ممنوعیت آموزش در دوران طالبان؛ دختران به مدارس دینی می‌روند

پس از سرنگونی جمهوری افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان تعداد مدارس دینی در افغانستان افزایش یافت

دختران در حکومت طالبان تنها تا کلاس ششم دبستان اجازه رفتن به مدرسه دارند و به همین دلیل دختران زیادی به‌جای رفتن به مدرسه، به آموزش‌های دینی روی آورده‌اند.

شماری از دختران از روی اجبار و نداشتن فرصت آموزشی دیگر، به مدارس دینی می‌روند. آنان می‌گویند با روی کار آمدن طالبان تمام آرزوهایشان برای آینده تحصیلی و شغلی نقش بر آب شد و تنها گزینه، رفتن به مدارس دینی است.

فرح، نوجوان ۱۶ ساله، با روسری موها و با روبند، چهره خود را پوشانده است و یکی از هزاران دانش‌آموز دختر مدارس دینی در کابل، پایتخت افغانستان، است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت با ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان، دختران به افسردگی مبتلا شده‌اند: «خانواه‌ام تصمیم گرفتند حداقل به این مدرسه دینی بیایم. اکنون تنها مکان باز برای ما دختران همین مدارس دینی است. به جای ریاضیات و ادبیات، دختران بر یادگیری قرآن به زبان عربی تمرکز می‌کنند و بیشتر ما این زبان را نمی‌دانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسنا، دانشجوی رشته پزشکی است اما پس از آنکه طالبان او را از ادامه تحصیل منع کردند، در یکی از مدارس دینیِ قندهار، واقع در جنوب افغانستان، مشغول تدریس است. او در حال حاضر به ۳۰ تن از دانش‌آموزان دختر این مدرسه دینی قرآن آموزش می‌دهد اما در ارتباط با حضور دختران در مدارس دینی چنین می‌گوید: «تحصیل در دانشگاه‌ها به ساختن آینده کمک می کند، ما را نسبت به حقوق خود آگاه می‌کند، اما در مدارس دینی آینده‌ای وجود ندارد. دختران در اینجا درس می‌خوانند، زیرا درمانده‌اند.»

این دختران فراگیری آموزش دینی در مدارس را «مناسب‌تر» از انزوا و گوشه‌نشینی در خانه می‌دانند و تاکید دارند که تا زمان بازگشایی مجدد مدارس و دانشگاه‌ها، به فراگیری علوم اسلامی ادامه خواهند داد.

با سرنگونی حکومت جمهوری افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان تعداد مدارس دینی در این کشور نیز افزایش یافت و آمار دختران برای پیگیری آموزش‌های دینی در این مدارس روز به روز بیشتر می‌شود. همزمان، حکومت طالبان نیز می‌کوشد تعداد مساجد و مدارس دینی افغانستان را افزایش دهد.

طالبان اجرای شریعت اسلام را از جمله اولویت‌های اصلی حکومتداری خود می‌دانند و تاکید می‌کنند در این مورد هیچ انعطافی از خود نشان نخواهند داد.

طالبان به داشتن دیدگاه‌های «زن‌ستیزانه» معروف‌اند.

طالبان در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ نیز بر افغانستان تسلط داشتند و در آن زمان ورود دختران به تمامی مدارس و دانشگاه‌ها ممنوع بود و این گروه اجتماعی تنها اجازه رفتن به مساجد و مدارس دینی را داشتند.

اما پس از حمله نظامی ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا و سرنگون شدن نخستین حکومت طالبان در افغانستان، زمینه برای آموزش دختران در مدارس و دانشگاه‌ها فراهم شد. میلیون‌ها دختر و زن اهل افغانستان توانستند که از این فرصت استفاده کنند، اما روی کار آمدن طالبان دست‌آوردهای این قشر را به عقب برد.

بیشتر از جهان