دیدار سه ساعته پوتین و اسد

دفتر اسد: دو رهبر در مورد «همکاری مشترک درباره تحولات مختلف در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» بحث کردند

پوتین در این دیدار بر «نقش قاطع» ارتش روسیه در ایجاد ثبات در سوریه تاکید کرد- Vladimir GERDO / SPUTNIK / AFP

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه به خبرگزاری تاس گفت: گفتگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و بشار اسد، همتای سوری‌اش سه ساعت طول کشیده است.
پوتین و اسد همراه با مقامات ارشد دو کشور در این مذاکرات در مورد گسترش مشارکت روسیه و سوریه در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، بشردوستانه و همچنین حل و فصل جامع وضعیت بحرانی در سوریه بحث کردند. بشار اسد بعد از این دیدار گفت ديدار او از مسکو شروع مرحله جديدی در روابط دو کشور است. 
به گزارش آسوشیتدپرس، این دیدار در دوازدهمین سالگرد قیام مردم سوریه علیه بشار اسد که به یک جنگ داخلی تبدیل شد انجام شد. پوتین نیز در این دیدار بر «نقش قاطع» ارتش روسیه در ایجاد ثبات در سوریه تاکید کرد.

روسیه از سپتامبر ۲۰۱۵ برای جلوگیری از سقوط حکومت بشار اسد در سوریه دخالت نظامی کرد. روسیه همچنین با ایران همکاری کرد تا به دولت اسد اجازه دهند علیه گروه‌های مخالف مسلح مبارزه کند و کنترل بیشتر مناطق سوریه را از مخالفان پس بگیرد. در حالی که روسیه هم اکنون بخش عمده منابع و توان نظامی خود را در اوکراین متمرکز کرده است، مسکو همچنان جای پای نظامی خود در سوریه را حفظ کرده و هواپیماها و سربازانش را در پایگاه‌های خود در این کشور نگه داشته است.
اسد در این دیدار از پوتین به خاطر حمایت روسیه از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تشکر کرد. او خاطر نشان کرد که به‌رغم جنگ در اوکراین، حمایت کرملین از دولت اسد قوی مانده است.اسد، با استفاده از اصطلاح کرملین برای جنگ اوکراین، «عملیات نظامی ویژه» گفت: «اگرچه روسیه هم اکنون در حال اجرای عملیات ویژه نظامی است اما موضعش تغییر نکرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


دو رهبر دو دور مذاکره کردند. دور اول جلسات شامل گفتگوی مقامات ارشد دو کشور بود. پوتین و اسد در دور دوم مذاکرات خود با یکدیگر ناهار صرف کرده و به طور خصوصی گفتگو کردند. وزيران دفاع روسيه و سوريه نيز جداگانه برای بحث در باره همکاری‌های نظامی با یکدیگر ملاقات کردند.
حساب کاربری دفتر اسد در توییتر نوشت: دو رهبر در مورد «همکاری مشترک درباره تحولات مختلف در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» بحث کردند و سوریه از حق روسیه برای دفاع از امنیت ملی خود حمایت می‌کند.»
به گزارش آسوشیتدپرس، مسکو در سازمان ملل متحد از اسد حمایت سیاسی قوی کرده است و فعالانه میانجی‌گری کرد تا به ترمیم روابط دولت اسد با قدرت‌های منطقه‌ای کمک کند.
برخی از کشورهای عربی که در گذشته خواستار سقوط اسد شده بودند، در پی زلزله فاجعه بار ششم فوریه که در ترکیه و سوریه رخ داد، کمک‌های بشردوستانه به سوریه فرستادند. زلزله‌ای که بیش از ۵۰ هزار کشته به جا گذاشت.  

به نظر می‌رسید پس از این زلزله همدردی بین‌المللی با بحران این منطقه بیشتر شده  است و حتی برخی خواستار گفتگو با سوریه شده‌اند.
برخی همچنین خواستار بازگرداندن سوریه به گروه ۲۲ عضوی اتحادیه عرب‌اند. سوریه یک دهه است که در پی سرکوب خونین مخالفان عضویت در اتحادیه عرب را از دست داده است. 
در طول ۱۲ سال جنگ داخلی سوریه که به کشته شدن دست‌کم نیم میلیون تن و آوارگی نیمی از جمعیت  این کشور انجامید، روسیه و به‌ویژه نیروی هوایی آن با بمباران مخالفان اسد در حمایت از حکومت اسد نقش محوری داشته است.

بیشتر از جهان