نخست‌وزیر عراق از برنامه‌ گسترده برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی خبر داد

عراق اکنون به واردکننده محصولات کشاورزی از جمله گندم تبدیل شده است

تغییرات اقلیمی و آثار آن بر منابع آبی و کشاورزی عراق هزینه‌های اقتصادی هنگفتی را بر این کشور تحمیل کرد-Khalil Mazraawi/ AFP

 

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، روز یکشنبه وعده داد برای مقابله با تغییرات اقلیمی که زندگی میلیون‌ها نفر را در این کشور تحت تاثیر قرار داده است، اقدام‌های گسترده‌ای را به اجرا خواهد گذاشت؛ از جمله برنامه‌هایی را در دستور کار قرار می‌دهد تا یک‌سوم برق موردنیاز این کشور از منابع انرژی‌ تجدیدپذیر تامین شود.

تغییرات اقلیمی از سال‌ها پیش بخش‌های گسترده‌ای از سرزمین عراق را درگیر کرده است. به طوری که خشکسالی و افزایش شوری آب تولید محصولات کشاورزی، حیوانات و مزارع را در مناطق وسیعی از عراق از بین برده و بخشی از این کشور را با بحران کمبود آب مواجه کرده است. در فصولی از سال هم بیمارستان‌ها در بسیاری از مناطق عراق با موج‌ مراجعه بیمارانی مواجه می‌شوند که در اثر طوفان شن و ریزگردها به بیماری‌های تنفسی دچار شده‌اند. تغییرات اقلیمی همچنین در برنامه عراق برای مقابله و ریشه‌کنی وبا نیز آثار منفی به جا گذاشته است.

در چنین شرایطی، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، روز یکشنبه ۲۱ اسفند در سخنرانی افتتاحیه یک کنفرانس آب‌وهوا در بصره، گفت که بیش از هفت میلیون نفر از مردم عراق از تغییرات اقلیمی آسیب دیده‌اند و صدها هزار نفر که زندگی‌شان وابسته به کشاورزی و شکار بود، نیز آواره یا مجبور به جابه‌جایی اجباری شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

السودانی با بیان اینکه دولت عراق در حال کار روی یک «طرح ملی برای مقابله با تغییرات اقلیمی» شامل مجموعه‌ای از اقدام‌های مقابله‌ای است، ابراز امیدواری کرد که این برنامه‌ها از جمله طرح مبارزه با بیابان‌زایی و حفاظت از تنوع زیستی عراق تا سال ۲۰۳۰ اجرایی شوند.

نخست‌وزیر عراق افزود که در میان این پروژه‌ها، یک طرح جنگل‌کاری عظیم شامل کاشتن پنج میلیون اصله درخت در سراسر این کشور نیز وجود دارد.

در بخشی از این سخنرانی، محمد شیاع السودانی تاکید کرد که یکی دیگر از برنامه‌های دولت عراق برای مقابله با تغییرات اقلیمی، برنامه تامین یک‌سوم نیاز برق عراق از منابع انرژی‌ تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی است.

از آنجا که بخشی از بحران تغییرات اقلیمی در عراق ناشی از این تغییرات در کشورهای منطقه است، نخست‌وزیر عراق ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک یک «کنفرانس منطقه‌ای درباره تغییرات اقلیمی» نیز در بغداد برگزار شود.

تحولات در کشورهای همسایه عراق بر بحران آب در این کشور هم مستقیم اثر گذاشته است. عراق بخش عمده‌ای از نیاز آبی خود را از رودخانه‌های دجله و فرات و سایر رودهایی تامین می‌کند که از دو کشور ترکیه و ایران وارد این کشور می‌شوند و سدسازی در ترکیه و ایران بحران آب در عراق تشدید کرده است.

تغییرات اقلیمی و آثار آن بر منابع آبی و کشاورزی عراق هزینه‌های اقتصادی هنگفتی را بر این کشور تحمیل کرده و معیشت میلیون‌‌ها نفر و همچنین کشاورزی این کشور را تحت تاثیر قرار داده تا آنجا که عراق اکنون به واردکننده محصولات کشاورزی از جمله گندم تبدیل شده است؛ در حالی که زمانی خود از تولیدکنندگان آن بود.

بیشتر از جهان