فشار بر خانواده‌ جانباختگان؛ یک مادر دادخواه دیگر احضار شد

مادر عرفان رضایی نوایی، که فرزندش را در شامگاه ۳۰ شهریور به‌قتل رساندند، از احضار خود به وزارت اطلاعات خبر داد

با افزایش فشارها و تهدیدهای حکومتی علیه خانواده‌های معترضان کشته‌شده و به دنبال احضار اعضای خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده، که روز ۱۶ مهر ۱۴۰۱ جان باخت، این بار فرزانه برزه‌کار، مادر عرفان رضایی نوایی، از معترضان کشته‌شده در آمل، نیز از احضار خود به نهادهای اطلاعاتی-قضایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت نیروهای امنیتی او را تهدید کرده‌اند.

این مادر دادخواه دلیل احضارش را «اتهام تبلیغ علیه نظام» عنوان کرد و افزود احضار او با «تماس تلفنی» انجام شده است.

فرزانه بَرزه‌کار روز پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱، با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «از سه‌شنبه اطلاعات با من تماس گرفتند و وقتی با وکیلم مشورت کردم گفت احتمالا بابت پرونده کشته شدن عرفان است، اما وقتی صبح پنجشنبه دوباره تماس گرفتند و رفتم به من گفتند که شما داری تند می‌روی و تبلیغ علیه نظام می‌کنی.»

مادر عرفان رضایی نوایی افزود به نیروهای امنیتی چنین گفته است: «شما تند رفتید که پسر دست خالی من را با دو گلوله جنگی کشتید.»

او همچنین افزود وقتی او را احضار کردند گمان می‌کرد نیروهای امنیتی قصد توضیح و معرفی کسانی را دارند که در شامگاه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ داخل فرمانداری به پسرش شلیک کرده‌اند.

فرزانه برزه‌کار، ضمن اشاره به این نکته که در جریان احضار به نیروهای اطلاعات گفت «پدر عرفان مجروح جنگ بود» اما نیروهای جمهوری اسلامی فرزندش را با گلوله جنگی در داخل فرمانداری کشته‌اند، افزود این مقام‌های امنیتی در پاسخ گفتند «خیلی‌ها موافق نظام بودند اما بچه‌هایشان کشته شدند» چون «هر وقت اغتشاش بشود یک عده‌ای کشته می‌شوند».

این مادر دادخواه افزود به نیروهای اطلاعات گفته است: «اغتشاش سال ۵۷ بود که بنز و بانک آتش می‌زدند نه الان»، اما آن‌ها در مقابل گفتند «اگر شما مدرکی دارید بابت قاتل فرزندتان به قاضی ارائه کنید.»

مادر عرفان رضایی نوایی اضافه کرد در پاسخ به نیروهای اطلاعات گفته است مگر درباره «بسیجی‌ای که کشته شد از پدر و مادرش خواستید که مدرک جمع و ارائه کنند».

این مادر دادخواه با تاکید بر اینکه شاهدان بسیاری برای نحوه کشته شدن فرزندش عرفان رضایی نوایی به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی دارد، افزود: «به آن‌ها گفتم چه تضمینی وجود دارد شاهدان را معرفی کنم و فرداش اعلام نکنید که خودکشی کرده است، چون مردم می‌دانند در سیستم شما چه خبر است.»

مادر عرفان رضایی همچنین از اقدام این نیروها برای ضبط کیف و گوشی تلفن همراه خود خبر داد و افزود: ««با اینکه قبل رفتن داخل اتاق کلی تفتیش بدنی شده بودم، موقع صحبت کیف دستی‌ام جلوی دستم بود، [بازجویان] دوتایی رفتند بیرون و یک خانمی آمد و گفت کیف و گوشیت را بده، کیفم را گرفت و گفتم گوشی نیاورده‌ام.»

عرفان رضایی نوایی، معترض ۲۱ ساله، در شامگاه ۳۰ شهریور در جریان یکی از تجمعات مربوط به جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در شهر آمل به ضرب گلوله نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی کشته ‌شد و نیروهای امنیتی با تهدید و اعمال فشار بر خانواده‌اش، تا یک ماه اجازه اطلاع‌رسانی‌ درباره کشته شدن این معترض جوان را ندادند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خانواده عرفان رضایی نوایی را تهدید کرده بودند که کشته شدن فرزندشان را باید به مخالفان نسبت بدهند، اما این خانواده سرانجام فاش کرد عرفان رضایی نوایی در تجمع‌های اعتراضی آمل و با شلیک نیروهای سرکوبگر حکومتی کشته شده است.

همچنین تصاویری منتشر شد که نشان می‌دهد عرفان رضایی نوایی در همان شب اقدام به پاره کردن یک بنر حاوی تصویر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، کرده است و ساعتی پس از این اقدام نیروهای وابسته به حکومت ایران او را، با شلیک گلوله، به‌قتل رساندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مادر دادخواه عرفان رضایی نیز روز پنجشنبه در پست اینستاگرامی خود با تاکید دوباره بر اینکه «پسر من را فقط و فقط حکومت قاتل جمهوری اسلامی کشته است»، خطاب به مقام‌های حکومت اسلامگرای ایران چنین گفت: «بدانید من الان گرگ زخمی‌ام، هیچ ترس و واهمه‌ای ندارم و خونم رنگین‌تراز عرفان و جوان‌های دیگری که پرپر کرده‌اید، نیست.»

پیش از این مرضیه آدینه‌زاده، خواهر ابوالفضل آدینه‌زاده، معترض ۱۶ ساله‌ای که در تجمع‌های اعتراضی مشهد به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد، با انتشار یادداشتی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، از احضار خودش و پدرش خبر داد و نوشت آنها را در ۱۶ اسفند ماه به یکی از شعب ۹۰۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد احضار کرده‌اند.

مرضیه آدینه‌زاده در این متن که خطاب به «مردم شریف ایران» نوشته شده است، افزود: «این روزها که راه‌ نفس را بر همگان بسته و هوا را نیز از مردم این دیار دریغ داشته‌اند و ‌کسی را پروای دستگیری عاملان مسمومیت دانش آموزان نیست، دادستان مشهد که خون به ناحق ریخته ابوالفضل ما را نادیده گرفت و قدمی برای کیفر کودک‌کشانی که‌ بیش از هفتاد گلوله در پیکر نوجوان او ‌نشانده بودند بر نداشت، اعضای خانواده او را به نزد خود فراخوانده است. اما نه برای شنیدن دادخواهی، که در جایگاه متهم.»

خواهر جوان ابوالفضل آدینه‌زاده افزود: «دادستان مشهد غافل از آن است که ما نیز همراه با ابوالفضل به‌گلوله‌های ستم جان باخته‌ایم و آنچه از ما به‌جا مانده، تنها امید به روز حساب است.»

مرضیه آدینه‌زاده همچنین هرگونه اتهامی را رد کرد و گفت: «ما هیچ جرمی مرتکب نشده‌ایم و فقط دادخواه خون جگر گوشه خود هستیم.»

در شهر ایذه نیز روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی اقدام به بازداشت زهرا سعیدیان‌جو و امید سعیدیان‌جو، دو خواهر و برادر میلاد سعیدیان‌جو، معترض کشته‌شده در ایذه، کردند.

میلاد سعیدیان‌جو در جریان کشتار ۲۵ آبان ماه به‌قتل رسید؛ کشتاری که در جریان آن کیان پیرفلک و تعداد دیگری از مردم شهر ایذه با شلیک گلوله نیروهای حکومتی کشته‌ شدند.

زهرا و امید سعیدیان‌جو پس از فشارها و تهدیدهای بسیار نیروهای سرکوبگر، به مدت ۱۱ روز تحت بازداشت بودند و سرانجام با قرار وثیقه آزاد شدند.

زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک که تا پیش از کشته شدن فرزند ۹ ساله‌اش با شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی معلم بود، پس از کشته شدن فرزندش از معلمی «تعلیق» شد.

عموی کیان پیرفلک، پدر و مادر این کودک که در حاشیه اعتراض‌های ایذه کشته شد، احضاریه‌ای دریافت کرده‌اند. در ششم بهمن ماه، مهرداد پیرفلک، عموی کیان، در رسانه‌های اجتماعی خبر داد که با وجود شرایط جسمی سخت پدر کیان و تعلیق شدن مادر کیان از تدریس در هنرستان، دادستانی ایذه آن‌ها را احضار کرده است.

پس از واکنش‌های گسترده احضار پدر و مادر کیان، دادستان ایذه عنوان کرد که آن‌ها «برای ثبت شکایت در جایگاه اولیای دم و برای انجام تحقیقات تکمیلی» به مرجع قضایی احضار شده‌اند.

مشابه همین احضارها پس از کشته شدن پویا بختیاری در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ در مورد پدر او، منوچهر بختیاری، و مدتی بعد در مورد مادرش، ناهید شیربیشه، انجام شد و در نهایت این دو پدر و مادر دادخواه بازداشت شدند و همچنان زندانی‌اند.

الهام افکاری، خواهر نوید افکاری، معترض اعدام‌شده، نیز ۱۹ آبان ۱۴۰۱ به همراه همسر و دختر سه‌ساله‌اش، به دست نیروهای اداره اطلاعات شیراز بازداشت شد. همسر و دخترش بعد آزاد شد، اما الهام افکاری در ۲۹ آذر ماه به ۵ سال زندان محکوم شد.

خواهر نوید افکاری چهار ماه در بازداشت بود و سرانجام ۲۱ اسفند ماه سعید افکاری در توییتی اعلام کرد: «الهام، امروز از زندان عادل‌آباد آزاد شد، اما باید پنج سال آینده‌ زندگی‌اش را با پابند در حبس خانگی بگذراند. پنج سال حبس خانگی تنها به جرم اینکه دادخواه نفسِ گرفته‌‌ برادر بیگناهش بود.»