چرا ایران به تهدیدهای اخیر اسرائیل واکنش نشان نداد؟

پروژه سیاسی ایران در خاورمیانه در حال فروپاشی است ‏

تهران، قیام های مردمی در عراق و لبنان را توطئه ای از جانب آمریکا می داند. عکس از: ‏AFP‏ (اندیپندنت عربی)

از آغاز تظاهرات در عراق و لبنان، مقامات اسرائیلی تا کنون نه به این جنبش های مردمی توجهی مبذول داشتند و نه در برابر آن ها واکنش مشخصی از خود نشان دادند، حتی تحولاتی که در نزدیکی مرزهای شمالی اسرائیل صورت گرفت نیز نتوانست توجه دولت اسرائیل را به خود جلب کند. اما دولت ایران، قیام های مردمی در عراق و لبنان را توطئه ای از سوی آمریکا می داند که هدف از آن، آسیب رساندن به محور مقاومت است. در این میان اسرائیل، پیوسته صحبت از آمادگی برای حمله علیه منافع و پایگاه های ایران در کشورهای عراق، سوریه و لبنان دارد، اما این آمادگی هرگز از اندیشه به عمل پیاده نمی شود، مسئله ای که ماهیت تنش و درگیری میان ایران و اسرائیل را زیر سوال می برد.

از سوی دیگر، کاهش روز افزون بازتاب تحولات فلسطین در رسانه های ایران، نشان می دهد که موج تظاهرات مردمی اخیر در ایران، عراق و لبنان، تهران را آن چنان در وحشت و سراسیمگی انداخته است که رهبران ایران نمی توانند فرصتی را برای توجه به مسائل فلسطین پیدا کنند. طوری که در روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین (29 نوامبر)، دولت ایران تنها با نشر پیامی در تویتر، به گرامیداشت این روز بسنده کرد و عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تویتر نوشت: "هفت دهه بی شرمی یک رژیم و هفت دهه شرمندگی جامعه جهانی."

اما علی اکبری، امام جمعه موقت تهران در خطبه روز جمعه گذشته چنین گفت: "در 8 ماه گذشته، سران استکبار ضربه های استراتژیک و راهبردی از جبهه مقاومت دریافت کردند. حمله موشکی گروه های مقاومت از غزه به اسرائیل، حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، حمله موفق حزب الله به مناطق مهم رژیم صهیونیستی، مقابله به مثل قاطع سپاه در ماجرای کشتی های نفتکش و سرنگون کردن پهپاد آمریکایی، تنها برخی از دستاوردهای اخیر جبهه مقاومت است." وی افزود: "در مقابل، آمریکا دست به توطئه علیه جبهه مقاومت زد و آنچه در عراق و لبنان اتفاق می افتد ناشی از دسیسه ای دشمن است، حمله به کنسولگری ایران نیز در نجف بنا به دستور آمریکا صورت گرفته است."

البته از زمانی که ایران تحت فشار تحریم ها قرار گرفته و در این اواخر با چالش اعتراضات مردمی در عراق، لبنان و حتی در درون کشور رو به رو شده است، مسئله ای فلسطین را تنها به گروه های مسلح وابسته به خود در فلسطین واگذار کرده است. در واقع، دولت ایران بیشتر سرگرم بهره برداری از اوضاع، عراق، سوریه، لبنان و یمن بوده و تلاش دارد نفوذ سیاسی و نظامی خود را در سراسر این پهنه گسترش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، ایران هیچ واکنشی در برابر تهدیدهای اسرائیل نشان نمی دهد و نه از حملات احتمالی اسرائیل بر مواضع و پایگاه های خود در عراق، سوریه و لبنان ابراز نگرانی می کند. از این رو، پرسشی که از گذشته تا کنون اذهان عمومی را نسبت به واقعیت تنش میان ایران و اسرائیل به خود مشغول کرده است، بار دیگر مطرح می شود که آیا دشمنی ایران و اسرائیل یک حقیقت است و یا این که هدف از این هیاهو، تلاش برای کنترل مناطق شرقی جهان عرب است؟

دولت ایران از ابراز واکنش صریح به تهدیدهای مقامات اسرائیلی مبنی بر هدف قراردادن پایگاه های ایران در سوریه و به حمله هوایی اخیر اسرائیل به دمشق، خودداری می کند، این در حالی است که وزیر امنیت اسرائیل تأکید دارد که دولت اسرائیل راهبرد جدیدی را برای مقابله با حضور نظامی ایران در سوریه، روی دست گرفته است و طبق این راهبرد، اسرائیل پایگاه های نظامی ایران را در سوریه به صورت پیوسته هدف حمله قرار می دهد تا ایران را وادار به خروج از سوریه کند. وزیر امنیت اسرائیل در صحبتی که در نشست اخیر امنیتی ارتش اسرائیل داشت، افزود که ایران در حال حاضر در عمق بحران داخلی فرو رفته و تحولات عراق و لبنان، تهران را به صورت فزاینده ای دچار سراسیمگی کرده است، همچنان حزب الله نیز به شدت درگیر بحران است و فرصت مداخله در امور بیرون مرزی را ندارد. وی علاوه کرد: "ایران باید از سوریه خارج شود و دیگر به حزب الله نباید اجازه داده شود تا موشک های خود را در نوار مرز با اسرائیل مستقر کند، طوری که از 25 سال بدین سو دست به این اقدام زده است. اکنون زمان آن رسیده است تا افزون بر تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی، یک عملیات نظامی گسترده علیه منافع ایران انجام شود."

به رغم این که تهدیدهای اسرائیل مبنی بر حمله علیه منافع ایران در این اواخر تشدید یافته است اما تهران قصد ندارد هیچ واکنشی در برابر این تهدیدها نشان دهد، زیرا رسیدگی به تحولات عراق و لبنان، اولویت بیشتری برای دولت ایران دارد و رهبران ایران می دانند که پیروزی جنبش های اعتراضی در عراق و لبنان، پروژه سیاسی ایران در خاورمیانه را با فروپاشی رو به رو می کند. از سوی دیگر، ناکامی حوثی ها در پیشبرد سیاست های ایران در منطقه، ایران را دچار چالش دیگری کرده است.

در گذشته، رژیم ایران هر گاه درگیر بحران می شد، سعی می کرد با بهره برداری از ترفند اظهار دشمنی علیه اسرائیل، فشار بحران را کاهش دهد اما به نظر می رسد که قیام های مردمی در عراق و لبنان و جنبش اخیر اعتراضی در درون کشور، آن چنان وحشت و آشفتگی به پا کرده است که تهران روش سیاست بازی های همیشگی خود را فراموش کرده است.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه