پلیس پاکستان موفق نشد عمران خان را بازداشت کند

هواداران نخست‌وزیر سابق پاکستان در شهرهای بزرگ با پلیس درگیر شدند

پلیس پاکستان در تلاش برای بازداشت عمران خان از گلوله و گاز اشک‌آور استفاده کردــ  - @ImranKhanPTI/twitter

پلیس پاکستان با وجود محاصره خانه عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، در روز چهارشنبه هنوز نتوانسته است او را بازداشت کند. پلیس از روز سه‌شنبه محله اعیان‌نشین پارک زمان در لاهور را محاصره کرد تا عمران خان را دستگیر کند اما هجوم هواداران نخست‌وزیر سابق پاکستان مانع از بازداشت او شد. دادگاهی در اسلام‌آباد پاکستان حکم جلب عمران خان را به دلیل حضور نیافتن در دادگاه صادر کرده است. او با اینکه چندین بار به دادگاه فرا خوانده شد، در دادگاه حاضر نشد.

عمران خان به فروش غیرقانونی هدایای دولتی و پنهان کردن دارایی‌ خود در دوران قدرتش (از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲) متهم است اما او این اتهام‌ها را رد می‌کند.

عملیات پلیس برای بازداشت عمران خان به بروز درگیری میان حامیان او با پلیس در شهرهای بزرگ از جمله کراچی، اسلام‌آباد، راولپندی، پیشاور، کویته و سایر نقاط پاکستان منجر شد. حامیان عمران خان در لاهور به سوی پلیسی که برای دستگیری او به محل اقامتش آمده بود، سنگ پرتاب کردند و پلیس هم برای متفرق کردن هواداران عمران خان گاز اشک‌آور شلیک کرد.

عمران خان به پلیس گفت که حاضر است روز ۱۸ مارس در دادگاه اسلام‌آباد حضور یابد اما پلیس این پاسخ را نپذیرفت و خواهان تسلیم او شد. عمران خان بعدا از طریق یک پیام ویدیویی درخواست کرد تا زمان دادگاهش به او تضمین جانی داده شود. او در این پیام ویدیویی گفت که از وضعیت امنیتی خود در دادگاه نگران است؛ زیرا قبل از این نیز شبه‌نظامیان دو بار به این دادگاه حمله کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، در درگیری که بیرون خانه عمران خان میان پلیس و هواداران خان صورت گرفت، ۱۲ پلیس و ۳۵ هوادار زخمی شده‌اند.

نخست‌وزیر سابق پاکستان از ماه نوامبر، زمانی که در یک حمله مسلحانه در تجمعی اعتراضی در استان پنجاب مجروح شد، از حضور در دادگاه اجتناب کرد و مدعی شد که وضعیتش از نظر پزشکی برای سفر از لاهور به اسلام‌آباد برای مواجهه با کیفرخواست، مناسب نیست. او هفته گذشته برای حضور در سه دادگاه به اسلام‌آباد رفت اما در دادگاه چهارم حاضر نشد تا در پرونده فساد اداری کیفرخواست صادر شود که این یک اقدام قانونی برای شروع محاکمه او است.

عمران خان مدعی است تمام پرونده‌های تشکیل‌شده علیه او از جمله پرونده اقدام‌های تروریستی، توطئه‌های رقیبش شهباز شریف، نخست‌وزیر فعلی پاکستان، است که می‌خواهد او را از عرصه سیاسی دور کند و اعتبارش را زیر سوال ببرد. اما شهباز شریف این ادعای خان را رد کرد و گفت که حکم بازداشت او را دادگاه و بر اساس مستندات کیفری صادر کرده است و در رابطه با پرونده‌های او، هیچ گونه جهت‌گیری سیاسی وجود ندارد.

چهره‌های ارشد حزب انصاف پاکستان که عمران خان رهبری آن را به عهده دارد، می‌گویند پرونده خان کاملا سیاسی و برای تخریب او ساخته شده است. شاه‌محمود قریشی، از چهره‌های ارشد حزب تحریک انصاف و وزیر خارجه دولت عمران خان، معتقد است دولت در تلاش است تا با فرستادن پلیس به در خانه عمران خان و به هم ریختن وضعیت، اجرای قانون را مختل کند. او همچنین گفت: «ما آماده‌ایم تا از طریق گفت‌وگو راه میانه‌ای برای مسئله پیدا کنیم. لطفا وضعیت را به هم نزنید.»

عمران خان در آخرین پیامش که ظهر چهارشنبه در توییتر منتشر کرد، نوشت که پلیس همچنان خانه او را محاصره کرده است و می‌خواهد بزرگ‌ترین حزب پاکستان را در مقابل ارتش قرار دهد: «این چیزی است که دولت و دشمنان پاکستان می‌خواهند. گویا از فاجعه پاکستان شرقی درسی نیاموخته‌اند.» منظور عمران خان این است که در صورت بازداشت او، تجزیه پاکستان هم محتمل خواهد بود. 

بیشتر از جهان