بارساگیت به مراحل حساس رسید

لوئیز انریکه و والورده، سرمربیان سابق بارسلونا، به‌عنوان شاهدان این پرونده احضار شدند

آن‌ها قرار است به این سوال پاسخ بدهند که گزارش‌های فنی این شرکت در اختیار این مربیان قرار گرفته یا از آن‌ بی‌اطلاع بوده‌اندـ JAVIER SORIANO / AFP

پرونده بارساگیت که در هفته‌های گذشته سوژه داغ رسانه‌های ورزشی اسپانیا و جهان بود، حالا وارد مراحل تازه‌ای شد. بارسلونا در این پرونده متهم است که مبالغ مشکوکی را به نایب‌رئیس سابق کمیته فنی داوران اسپانیا پرداخته است.

شبکه رادیویی اسپانیایی «کادنا سر» چند هفته قبل فاش کرد که باشگاه بارسلونا هر ماهه مبالغی را به‌عنوان حق مشاوره به شرکت داسنیل، متعلق به انریکز نگریرا، نایب‌رئیس سابق کمیته داوران فوتبال اسپانیا، پرداخت ‌کرده است. در این گزارش آمده بود که این رقم حدود ۱.۴ میلیون یورو بوده که در فصول ۱۸-۱۷-۲۰۱۶ به حساب این باشگاه واریز شده است. بعدا مشخص شد که این پرداخت‌ها حدود دو دهه ادامه داشته و شامل دوران ریاست خوان گاسپارت، خوان لاپورتا و ساندرو روسل بوده است. همچنین مجموع رقم آن به بیش از ۷میلیون یورو می‌رسد.

به گزارش آس، این پرداخت‌ها در سال ۲۰۱۸ متوقف شد، هم‌زمان با مقطعی که نگریرا از جایگاهش در کمیته فنی داوران کنار رفت. نگریرا در چینش داوران لالیگا نقش داشت و ظن اصلی این است که این پرداخت‌ها در جهت چرخش سوت‌ها به‌نفع بارسا بوده است. حالا مدتی است که تحقیق درباره این پرداخت‌های مشکوک شروع شده و یوسپ کونترراس، مدیر وقت بارسا که پرداخت‌ها را متوقف کرد، یکی از اولین نفراتی بود که برای ادای توضیحات احضار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از افشای جزئیات این پرونده، باشگاه‌های لالیگا شکایت مشترکی را علیه بارسلونا تنظیم کردند. تماشاگران اتلتیک‌بیلبائو هم در بازی یکشنبه‌شب مقابل بارسا کاغذهایی شبیه اسکناس به درون زمین ریختند که روی آن لوگوی بارسلونا و کلمه مافیا نقش بسته بود.

رئال‌مادرید تنها باشگاه لالیگا بود که به‌دلیل منافع مشترک با بارسلونا در پروژه سوپرجام اروپا، از شکایت خودداری کرد؛ ولی تحت فشار هوادارانش مجبور شد از این موضع عقب‌نشینی کند و به جمع سایر باشگاه‌ها پیوست.

دادستان‌ها به‌تازگی لوئیز انریکه و ارنستو والورده، دو سرمربی بارسا بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ را هم برای ادای توضیحات احضار کرده‌اند. آن‌ها قرار است به این سوال پاسخ بدهند که گزارش‌های فنی این شرکت در اختیار این مربیان قرار گرفته یا از آن‌ بی‌اطلاع بوده‌اند.

گروهی این ماجرا را با پرونده کالچوپولی مقایسه می‌کنند که در آن، یوونتوس به‌دلیل پرداخت رشوه به داوران، به دسته دوم ایتالیا سقوط کرد. در آن دوره پلیس ایتالیا از طریق شنود تلفنی مدیران یووه موفق شده بود به مکالمات آن‌ها با داوران دست پیدا کند، ولی در حال حاضر، پلیس اسپانیا هنوز در مرحله اول بررسی‌ها قرار دارد.

باشگاه بارسلونا البته چندان نگران این پرونده و محرومیت‌های احتمالی نیست. یکی از مدیران ارشد بارسلونا به خبرگزاری رویترز گفته است که آن‌ها انتظار شکایت‌ها را داشتند، ولی تحقیقات قرار نیست به جریمه یا محرومیتی ختم شود.

بیشتر از فوتبال