پرونده‌سازی تازه حکومتی‌ها علیه مرضیه برومند و نگار جواهریان

روزنامه جوان متعلق به سپاه پاسداران خواستار برخورد قضایی و امنیتی با زنان هنرمندی شد که از قانون سرکوبگرایانه حجاب اجباری تبعیت نمی‌کنند

مرضیه برومند و نگار جواهریان در مراسم معارفه مدیرعامل جدید خانه سینما - سینماپرس

حامیان حکومت جمهوری اسلامی در حملاتی هماهنگ، از انتصاب مرضیه برومند به‌عنوان مدیرعامل جدید خانه سینما و حضور بدون حجاب نگار جواهریان، بازیگر معروف ایرانی، در آخرین گردهمایی سینماگران انتقاد کردند و خواستار برخوردهای قضایی و امنیتی شدیدتری علیه زنان هنرمند ایرانی شدند.

پس از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی که با قتل حکومتی مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله ایرانی به دست نیروهای گشت ارشاد پلیس آغاز شد، بسیاری از زنان هنرمند و از جمله ده‌ها بازیگر، با کنار گذاشتن حجاب اجباری و انتشار تصاویری از پوشش دل‌خواه‌ خود در رسانه‌های اجتماعی، از اعتراضات میلیون‌ها زن ایرانی حمایت کردند.

اعتراضاتی که هربار با سرکوب خشن حکومت جمهوری اسلامی، ممنوع‌الکاری، بازداشت و احضارهای امنیتی علیه بازیگران زن ایرانی پاسخ داده شد.

در تازه‌ترین مورد از همین حملات، پس از برگزاری مراسم تودیع منوچهر شاهسواری، مدیرعامل سابق خانه سینما و معارفه مرضیه برومند به‌عنوان مدیرعامل جدید این نهاد صنفی در سینمای ایران، صدها کاربر وابسته به نهادهای امنیتی در رسانه‌های اجتماعی به همراه ده‌ها رسانه و چهره وابسته به نظام جمهوری اسلامی، خواستار لغو جایگاه جدید مرضیه برومند و همچنین بازداشت زنانی شدند که بدون روسری در این مراسم حضور داشتند.

در تصاویری که برخی عکاسان در ایران منتشر کرده‌اند، چند زن بازیگر و عکاس در این مراسم بدون روسری دیده می‌شوند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به نگار جواهریان اشاره کرد. این بازیگر موفق ایرانی و برنده جایزه سیمرغ بازیگری جشنواره فجر، از زمان شروع خیزش سراسری، بارها در صفحه اینستاگرامش از جنبش «زن زندگی آزادی» حمایت کرده است.

پس از انتشار عکس‌های مراسم تودیع و معارفه مدیران خانه سینما، روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران، روز یکشنبه ۲۷ اسفند، در یادداشتی از این مراسم با عنوان «تودیع اخلاق» و «معارفه قانون‌شکنی» نام برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یادداشت روزنامه تندرو جوان آمده است: «بسیاری از خانم‌های حاضر در جلسه بدون مراعات ضوابط حدود شرعی و قانونی حجاب و البته بدون کمترین نگرانی در حال رژه رفتن جلوی دوربین عکاسان خبری بودند و حتی مرضیه برومند به‌عنوان مدیرعامل جدید این خانه در حال معانقه و در آغوش کشیدن برخی از آقایان همکار و حاضر در این گعده ساختارشکنانه بود.»

ادعایی که پس از کنکاش در تمامی تصاویر منتشرشده از این مراسم، «غلوآمیز و دروغ» به نظر می‌رسد و احتمالا ناشی از عصبانیت رسانه‌های حکومتی از رسیدن جایگاه مدیرعاملی خانه سینمای ایران به یک «زن منتقد جمهوری اسلامی» است.

این روزنامه در ادامه خواستار «پیگیری جدی این شاخ و شانه‌کشی» و «اعاده حیثیت از قانون و ارزش‌های اخلاقی» در مقابل مرضیه برومند، نگار جواهریان و سایر زنان هنرمندی شد که در مقابل قانون سرکوبگرانه حجاب اجباری در ایران ایستادگی می‌کنند.

مرضیه برومند که در سال‌های اخیر بارها به سانسورهای حکومت ایرانی در محصولات فرهنگی انتقاد کرده است و آن‌ها را «بی‌فایده و مسخره» خوانده، مهرماه سال جاری در واکنش به چاپ تصویرش روی بیلبورد حکومتی میدان ولی‌عصر تهران، نوشته بود: «آقایان، عکس مرا از دیواری که زیرش بچه‌ها و جوان‌ها را سرکوب کردید بردارید.»

همچنین ۲۵۰ هنرمند ایرانی که مرضیه برومند و نگار جواهریان نیز جزو آنان بودند، در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت رئیسی، به سخت‌گیری‌ها در‌مورد صدور مجوز پخش آنلاین و خانگی تئاتر انتقاد کردند و گفتند؛ «تئاتر را کم‌خاصیت و کم‌مایه نکنید.»

مرضیه برومند در سخنرانی مراسم معارفه‌اش گفت: «قول می‌دهم که تلاش کنم تا تعادلی بین عقلانیت و احساساتم ایجاد کنم که بدون سیاست‌زدگی، برنامه‌های هیئت‌مدیره را اجرا کنم. ضمن اینکه دیگر یک شخصیت حقیقی ندارم و قبلا تندتر بودم، ولی الان یک جایگاه حقوقی دارم که بر آن اساس بیشتر بر مبنای تعامل و گفت‌وگو و هم‌فکری عمل می‌کنم.»

انتخاب مرضیه برومند، کارگردان شناخته‌شده سینما و تلویزیون ایران به‌عنوان مدیرعامل این نهاد صنفی، چند ماه پس از انتشار بیانیه معروف «مبارزه با خشونت و آزار جنسی در محیط‌ کار» زنان هنرمند در سینمای ایران، صورت گرفت. خانه سینما در واکنش به این بیانیه، «شورای صیانت» را مسئول رسیدگی به پرونده اعلام کرد، اما زنان معترض به خشونت جنسی در واکنش به بیانیه خانه سینما اعلام کردند که این نهاد «استقلال لازم» برای رسیدگی به چنین پرونده‌هایی را ندارد و برخی از اعضای آن «روایت زنان سینماگر را فعالانه سرکوب کرده‌اند.»