افتتاح کلاس‌های آموزشی در دیرالزور؛ تلاش برای جلب رضایت مردم فقیر سوریه  

مرکز فرهنگی ایران در پارک‌هایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیرالزور بازسازی کرده، صبحانه و سفرهای تفریحی به دانشجویان ارائه می‌دهد

حضور ایران در دیرالزور از سال ۲۰۱۷ به بعد گسترش یافته است- Delil SOULEIMAN / AFP

دیده‌بان حقوق بشر در سوریه گزارش می‌دهد که مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر دیرالزور، دوره‌های جدید آموزشی در رشته‌های کمک‌های اولیه، آرایشگری و مدیریت بازرگانی و همچنین سوادآموزی و زبان انگلیسی، فارسی و فرانسه را آغاز کرده است.  

دیده‌بان حقوق بشر سوریه به نقل از منابع آگاه خود در شهر دیرالزور نوشت که دوربین‌های امنیتی در داخل ساختمان مرکز فرهنگی ایران در این شهر نصب شده است تا بر استقبال گسترده جوانان از دوره‌های فوق نظارت داشته باشند. به نوشته این مرکز، بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ جوان سوری در کلاس‌های آموزشی ارائه‌شده شرکت می‌کنند.

این پایگاه اینترنتی ناظر بر وضعیت حقوق بشر سوریه که به دنبال وقوع جنگ داخلی در آن کشور شروع به کار کرد، در ادامه نوشته است که مرکز فرهنگی ایران در پارک‌هایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیرالزور بازسازی کرده، صبحانه و سفرهای تفریحی به دانشجویان ارائه می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز فرهنگی ایرانی در دیرالزور در ۲۰ آذر ماه (۱۱ دسامبر ۲۰۲۲) دفتر رسانه‌ای جدیدی را افتتاح کرد که کارش نظارت و پیگیری مطالبی است که کاربران علیه سپاه پاسداران در رسانه‌های اجتماعی هم‌رسانی می‌کنند.

به نوشته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک فعال رسانه‌ای شناخته‌شده این دفتر رسانه‌ای معروف به «المنديل» را اداره می‌کند. 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، چند روز پیش در گزارش دیگری نوشته بود که جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از فقر حاکم بر سوریه، دفتری را در شهر الحسکه افتتاح کرده است تا از طریق آن جوانان سوری را به‌عنوان سرباز به استخدام نیرو‌های شبه‌نظامی خود درآورد. 

این مرکز به نقل از منابع آگاه خود نوشت که دفتر فوق در حسکه مردان جوان را با حقوق ماهانه ۲۰۰ دلار استخدام می‌کند و حدود ۸۰ مرد جوان داوطلبانه در این مرکز مشغول به کارند. 

حدود یک سال پیش، رسانه‌ها هشدار داده بودند که سپاه پاسداران از طریق شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی، روند جذب نیرو در استان دیرالزور سوریه را شتاب داده است. 

العربیه گفته بود که حضور ایران در دیرالزور از سال ۲۰۱۷ به بعد گسترش یافته است و این استان به محل اصلی فعالیت‌های جمهوری اسلامی در سوریه تبدیل شده است.

برخی ناظران می‌گویند که هدف از این فعالیت‌های تهران، ایجاد نسل جدیدی از شبه‌نظامیان ایدئولوژیک در منطقه‌ای فقیر و خالی از فرصت پیشرفت است. 

العربیه نوشت که شبه‌نظامیان جمهوری اسلامی با شبه‌نظامیان خارجی و داخلی تغذیه می‌شوند و افزود: «در سطح ملی، این شبه‌نظامیان ۲۴ گروه را تشکیل می‌دهند.» گروه‌های خارجی نیز شامل حزب‌الله لبنان، فاطمیون افغانستان و زینبیون پاکستان‌اند.