس لندن نگران‌اند که این شهر در حال از دست دادن جاذبه خود به عنوان مقصد خرید باشد زیرا گردشگران ایالات متحده، چین و کشورهای خلیج فارس به دلیل معافیت‌های مالیاتی که هنوز راهی برای کاستن از هزینه‌های خرید محسوب می‌شوند، در حال کج کردن راه خود به سمت پاریس و میلان‌اند.

به گزارش نشنال‌نیوز، در حالی که جرمی هانت، رئیس خزانه‌داری بریتانیا، روز چهارشنبه بودجه جدید را اعلام کرد، متولیان این صنعت خواهان آن‌اند که برای مسافران خارجی دوباره امکان خریدهای بدون‌مالیات را فراهم کند. این امکان در سال ۲۰۲۰ با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پایان یافت.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای هرودز و هاروی نیکولز، شرکت معاملات ملکی کدوگن چلسی و هتل لینزبورو هم‌صدا با صدها شرکت خرده‌فروشی از هانت خواسته‌اند مقررات کنونی را تغییر دهد.

استیو میدوی، مدیرعامل گروه مشارکت‌های کینگز و نایتس‌بریج، گفت: «از برخی نشان‌های تجاری شنیدیم که برای سرمایه‌گذاری فروشگاهی دارند به پاریس اولویت می‌دهند. آن‌ها به میزان فروش نگاه می‌کنند.»

به گزارش نشنال‌نیوز، میدوی افزود که سهم سالانه گردشگران بین‌المللی در تولید ناخالص داخلی بریتانیا ۲۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد پوند (۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار) بود.

طبق داده‌های شرکت بین‌المللی بازپرداخت‌های مالیاتی گلوبال‌بلو، میزان خرج کردن گردشگران آمریکایی در بریتانیا به میزان قبل از کرونا در سال ۲۰۱۹ برگشته اما خرج کردن آن‌ها در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا جهش بزرگی داشته است.

این مشکل هنگامی بغرنج‌تر می‌شود که خریداران بریتانیایی نیز رفته‌رفته به خرج کردن بیشتر در اتحادیه اروپا روی می‌آورند؛ زیرا در آنجا مالیات ارزش‌افزوده (VAT) به جیبشان برمی‌گردد.

اکنون با توجه به نشانه‌هایی مبنی بر آنکه شماری از مارک‌های لوکس دارند در فروشگاه‌هایشان در شانزلیزه پاریس بیشتر از فروشگاه‌هایشان در لندن سرمایه‌گذاری می‌کنند، مدیران این صنعت می‌گویند تشویق‌های مالیاتی را باید دوباره برقرار کرد تا قابلیت رقابت بریتانیا حفظ شود.

به گفته آن‌ها، اگر چنین تشویق‌هایی همچنان وجود نداشته باشد، بر کل زنجیره فعال در گردشگری شامل هتل‌ها، رستوران‌ها، تاکسی‌ها، موزه‌ها و تئاترها اثر منفی می‌گذارد.

دولت می‌گوید گردشگران اگر کالاها را مستقیم به آدرسی در خارج حمل کنند، همچنان از خرید بدون مالیات در بریتانیا برخوردار خواهند بود و بعد از آنکه طبق ارزیابی‌ها مشخص شد گردشگری چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، به منظور افزایش درآمدها، خریدهای معاف از مالیات ارزش‌افزوده را حذف کرد.

بوربری (Burberry)، بزرگ‌ترین نشان‌تجاری خرده‌فروشی لوکس بریتانیا هشدار داد پارسال بابت همین مقررات مالیات بر ارزش‌افزوده خریداران از لندن به سوی سایر شهرهای اروپا روی‌گردان می‌شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشنال‌نیوز، شرکت کیف‌سازی مالبری هم اعلام کرد حذف خریدهای معاف از مالیات ارزش‌افزوده عامل اصلی تعطیل شدن ماه پیش فروشگاهشان در خیابان باند بود.

سارا جاکنلی، سخنگوی شرکت نیو وست اند، به نمایندگی از ۶۰۰ کسب‌وکار گفت که بریتانیا گل وحشتناکی به دروازه خودی زده است. جاکنلی افزود: «وقتی آدم می‌تواند برود اروپا خرید کند و ۲۰ درصد تخفیف بگیرد، چرا نباید برود؟»

داده‌های گلوبال‌بلو نیز نشانگر واقعیت ناخوشایندی است. طبق این داده‌ها، در سال ۲۰۲۲، میزان خرج کردن گردشگران آمریکایی در بریتانیا به ۱۰۱ درصد میزان آن در سال ۲۰۱۹ برگشت، در حالی که رشد آن در فرانسه و ایتالیا بیش از دو برابر و به ترتیب ۲۵۶ درصد و ۲۲۶ درصد بود.

به گزارش نشنال‌نیوز، میزان خرید گردشگران کشورهای حوزه خلیج‌فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) در بریتانیا نیز فقط به ۶۵ درصد میزان سال ۲۰۱۹ رسید. در حالی که این شاخص در فرانسه ۱۹۸ درصد، در ایتالیا ۱۶۶ درصد و در اسپانیا ۱۵۸ درصد بود.

نگرانی فزاینده برای آینده این است که طبق نظرسنجی سال ۲۰۱۹ گلوبال‌بلو از ۱۰ هزار گردشگر چینی در اروپا، جاذبه بریتانیا برای آنان هم روبه‌کاهش است.

در حالی که انگلستان در سال ۲۰۱۹ در میان کشورهای بزرگ اروپا، بعد از فرانسه دومین مقصد محبوب گردشگران بود، اکنون این نظرسنجی نشان داد فقط ۴۲ درصد برای دیدار از بریتانیا برنامه‌ریزی می‌کنند که از ۷۲ درصد سال ۲۰۱۹ کمتر است و اسپانیا، ایتالیا و آلمان محبوبیت بیشتری دارند.

به گفته میدوی که گروهشان نماینده صدها کسب‌وکار بخش‌ لوکس است، «زیر نظر داشتن چینی‌ها از لحاظ جمعیت‌شناختی از همه مهم‌تر است؛ چون همیشه بیش از همه به قیمت‌ها حساس بوده‌اند. به همین دلیل معافیت از مالیات ارزش‌افزوده برای آن‌ها خیلی مهم بود و اکنون ما تنها کشور در اروپاییم که چنین معافیتی نمی‌دهیم.»

مایکل وارد، مدیر اجرایی هرودز، گفت اگر اقدامی صورت نگیرد، این اثر منفی از فروشگاه‌ها بسیار فراتر خواهد رفت. خریداران بین‌المللی از هم‌اکنون به هتل‌ها و رستوران‌های لندن پشت کرده‌اند.

به گزارش نشنال‌نیوز کدوگن، بنگاه معاملات ملکی اصلی مناطق چلسی و نایتس‌بریج در غرب لندن که بیش از تقریبا ۳۸ هکتار ملک را تحت پوشش دارد، نیز از دولت خواست اقدامی انجام دهد. هاگ سیبورن، مدیرعامل این بنگاه، گفت: «در روزگاری که باید بر تشویق مسافرت بین‌المللی تمرکز کنیم، اکنون نسبت به شهرهای همسایه‌مان در اتحادیه اروپا با مزیت نداشتن بیهوده و واضحی مواجه‌ایم.»

به گفته هانگ هن ۲۲ ساله و ساکن چین که روز سه‌شنبه در خیابان نیوباند با دوستی در حال خرید بود، در گذشته به موضوع مالیات ارزش‌افزوده توجهی نداشت، چون از والدینش پول می‌گرفت. هانگ می‌گوید «اگر به فرانسه بروم، شاید پول بیشتری برایم بماند.»

بیشتر از اقتصاد