فشار اقتصادی جایی برای شادمانی نوروزی ایرانیان نگذاشته است

حکومت مذهبی حاکم بر ایران و سپاه پاسداران آن همواره نقش مهمی در اقتصاد داشته‌اند و بخش خصوصی را تضعیف کرده‌اند

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته که بازارهای ایران در آستانه نوروز مملو از افرادی است که با وجود تورم و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ کالاهایی چون گوشت و ملزومات عید، از قدرت خرید خود چندان اطمینان ندارند و دست‌فروش‌ها در بازارهای نوروزی امسال در ایران بیش از همیشه دیده‌ می‌شوند. 

به نوشته آسوشیتدپرس، تحریم‌های غرب و دهه‌ها سوء‌مدیریت اقتصادی، ایران را در بحران شدید فرو برده است، ریال به پایین‌ترین حد خود نزول و به این ترتیب تهیه کالاهای اساسی را برای بسیاری از مردم غیرممکن کرده است. 

در این گزارش گفته شده تظاهرات ضدحکومت مردم علیه جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته نتوانست حاکمیت مذهبی را سرنگون کند و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان هرگونه امید آن دسته از افرادی را که به رفع تحریم‌ها در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای تهران دل بسته بودند، ناامید کرد. 

آسوشیتدپرس افزوده که مردم ایران امید چندانی ندارند که سال ۱۴۰۲ بهتر باشد و به نقل از زنی ۵۸ ساله نوشته است:‌ «مردم خرید می‌کنند، اما هیچ‌کس از ته دل خوشحال نیست. من کاری به سیاست ندارم، اما این را می‌بینم. وقتی به‌صورت کودکان و جوانان نگاه می‌کنم ناراحتی‌شان را درک می‌کنم.»

آسوشیتدپرس به نقل از شهروند دیگری به نام رضا ۳۳ ساله که در خیابان لباس می‌فروشد، نوشته است: «از روی ناچاری دست‌فروش شدم. در سرما و گرما کار می‌کنم، چون مجبورم. امسال بازار اصلا خوب نیست. امید داشتیم که روزهای آخر سال وضع بهتر شود.»

در هفته‌های اخیر با سقوط بی‌سابقه ریال، قیمت دلار به ۶۰ هزار تومان رسید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌دنبال خروج واشینگتن از برجام در سال ۲۰۱۸، جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد و اکنون با خلوص نزدیک به میزان لازم برای تولید بمب این کار را انجام می‌دهد. همچنین فروش پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین و سرکوب معترضان، فاصله جمهوری اسلامی از غرب را افزایش داده است و در همین راستا مذاکرات برای احیای برجام متوقف شد. 

این گزارش در ادامه به مسمومیت‌های سریالی مشکوک در مدارس دخترانه سراسر ایران اشاره کرده و نوشته است که این وضع بحران‌ را تشدید کرده است و با وجودی که چهار ماه از اولین مورد گزارش مسمومیت دسته‌جمعی دانش‌آموزان می‌گذرد، هنوز معلوم نیست که چه کسی عامل این حملات است و ماده شیمیایی مورد استفاده چیست. 

مقاله تحلیلی آسوشیتدپرس همچنین به توافقی که اخیرا میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی و با میانجیگری چین امضا شد، اشاره کرده و نوشته است که این تحول امیدها به بهبود مناسبات با این کشور ثروتمند خلیج فارس را افزایش داده، اما بعید است که تاثیر فوری بر اقتصاد ایران بگذارد. 

مقام‌های جمهوری اسلامی تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی را تایید کرده‌اند، اما برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند که نرخ واقعی تورم از این هم بیشتر است. آنان بحران ناشی از جنگ اوکراین، تورم جهانی و «جنگ ارزی» ناشی از دشمنان ایران را عامل این وضع می‌دانند. 

هرچند بحران اقتصادی در ایران مدت‌ها قبل از حمله روسیه به اوکراین شروع شده بود و تحریم‌ها به‌تنهایی عامل سقوط اقتصادی ایران نیستند. 

حکومت مذهبی حاکم بر ایران و سپاه پاسداران همواره نقش مهمی در اقتصاد داشته‌اند و بخش خصوصی را تضعیف کرده‌اند. کشور به‌شدت وابسته به صادرات نفت است و این بخش نیز به‌دلیل تحریم‌ها کاهش یافته است. 

ایرانیانی که با آسوشیتدپرس گفت‌وگو کرده‌اند گفتند که قیمت همه کالاها چندبرابر شده است، حتی کالاهایی که ربطی به دلار ندارند. آنان می‌گویند که وضع موجود مستمری بازنشستگان را نیز تحت تاثیر قرار داده است و مردم در نوروز پیش رو مجبورند در خانه بمانند و دیگر نمی‌شود مانند قبل به سفر رفت. یک زن بازنشسته گفت: «با ماهی ۷۳ دلار چه می‌توان کرد؟»