وزیر آموزش‌وپرورش، همزمان با ادامه مسمومیت‌های سریالی: بزرگنمایی می‌کنند

رئیس کارگروه حقیقت‌یاب مجلس: تعدادی از عاملان حمله به دانش‌آموزان دختر دستگیر شده‌اند تا بتوان به صورت دقیق آمران و عاملان اصلی را شناسایی و معرفی کرد

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، همزمان با وقوع مسموم‌سازی دانش‌آموزان در چند مدرسه در سنندج و نیشابور و با گذشت بیش از ۱۱۲ روز از آغاز حمله‌های مشابه در نقاط مختلف کشور، درباره نتایج تحقیقات در مورد حمله‌های زنجیره‌ای به مدارس دخترانه، گفت: «منتظریم نتیجه قطعی را به ما بدهند؛ در این رابطه هر روز جلسه داریم. تا الان  به ما گفتند مشکلی نیست، می‌توانیم مدرسه را باز بگذاریم و دانش‌آموزان می‌توانند هر روز مدرسه باشند.»

همزمان با اظهارات وزیر آموزش و پرورش، چند مدرسه دیگر هدف حمله قرار گرفت و دانش‌آموزان با نشانه‌های مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. یکی از این مدارس، مدرسە دخترانە روستای بیساران در منطقە ژاورود شهر سنندج است که روز یکشنبه، ۲۱ اسفند، هدف قرار گرفت و تعدادی از دانش‌آموزان آن مسموم شدند.

در خراسان رضوی نیز تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه رحمت‌آبادی شهر خرو در نزدیکی نیشابور، حوالی ظهر یکشنبه مسموم و به بیمارستان حکیم این شهر اعزام شدند. گزارش‌های مشابهی از شمار دیگری از مدارس نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

با این حال، با گذشت بیش از ۱۱۲ روز از آغاز حمله‌ها به مدارس دخترانه و مسموم‌سازی دانش‌آموزان، وزیر آموزش و پرورش تاکنون گزارشی از ابعاد این حمله‌ها، تعداد مدارسی که هدف حمله قرار گرفته‌اند، تعداد دانش‌آموزان مسموم‌شده، عاملان این حملات و مواد استفاده‌ شده در این مسموم‌سازی‌ها ارائه نکرده است.

یوسف نوری حتی در نشست مشترک خود با وزیر کشور در ۱۰ اسفند، مدعی شد که ۹۵ درصد موارد مسمومیت دختران دانش‌آموز ناشی از «استرس و اضطراب» بوده است.

وزیر آموزش و پرورش روز یکشنبه در مراسم یکصدویکمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش، باز هم رسانه‌ها را به دلیل پوشش این حمله‌ها و مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر، به «بزرگنمایی» متهم کرد.

او گفت: «خبر ما را «مسمومیت» و «سم» منتشر کردند و این در حالی است که اگر این امر برای مثال در هیروشیما رخ داده بود، می‌گفتند «یک بوی بد با منشا نامعلوم تعدادی از دانش‌آموزان را راهی بیمارستان کرد»، و در واقع اولین عبارتی که ما می‌آوریم، آخرین حرفی است که باید به کار بگیریم‌.»

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره ضمنی به اعتراضات دانش‌آموزان دختر در مهر، افزود: «در قضیه و حوادث اخیر، چه در مهرماه و چه (مسمومیت‌ها در) بهمن ماه، دیدیم که بچه‌ها را صرف‌نظر از اینکه این اقدامات هدف تربیتی دارد یا ندارد، تحت‌تاثیر قرار دادند.»

اظهارات وزیر آموزش و پرورش که آغاز حمله و مسموم‌سازی دانش‌آموزان را به «بهمن ماه» محدود کرد درحالی مطرح می‌شود که مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر از ۹ آذر در قم آغاز شد و تا دوم اسفند، ده‌ها مدرسه در این شهر هدف حمله قرار گرفت و صدها دانش‌آموز مسموم شدند و پس از آن نیز در شهر بروجرد حملات متعددی به مدارس دختران انجام شد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه «محیط پیرامون دانش‌آموزان، آن‌ها را احاطه کرده است»، دانش‌آموزان مدارس ایران را تحت‌تاثیر «رسانه‌های بیگانه» خواند و گفت: «رسانه‌های بیگانه خبرفروشی خود را انجام می‌دهند. دانش‌آموزان در محیط و اتمسفری قرار گرفتند که همه این‌ها می‌تواند فرصت باشد، اما تهدید آن هم زیاد است.»

یوسف نوری در بخشی از اظهارات خود چنین تاکید کرد: «وقتی که دانش‌آموزان ما آماده نباشند، دچار مشکل می‌شوند و تهدید این فضا برایشان زیاد می‌شود، چرا که سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان کم است.»

او در ادامه از شورای عالی آموزش و پرورش خواست که اقداماتی فوری در مورد تغییر برنامه درسی و تصویب دستور‌العمل‌هایی دیگری تحت عنوان آیین‌نامه امور تربیتی، انجام دهند و افزود که در آیین‌نامه امور تربیتی، «چندین دستورالعمل باید تصویب می‌شد که مصوب نشدند» و این موضوع سبب نارضایتی علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، شده است.

از سوی دیگر، حمیدرضا کاظمی، نماینده مجلس و رئیس کارگروه حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان، روز یکشنبه از برگزاری جلسه این کارگروه خبر داد و گفت: «دستگاه‌های حاضر، گزارشی را از آخرین وضعیت بررسی این موضوع و اقدامات انجام‌شده ارائه کردند و بر اساس این گزارش‌ها، تعدادی از عاملان این موضوع دستگیر شدند تا بتوان به صورت دقیق آمران و عاملان اصلی را شناسایی و به مردم معرفی کرد.»

کاظمی افزود که «با پیگیری‌های انجام‌شده توسط دستگاه‌های امنیتی و برخورد با بعضی از عاملان در برخی استان‌های کشور»، آمار مسمومیت دانش‌آموزان رو به کاهش است.

مسمومیت زنجیره‌‌ای دانش‌آموزان دختر در ایران، از ۹ آذر در قم با مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز هنرستان نور یزدانشهر آغاز شد و در ده‌ها مدرسه این شهر طی سه ماه تکرار شد، و پس از آن به بروجرد و سپس به شهرهای مختلف در ۲۹ استان ایران گسترش یافت و حتی به نوشته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، اکثریت مردم ایران، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی یا گروه‌های مذهبی مورد حمایت آنان را عامل این حمله‌ها می‌دانند.

وب‌سایت قم‌نیوز که علی پورطباطبایی، سردبیر آن، از هفته گذشته بازداشت شده است، نخستین بار از وجود ردپای «منبعث از دیدگان طالبانی» در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان خبر داد. این سایت که اخبار شهر قم را پوشش می‌دهد، نوشت که احتمالا هدف از این مسمومیت‌ها «ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل دختران» است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در بیش از  ‌صد و دوازده روز گذشته از آغاز حمله‌ها به مدارس و مسموم‌سازی دانش‌آموزان، تا هفته‌ها آن را انکار می‌کردند، اما پس از بازتاب‌های گسترده و جهانی و درخواست‌هایی از سوی جامعه جهانی برای تشکیل کمیته تحقیق سازمان ملل برای بررسی این حمله‌ها، اینک اقدامات گسترده‌ای برای فرافکنی و نسبت دادن حملات به گروه‌های مخالف یا «دشمنان خارجی»، آغاز کرده‌اند.